Zaprezentowany na tegorocznym Rajdzie Francji a dokładniej na Korsyce, C2-R2 MAX jest najnowszą, najszybszą ewolucją ubiegłorocznego udanego C2-R2. Citroen Sport opracował C2 dla nowych regulaminów Grupy R FIA. Zbudowany do szybkiej jazdy przy limicie masy 1030 kg, C2-R2 MAX oferuje spory stosunek mocy do masy dzięki lekkim drzwiom i tylnej klapie oraz starannie zmodyfikowanemu silnikowi o pojemności 1599 cm3. Wykorzystuje on specjalny układ wydechowy, zmodyfikowane zawory, nowy układ dolotowy i wałek rozrządu aby osiągnąć 190 KM przy 7750 obr.
MAX ma również ulepszone chłodzenie, nowy hydrauliczny układ wspomagania kierownicy, zapewniający lepsze wyczucie i reakcję oraz pięciobiegową sekwencyjną skrzynię biegów.
Szef działu programów sportowych Citroën Sport, Yves Matton, mówi: Citroën, marka znana z innowacyjnych rozwiązań, prezentuje C2R2 MAX, który 1. stycznia 2008 roku otrzyma homologację zgodną z nowymi przepisami FIA dotyczącymi grupy „R”. Opracowany pod kątem maksymalnego wykorzystania regulaminu technicznego tej grupy, ograniczenia kosztów budowy auta, C2R2 MAX jest nową wersją Citroëna C2R2, który jest wzorcem w swojej kategorii. Wprowadzone nowe rozwiązania i zmiany umożliwią C2R2 MAX odnoszenie wielu zwycięstw w klasie R2, a nawet rywalizację z samochodami wyższych klas.
Bardzo konkurencyjny C2R2 MAX przeznaczony jest dla kierowców posiadających doświadczenie, których celem jest wygrywanie w klasie R2. Nowy model Citroëna stanowi uzupełnienie oferty C2R2, którego stosunek osiągi/cena/komfort prowadzenia w tej kategorii jest wyjątkowo atrakcyjny.
Samochód C2R2 MAX dokładnie odpowiada filozofii stosowanej i promowanej przez firmę Citroën. Kierowcy mają zatem do dyspozycji najbardziej konkurencyjny w swojej klasie samochód, zarówno jeśli chodzi o budżet, jak i o wyniki.
Co zmieniono w C2R2 MAX w stosunku do klasycznego C2R2?
Silnik o większej mocy. Zmieniony układ dolotowy i filtr powietrza oraz nowy układ wydechowy i układ rozrządu umożliwiły uzyskanie większej mocy i wyższego momentu obrotowego silnika.
Udoskonalone zawieszenie. Szczególnie dopracowane zostały w pełni regulowane zawieszenia, od których w głównej mierze zależą osiągi samochodu. Parametry tylnych amortyzatorów są zbliżone do modelu Super 1600. Przednie amortyzatory są całkowicie nowej konstrukcji. Zapewniają lepsze prowadzenie i niezawodność.
Wzmocniony układ hamulcowy. Zastosowanie nowej, lepiej chłodzonej przedniej tarczy hamulcowej oraz nowej tarczy i nowego zacisku hamulcowego z dwoma tłoczkami z tyłu znacznie zwiększa sprawność układu hamulcowego samochodu. Usunięcie wspomagania poprawia skuteczność działania pedału hamulca.
Tylna oś regulowana. Oś tylnej piasty jest obecnie regulowana, co umożliwia łatwą zmianę kątów pochylenia koła i zbieżności.
Przekładnia układu kierowniczego wspomagana hydraulicznie. Zwiększona sztywność układu zapewnia kierowcom lepsze „czucie” drogi i większą wytrzymałość.
Opcje
– wlot powietrza na dachu i tylna klapa o zmniejszonej masie;
– rampa reflektorów ksenonowych z wiązką przewodów;
– lżejsze drzwi i poszycie posiadają komologację FIA.
DANE TECHNICZNE
*** Silnik ***
Opracowany na bazie seryjnego silnika TU5JP4S.
Pojemność: 1599 cm3
Średnica/skok tłoka: 78,7 x 82 mm
Moc maksymalna: 190 KM przy 7.750 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy: 175 Nm przy 5.500 obr./min.
Maksymalna prędkość obrotowa: 8.400 obr./min.
Moc z 1 litra pojemności: 118,75 KM/l
*** Układ rozrządu ***
Dwa wałki rozrządu w głowicy napędzane paskiem zębatym.
Popychacze mechaniczne z odpowiednim profilem dopasowanym do krzywek specjalne tłoki, profilowane i lżejsze zawory, lżejsze koło zamachowe silnika
*** Skrzynia biegów ***
5-biegowa sekwencyjna Sadev, samoblokujący mechanizm różnicowy typu ZF
*** Zasilanie ***
Wielopunktowy wtrysk Magneti-Marelli. Pojedyncze przepustnice z napędem o średnicy 52 mm.
*** Przeniesienie napędu ***
Napęd na wszystkie koła. Wzmocnione półosie napędowe.
*** Sprzęgło ***
Mechanizm pchany. Pojedyncza tarcza ceramiczno-metalowa o średnicy 184 mm. Tarcza sprzęgła nieamortyzowana.
*** Układ hamulcowy ***
Przód: tarcze wentylowane
Asfalt: 302 x 26 mm. Zaciski czterotłoczkowe.
Szuter: 283 x 26 mm. Zaciski czterotłoczkowe.
Tył: tarcze 280 x 8 mm.
Zaciski dwutłoczkowe. Regulowany ogranicznik tylnego hamulca. Hamulec ręczny sterowany hydraulicznie.
*** Zawieszenia ***
Przód: typu McPherson, specjalne przeguby.
Tył: oś typu H, specjalne przeguby.
Przednie i tylne amortyzatory regulowane w trzech zakresach (regulowane ściskanie przy niskiej prędkości, ściskanie przy wysokiej prędkości, rozprężanie i hydrauliczny ogranicznik).
*** Układ kierowniczy ***
Układ kierowniczy wspomagany hydraulicznie.
*** Koła ***
Asfalt: obręcze 6,5 x 16, opony BFGoodrich: 17/60×16
Szuter: obręcze 5×15, opony BFGoodrich: 17/64×15
*** Konstrukcja ***
Nadwozie wzmocnione, z klatką bezpieczeństwa. Osłona silnika.
*** Wymiary ***
długość: 3666 mm
szerokość: 1659 mm
rozstaw osi: 2315 mm
rozstaw kół przednich: 1495 mm
rozstaw kół tylnych: 1466 mm
*** Dopuszczalny ciężar ***
1030 kg
rozkład mas (przód/tył): 63/37%
Być może interesują Was jeszcze jakieś koszty. Otóż kompletny zestaw, pozwalający na budowę C2R2 MAX na bazie seryjnego C2 VTS, to wydatek 34.900 euro (netto). Do tego trzeba jeszcze doliczyć cenę bazowego C2 VTS, ale tu już możecie liczyć na preferencyjne warunki zakupu w Citroën Polska.
Decydując się na budowę C2R2 MAX i kalkulując koszty z tym związane warto pamiętać także o tym, że w standardzie otrzymacie tylko jedno zawieszenie (do wyboru: asfalt, bądź szuter). Drugi komplet, to wydatek rzędu 5.900 euro. Rampa z czterema dodatkowymi reflektorami ksenonowymi, to koszt 2.350 euro (również netto).
Posiadacze „zwykłego” Citroëna C2R2 również mogą zmodyfikować posiadany samochód – dostępne są zestawy przekształcające C2R2 w C2R2 MAX.
I na koniec informacja organizacyjna: sponsorski program C2R2 Teams’ Challenge będzie kontynuowany także w nadchodzącym sezonie.
A w ramach zapewnienia zgodności naszego wortalu z zasadą „przyjemne z pożytecznym” proponujemy Wam obejrzenie kilku zdjęć z pierwszej prezentacji Citroëna C2R2 MAX, jakiej dokonał Simon Jean-Joseph na Korsyce, w towarzystwie Rachel Legrain-Trapani, Miss Francji 2007.
W oparciu o materiały Citroën Polska
Krzysztof Gregorczyk
Najnowsze komentarze