Porozumienie podpisali Fulvio Conti – prezes i dyrektor generalny firmy Enel, Patrick Pelata – zastępca dyrektora generalnego koncernu Renault i Hideaki Watanabe – dyrektor do spraw programu zerowej emisji Aliansu, w ramach piątego szczytu francusko-włoskiego, na którym spotkali się premier Włoch, Silvio Berlusconi i prezydent Francji, Nicolas Sarkozy.
Porozumienie przewiduje:
– analizę dostosowania technicznego (interfejs elektryczny, zabezpieczenia i protokół komunikacyjny) pojazdów elektrycznych firmy Renault i Nissan do infrastruktury punktów ładowania akumulatorów firmy Enel;
– badanie w zakresie rozwoju kompleksowych ofert obejmujące produkty i usługi dla klientów zainteresowanych samochodami elektrycznymi;
– analizę różnych technologii ładowania akumulatorów i usług związanych z infrastrukturą punktów ładowania;
– badanie pełnego cyklu życia akumulatora, zwłaszcza możliwości używania go w drugiej części jego cyklu życia w celu gromadzenia energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych;
– wspólną ocenę pilotażowych projektów w pozostających do ustalenia regionach Włoch, Hiszpanii i Ameryki Łacińskiej.
* w eksploatacji
Samochody elektryczne mogą znacząco wpływać na poprawę stanu środowiska naturalnego. Zamiana samochodu klasycznego na samochód elektryczny pozwala nie tylko na znaczne obniżenie poziomu hałasu i lokalnego zanieczyszczenia powietrza, ale także na obniżenie emisji CO2 o ponad 45% (aktualne wyniki dla włoskiego parku samochodów elektrycznych). Gdyby używano energię pochodzącą jedynie ze źródeł odnawialnych i atomowych, emisje zostałyby praktycznie zredukowane do zera.
Renault i Nissan aktywnie zaangażowały się w rozwijanie rynku samochodów elektrycznych i w masowe wprowadzenie ich na rynek, co będzie stanowiło w bliskiej przyszłości rozwiązanie spełniające warunki zrównoważonego rozwoju. W latach 2011-2012 Renault wprowadzi do sprzedaży kompletną gamę czterech samochodów elektrycznych: samochód miejski TWIZY Z.E., dwubryłowy kompaktowy model ZOE Z.E., trójbryłowy samochód rodzinny FLUENCE Z.E. i lekki samochód dostawczy KANGOO Z.E. Pod koniec 2010 roku Nissan wprowadzi na rynek pierwszy całkowicie elektryczny samochód o zerowej emisji – LEAF, który będzie przeznaczony do komercjalizacji na dużą skalę. Jego sprzedaż zacznie się od Stanów Zjednoczonych i Japonii oraz wybranych rynków w Europie, zanim dojdzie do jego masowej komercjalizacji, która rozpocznie się w 2012 roku.
Enel, lider na rynku krajowym, bierze aktywny udział w najważniejszych komisjach i projektach dotyczących standaryzacji i rozwoju technologicznego. Firma rozwija także własną infrastrukturę inteligentnych stacji ładowania akumulatorów przy wykorzystaniu technologii liczników cyfrowych, w której to dziedzinie jest światowym liderem. Firma zainstalowała ponad 32 miliony inteligentnych liczników we Włoszech. Enel rozwija też dodatkowe oferty i usługi, dzięki którym transport elektryczny staje się bardziej użyteczny, dostępny i praktyczny.
Endesa całkowicie zaangażowała się w rozwój środków transportu spełniających wymogi zrównoważonego rozwoju i opartych na samochodach elektrycznych w ramach jednej ze swych podstawowych strategii na rzecz przeciwdziałania zmianom klimatycznym. Odzwierciedla to Strategiczny Program Zrównoważonego Rozwoju firmy na lata 2008-2012.
Renault
Grupa Renault jest obecna w 118 krajach. Opracowuje, produkuje i sprzedaje samochody osobowe oraz dostawcze pod trzema markami: Renault, Dacia i Samsung Motors.
