Bardzo krótki sezon letni w Polsce mamy w pełni. Kilkanaście słonecznych dni w roku to idealna okazja i pretekst do kupna kabrioletu. Okazjonalne otwarcie dachu daje przecież niesamowita radość i poczucie wolności. Za 25 tysięcy złotych znajdziemy ciekawy egzemplarz bazujący na popularnym modelu, co nie jest bez znaczenia jeśli chodzi o koszty obsługi serwisowej. W przypadku Renault Megane III Cabrio i Peugeota 308 CC zyskamy samochód całoroczny, wszystko za sprawą składanego dachu.
Jaki więc kabriolet kupić? Poczytajcie:
Renault Mégane III Cabrio
Ciekawą propozycją na rynku wtórnym jest trzecia generacja Renault Megane w wersji kabriolet. Odmiana z otwartym dachem trafiła do sprzedaży w 2010 roku od razu zyskując uznanie klientów. Estetyczne, pełne elegancji nadwozie także dziś prezentuje się okazale. Podobnie jak w pozostałych wersjach nadwoziowych Megane III problemów z korozją nie uświadczymy. Deskę rozdzielczą oczywiście przeszczepiono z pozostałych odmian modelu, tutaj jednak zawsze możemy liczyć na bogate wyposażenie z zakresu komfortu i bezpieczeństwa.
Na pokładzie znajdziemy skórzaną tapicerkę, automatyczną klimatyzację, komputer pokładowy, prostą nawigację, nagłośnienie sygnowane przez Bose czy automatyczną skrzynię biegów. Pozycja na przednich fotelach jest iście relaksacyjna, w Megane III Kabrio nie ma cienia sportowych wrażeń i ambicji – to samochód stworzony do delektowania się krajobrazem. Przednie fotele są obszerne i komfortowe, z tyłu awaryjnie zmieścimy dwie osoby. Paleta silnikowa jest zaskakująco obszerna, do wyboru mamy dwa wolnossące i dwa doładowane silniki benzynowe. 1.6 16V 110 KM, 2.0 16V 140 KM i doładowane 1.4 TCe i 2.0 TCe (130 i 180 KM). Wszystkie jednostki korzystają z wielopunktowego wtrysku paliwa. Alternatywą oszczędne diesle 1.5 dCi 110 KM, 1.6 dCi 130 KM i 2.0 dCI 160 KM wyposażone w bezpośredni wtrysk common raill, turbosprężarkę ze zmienną geometrią łopat i filtr cząstek stałych. Do silnika 1.9 dCI 130 KM powinniśmy podchodzić z dużą dozą nieufności. Ceny używanych egzemplarzy zaczynają się od około 20 tysięcy złotych.
Peugeot 308 CC
Rynkowym rywalem dla Megane jest Peugeot 308 CC, wszedł do sprzedaży w 2009 roku w ciekawy sposób łącząc zaburzone proporcje nadwozia z zamkniętym dachem z dynamiczną prezencją. Uwagę szczególnie przykuwa pokaźnych gabarytów przedni grill i zauważalne wstawki na tylnym zderzaku. Jednak również 308 CC nie udaje samochodu o sportowych aspiracjach. Wnętrze jest komfortowe, wykonane z materiałów dobrej jakości. Oczywiście musimy być przygotowani na ewentualne trzeszczenie nadwozia i plastików. Przednie fotele są obszerne i wystarczająco otulają ciało w zakrętach, z tyłu również okazjonalnie zmieścimy dwie osoby na krótkich dystansach.
Lista wyposażenia dodatkowego 308 CC obejmuje automatyczną klimatyzację, rozbudowane nagłośnienie, skórzaną tapicerkę, komputer pokładowy, nawigację czy automatyczną skrzynię biegów. Paleta silników benzynowych składa się z konstrukcji opracowanych wspólnie z BMW. Cennik otwiera wolnossący 1.6 VTI o mocy 120 KM, jako jedyny wyposażony jest w pośredni wtrysk paliwa.
Znacznie lepsze osiągi i elastyczność gwarantuje doładowany 1.6 THP 140-200 KM, wykorzystuje już bezpośredni wtrysk paliwa. Znacznie bezpieczniejszym rozwiązaniem, zdaniem mechaników są silniki diesla 1.6 i 2.0 HDI o mocy odpowiednio 112 i 136-163 KM. Ceny zaczynają się od około 19 tysięcy złotych.
Citroën DS3 Cabrio
Ciekawą alternatywą dla klasycznych kabrioletów pokroju Megane i 308 jest Citroën DS3 Cabrio. Stylowy model segmentu B produkowano od 2008 do 2016 roku wyłącznie z trzydrzwiowym nadwoziem. Wariacją na jego temat jest odmiana nieco na wyrost określona jako kabriolet. W tym przypadku producent poszedł w ślady Fiata 500, stosując otwieraną środkową część dachu wykonaną z tekstyliów. Takie rozwiązanie było nie tylko tanie w produkcji, ale przede wszystkim nie wymuszało wprowadzenia zmian konstrukcyjnych – zachowano przecież wszystkie elementy nośne nadwozia, które zachowało sztywność.
Wnętrze aspirującego do segmentu premium DS3 wykonano faktycznie z materiałów lepszej jakości niż w bliźniaczym technicznie C3. Tworzywa są miękkie i starannie spasowane zaś tekstylia wytrzymałe na intensywną eksploatację. Pozycja za kierownicą jest optymalna, szeroki zakres regulacji pozwoli ustawić idealną konfigurację zarówno dla wysokich i nieco niższych osób. Same fotele daję pewne podparcie ciała i wyczucie tego, co aktualnie dzieje się z samochodem. Tylną kanapę należy traktować wyłącznie jako miejsce awaryjne. W przypadku DS3 Cabrio cennik otwierały dwie wolnossące jednostki benzynowe 1.2 VTI 82 KM i 1.6 VTI 120 KM, dopiero wyposażony w turbosprężarkę 1.6 THP 156-165 KM gwarantuje zdecydowanie więcej niż tego potrzebujemy. Gama silników diesla ograniczona jest do 1.6 HDI 92-120 KM. DS3 Cabrio nieczęsto pojawia się na rynku wtórnym, ceny rozpoczynają się od około 22 tysięcy złotych.
Najnowsze komentarze