Za nami trzy pierwsze kwartały 2023 roku. Klaruje się ostateczna klasyfikacja rynku, z jaką będziemy mieli do czynienia na koniec roku, choć promocje ogłoszone niedawno przez Citroëna mogą jeszcze poprawić sytuację tej francuskiej marki. A jak wygląda sytuacja po owych trzech kwartałach?
W pierwszej dziesiątce mamy dwie interesujące nas marki. Na miejscu 9. Plasuje się Dacia z wynikiem 13.305 zarejestrowanych aut w czasie trzech kwartałów. To o ponad 14,5% gorszy wynik, niż rok temu w analogicznym okresie, ale i tak marka może mieć powody do zadowolenia.
Dziesiątkę zamyka Renault z wynikiem 12.631 zarejestrowanych aut, o ponad 21% lepszym, niż w trzech pierwszych kwartałach 2022 roku. Renault zwiększyło też swój udział rynkowy.
W połowie drugiej dziesiątki mamy Opla i Peugeota, które jednakże tracą po ok. 10% w porównaniu z dziewięcioma pierwszymi miesiącami poprzedniego roku. Drugą dziesiątkę zamykają Nissan (zysk o blisko 9%) i Citroën (strata o ponad 5%).
W trzeciej dziesiątce mamy Fiata (-37,25%) i Jeepa z trzyprocentowym wzrostem, a dziesiątkę zamyka Mitsubishi, czyli marka współtworząca Alians z Renault i Nissanem.
Dwie marki premium koncernu Stellantis plasują się na początku czwartej dziesiątki. To Alfa Romeo i DS Automobiles i obie notują spore spadki po trzech kwartałach bieżącego roku.
Szczegółowe wyniki za wrzesień, ich odniesienie do września ubiegłego roku, a także za trzy kwartały roku bieżącego i ubiegłego, znajdziecie w tabeli poniżej. Są tam także bieżące i ubiegłoroczne udziały rynkowe.
„We wrześniu zarejestrowano nieco ponad 39 tys. aut. W porównaniu do września ubiegłego roku wynik był o 9,1% wyższy. Niestety, ten wzrost nie przełożył się na poprawę dynamiki po 3 kwartałach. O ile na koniec sierpnia (wynik po 8 miesiącach) notowaliśmy wzrost rynku na poziomie 10,81%, to na koniec września zanotowany wzrost wyniósł 10,62%. Różnica niby niewielka, mało znacząca, ale jednak trend negatywny” – mówi Wojciech Drzewiecki, prezes IBRM Samar.
„W sumie w ciągu 9 miesięcy tego roku Polacy i polskie firmy kupiły i zarejestrowały ponad 350 tys. samochodów” – dodaje Wojciech Drzewiecki.
Liderem rynku po trzech kwartałach pozostaje Toyota, która w samym tylko wrześniu znalazła więcej nabywców, niż marki plasujące się od miejsca trzynastego w ciągu trzech kwartałów! Rynkowe podium uzupełniają Škoda i Kia.
Na koniec Wojciech Drzewiecki podkreśla jeszcze jeden aspekt: „Zmniejszająca się dynamika cen na polskim rynku, wywołana w dużym stopniu przez ręczne sterowanie cenami paliw, w niewielkim stopniu wpłynęła na decyzje zakupowe. Klientem dominującym w salonach są klienci flotowi. Ich udział w rynku wynosi już niemal 60%. Udział w rejestracjach na poziomie zbliżonym do 10% ma sieć dealerska. Zakupy osób fizycznych, w tym w dużym stopniu klasyfikowanych w tej części rynku spółek cywilnych ora osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą pozwoliły na uzyskanie niemal 28% udziału w rynku. Niestety, zmiany / wzrosty tu notowane, w porównaniu do wzrostu całego rynku są niewielkie (2,4%), co prowadzi do dalszego ograniczenia udziału tej grupy w polskim rynku samochodów osobowych”.
na podstawie informacji IBRM Samar
Krzysztof Gregorczyk
Najnowsze komentarze