Aby sprostać nowym wyzwaniom ekologicznym i ekonomicznym, jakie stoją przed przemysłem samochodowym, Renault prowadzi działania w dwóch kierunkach: ulepszania istniejących technologii poprzez wprowadzanie silników nowej generacji o niskiej emisji CO2 oraz realizacji programu Zero Emisji, w ramach którego w roku 2011 na rynek wprowadzona zostanie gama pojazdów o zerowej emisji obejmująca trzy samochody z napędem elektrycznym. Rok później zostanie ona poszerzona o czwarty model. Dzięki tej gamie innowacje będą dostępne dla większej rzeszy użytkowników. Wraz ze swoim partnerem – Nissanem – Renault stawia sobie za cel zdobycie pozycji światowego lidera pod względem masowej sprzedaży samochodów o zerowej emisji.
Nissan
Spółka Nissan Motor Co., Ltd., założona w 1933 roku w Yokohama City, w prefekturze Kanagawa, posiada na świecie 31 zakładów produkujących samochody. Oferuje swoje produkty i usługi w ponad 190 krajach; sprzedaje kompletną gamę samochodów osobowych, furgonetek, pojazdów o napędzie 4×4 i lekkich samochodów dostawczych pod marką Nissan i Infiniti. Nissan zatrudnia 151.430 osób na świecie.
Alians Renault-Nissan
Powstały w 1999 roku Alians Renault-Nissan sprzedał w 2009 roku 6.085.058 pojazdów. Dąży do tego, aby uplasować się wśród trzech najlepszych producentów samochodów na świecie pod względem jakości, technologii i niezawodności. W ramach strategii zerowej emisji współpracuje z rządami, władzami miejskimi, koncernami energetycznymi i innymi partnerami. Dotychczas podpisał na świecie ponad 50 porozumień mających na celu przygotowanie rynków i infrastruktury umożliwiających masową sprzedaż samochodów elektrycznych począwszy od 2011 roku.
Enel
Enel jest największym koncernem energetycznym we Włoszech i drugim pod względem zainstalowanej mocy przedsiębiorstwem usług publicznych notowanym na giełdzie. Enel produkuje, prowadzi dystrybucję i sprzedaż energii elektrycznej oraz gazu. Po wykupieniu hiszpańskiego przedsiębiorstwa energetycznego Endesa, Enel jest obecny w 23 krajach, dysponując mocą zainstalowaną przekraczającą 96.000 MW i dostarczając energię elektryczną oraz gaz ponad 60 milionom klientów. Notowany od 1999 roku na giełdzie mediolańskiej Enel ma największą spośród włoskich przedsiębiorstw ilość akcjonariuszy: w 2008 roku była to liczba łącznie 1,2 miliona drobnych akcjonariuszy i inwestorów instytucjonalnych. Enel plasuje się również na drugim miejscu na włoskim rynku gazu ziemnego, na którym ma prawie 2,7 miliona klientów oraz udziały rzędu 10%.
Endesa
Endesa jest największym koncernem energetycznym w Hiszpanii i pierwszym prywatnym przedsiębiorstwem produkującym energię elektryczną w Ameryce Łacińskiej. Jest silnie obecna w basenie Morza Śródziemnego, przy czym jej obecność w różnych segmentach rynku gazu ziemnego w Hiszpanii i Portugalii stale się zwiększa. Moc zainstalowana sięga 36.640 MW; dostarczając energię elektryczną ponad 25 milionom klientów. Firma zatrudnia 26.300 pracowników. Jako siódme co do wartości przedsiębiorstwo usług publicznych na świecie szacowana jest na 60 miliardów euro. Endesa opowiada się za zrównoważonym modelem przedsiębiorstwa. Prowadzi obecnie prace nad programami rozwoju samochodów elektrycznych w Hiszpanii (Plan MOVELE) – w Madrycie i w Barcelonie oraz nad dużymi projektami technologicznymi (Cenit VERDE, G4V i konsorcjum ELVIRE oraz projekty REVE @ DER22). Endesa pracuje także nad projektami magazynowania energii w akumulatorach w ramach konsorcjum STORE.
Źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze