Wsiadając do samochodu pamiętajmy o trzech podstawowych kwestiach: zapięciu pasów, odpowiednim ustawieniu zagłówka oraz odległości od kierownicy i tym samym od poduszki powietrznej – podkreśla Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault. Zadaniem pasów jest absorbowanie głównej siły uderzenia oraz utrzymanie ciała na miejscu. Poduszka powietrzna chroni tylko wybrane części ciała: głowę, szyję oraz klatkę piersiową przed zderzeniem z kierownicą, szybą, deską rozdzielczą lub innymi powierzchniami, nie jest jednak w stanie zamortyzować całej siły. Wyniki wieloletnich badań wskazują, że poleganie na samej poduszce zmniejsza ryzyko śmierci jedynie o jedną trzecią, dodatkowe zapięcie pasów znacznie podnosi szansę na przeżycie**. Niestety tylko około 71% Polaków siedząc na przednim siedzeniu zapina pasy, na tylnym – jedynie 40%***.
Dbając o swoje bezpieczeństwo, kierowca powinien pamiętać o prawidłowej pozycji w czasie jazdy. Bardzo ważne jest zachowanie odpowiedniej odległości od poduszki – nie jest ona miękka, aby odpowiednio szybko działać, jest wystrzeliwana z bardzo dużą prędkością przy użyciu gazów pirotechnicznych. By poduszki były maksymalnie skuteczne, kierowca powinien siedzieć tak, aby po wyprostowaniu rąk, nadgarstki dotykały kierownicy. Minimalna odległość kierownicy od klatki piersiowej to 25 cm. Powinni o tym pamiętać szczególnie kierowcy niskiego wzrostu – radzą trenerzy Szkoły Jazdy Renault. Siedząc za blisko możemy narazić się na poparzenia spowodowane wystrzeleniem poduszki, za daleko – zmniejszamy jej działanie. Pamiętajmy także o zagłówkach. Środek głowy powinien być na wysokości środka zagłówka – dodają trenerzy. Nawet podczas niewielkiego zderzenia, głowa zawsze gwałtownie odchyla się do tyłu – dobrze dopasowany zagłówek pomoże ochronić kręgosłup.
Skala wypadku nie musi być proporcjonalna do rozległości urazów ciała – nawet gdy samochód doznał niewielkich uszkodzeń, obrażenia pasażerów mogą być znaczne****. Drobna stłuczka na parkingu czy podczas dojeżdżania do skrzyżowania może skończyć się bólem kręgosłupa, a to z kolei może być objawem trwałego urazu, dlatego wizyta u lekarza jest wskazana zawsze, gdy odczujemy nawet nieznaczne skutki zdarzenia drogowego.
Pamiętaj:
– zawsze zapinaj pasy bezpieczeństwa
– zachowaj bezpieczną odległość od kierownicy – minimum to 25 cm
– dopasuj wysokość zagłówka – środek głowy powinien być na środku zagłówka
– nawet niewielka stłuczka może przyczynić się do poważnych urazów kręgosłupa – nie bagatelizuj sytuacji, zgłoś się do lekarza.
* źródło: Archiwum Medycyny Sądowej i Kryminologii
** źródło: University of Pittsburgh Medical Center
*** źródło: policja.pl
**** źródło: Clinical management: Soft-tissue injuries of the cervical spine in road traffic (autorstwa Edin Lakasing i Zul A Mirza/Wielka Brytania)
Szkoła Jazdy Renault to pierwsza markowa szkoła doskonalenia techniki jazdy Renault na świecie. Szkoła działa na terenie lotniska Warszawa-Bemowo. W ofercie szkoły znajdują się kursy dla klientów indywidualnych i flotowych, program dla kierowców samochodów dostawczych, defensive driving, czyli ćwiczenie techniki jazdy po mieście, kompletne audyty flot samochodowych, kurs eko-jazdy, wykłady z psychologii i bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz szkolenia z zakresu pierwszej pomocy. Szkoła dysponuje 50.000 m² powierzchni do ćwiczeń, w tym płytą poślizgową o długości 120 m oraz kręgiem poślizgowym o średnicy 60 m, a także płytami betonowymi do jazdy na trolejach i torem do jazdy terenowej.
Szkoła Jazdy Renault jest członkiem Partnerstwa dla Bezpieczeństwa Drogowego i Polskiego Stowarzyszenia Motorowego.
Szczegóły: www.szkolajazdyrenault.pl
Źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze