Jaki używany samochód wybrać, aby mógł służyć do załatwiania codziennych rodzinnych spraw?
Dla wielu rodzin ze względów chociażby organizacyjnych codzienne funkcjonowanie jest po prostu niemożliwe bez co najmniej jednego samochodu. Nawet dla mieszkańca dużej aglomeracji odwiezienie dwójki pociech do przedszkola czy szkoły i późniejsze dotarcie do pracy na godzinę 8.00 jest zadaniem abstrakcyjnym. Da się to tylko zrobić z samochodem. Kilkanaście lat temu 30 tysięcy złotych wystarczyło na zakup nowego auta segmentu B, dziś pozostaje nam rynek wtórny ze swoim bogactwem.
Renault Clio
Do typowo wielkomiejskiej eksploatacji naturalnym wyborem wydają się segmenty A i B. Auta tej pierwszej grupy są często zbyt spartańskie i po prostu ciasne, co innego rosnące modele segmentu B z Renault Clio na czele. Za 30 tysięcy złotych staniemy się właścicielami Clio czwartej generacji produkowanej w latach 2012-2020. Założony budżet wystarczy na zakup egzemplarza z początku produkcji. Tym razem Renault zrezygnowało z opracowywania wariantu trzydrzwiowego, który był po prostu niezbyt praktyczny. W cenniku pojawił się wobec tego najpopularniejszy wariant pięciodrzwiowy oraz funkcjonalne kombi. Dynamiczna sylwetka z licznymi stylistycznymi popisami wciąż nie zdradza słusznego wieku. Klamkę tylnych drzwi ukryto w słupku C, co optycznie sprawia niebanalne wrażenie.
Zobacz oferty używanych Renault Clio IV
Ogromnym argumentem Clio IV jest doskonała ochrona antykorozyjna nadwozia, zaś gigantyczna popularność na rynku jest gwarantem dostępności tanich części zamiennych. Wnętrze względem poprzednika przenosi nas w XXI wiek, tworzywa są dobrej jakości, zaś popularna opcja w postaci ekranu dotykowego z multimediami i nawigacją bardzo je uatrakcyjnia. Pozycja za kierownicą jest dobra, każdy znajdzie dogodne warunki nawet do długiej podróży. Przednie fotele nawet po tysiącu kilometrów pokonanych jednego dnia nie męczą zanadto, co sam sprawdziłem wielokrotnie. Na tylnej kanapie bez trudu zmieścimy dwa foteliki dziecięce każdego typu.
Zobacz: Testy nowych i używanych aut Renault
Codzienne funkcjonowanie umilą nam wspomniane multimedia, manualna lub automatyczna klimatyzacja, elektrycznie sterowane szyby, tempomat, komputer pokładowy i liczne systemy bezpieczeństwa. Oczywiście wśród najtańszych egzemplarzy znajdziemy też sztuki bardzo ubogo wyposażone. Ograniczony budżet wystarczy nam na benzynowy bazowy silnik 1.2 16V 0 mocy 75 KM doskonale znany od lat z gamy Renault, oraz trwały i niezawodny 0.9 TCe 90 KM – on także wzorowo współpracuje z instalacją gazową. Diesel to oczywiście znany po dziś 1.5 dCI o mocy 75-90 KM, korzysta z bezpośredniego wtrysku common raill i turbosprężarki – ceny części są rozsądne, zaś jego trwałość w ogromnej części zależy od kultury serwisowej.
Renault Mégane III
W czasach swojej świetności różnica cenowa między Clio IV pozycjonowanym w segmencie B a kompaktowym Megane III była co najmniej znacząca. Dziś w wielu sytuacjach zakup używanego Megane wydaje się bardziej opłacalny. Trzecie wcielenie kompaktu Renault produkowane było od 2008 do 2015 roku, obok stylowego i niezbyt praktycznego trzydrzwiowego hatchbacka – trochę na wyrost określanego jako coupe – i kabrioletu serwowano pięciodrzwiowego hatchbacka i funkcjonalne kombi. W każdym wypadku nadwozie jest wzorem pod względem ochrony antykorozyjnej, rdza jest tematem nieznanym. 30 tysięcy złotych wystarczy na zakup zadbanego egzemplarza nawet z ostatnich lat produkcji.
Miejsca na przednich fotelach jak i z tyłu jest pod dostatkiem, wygodnie podróżować w każdym z rzędów będą nawet osoby o wzroście ponad 185 cm. Przednie fotele dodatkowo zapewniają wystarczające podparcie ciała w długich zakrętach. Z tyłu oczywiście montaż fotelików jak i dostęp do nich jest dużo prostszy niż w Clio. Na rynku z trudem znajdziemy bazowe egzemplarze, gross opuściło salon godnie wyposażona chociażby w automatyczną klimatyzację (manualna trafia się niezbyt często), komputer pokładowy, prymitywną nawigację, skórzaną tapicerkę, szyberdach, automatyczną przekładnię i wiele systemów dbających o nasze bezpieczeństwo.
Zobacz: nowe samochody Renault. Promocje, auta dostępne od ręki
Prosty układ jezdny mimo że na tle rywali nie grzeszy finezją, w praktyce jest nie tylko tani, trwały ale co istotne w udany sposób łączy komfort z precyzją prowadzenia. W budżecie 30 tysięcy złotych znajdziemy warianty napędzane benzynowymi silnikami 1.2 TCe 115 KM, 1.4 TCe 130 KM i pancerny wolnossący 1.6 16V 110 KM. Dziś poza zasięgiem jest 2.0 Turbo o mocy 180-220 KM. Diesle to popularne konstrukcje: 1.5 dCi 85-110 KM, 1.6 dCi 130 KM sprawdzający się znacznie lepiej. Topowego diesla 2.0 dCi już nie znajdziemy w godziwym stanie w naszym budżecie. Oczywiście finalny wybór powinniśmy dopasować do aktualnie dostępnych egzemplarzy, ich stanu i własnych wymagań.
Zobacz oferty używanych Renault Mégane III.
Najnowsze komentarze