Jaki używany samochód kompaktowy za 60 tysięcy złotych można kupić? Odpowiedź na to pytanie wcale nie jest prosta. Jeśli jednak szukamy czegoś w miarę nowego z pewnych rąk i niewielkim przebiegiem, można poszukać w ofercie firm Peugeot i Renault.
Jeszcze nie tak dawno mając do dyspozycji 60 tysięcy złotych mogliśmy śmiało odwiedzić salon wybranej popularnej marki i po niewielkich negocjacjach wyjechać nowym modelem segmentu C. Dziś? Dziś z podobnego pułapu startują ceny aut segmentu B w promocyjnych ofertach, pozostaje nam więc dobrostan rynku wtórnego.
Peugeot 308 II
Do Peugeota 308 drugiej generacji zdecydowanie nie pasuje określenie nudny. Pierwsze wcielenie 308 faktycznie było pozbawione polotu, był to model tylko spełniający podstawowe potrzeby komunikacyjne – nic ponadto. Produkowana od 2012 do 2021 roku druga odsłona jednego z najpopularniejszych kompaktów w Europie zdecydowanie wyróżnia się na drogach. W cenniku znalazł się tylko pięciodrzwiowy hatchback i obszerne kombi SW. Nudną prezencję poprzednika zastąpiono projektem ciekawym, pełnym dynamicznych przetłoczeń i co istotne dobrze zabezpieczonym przed korozją.
Niemal dekada obecności na drogach wespół z dużą popularnością w czasach produkcji dziś gwarantują ogromny wybór używanych egzemplarzy. W ofertach znajdziemy mnóstwo egzemplarzy z flotową – udokumentowaną – historią i bogatych wersji importowanych. Z zadaną kwotą 60 tysięcy złotych znajdziemy z powodzeniem jednak egzemplarz z ostatnich lat produkcji, także z polskiego salonu i sprzedawanego przez autoryzowanego dilera marki. W moim osobistym odczuciu 308 SW pod względem przestronności kabiny tylko symbolicznie ustępuje 508 I SW – co chyba jest najlepszą rekomendacją dla kompaktowego kombi.
W wersji hatchback na tylnej kanapie również wygodnie usiądą dwie dorosłe osoby. Przednie fotele są w bazowych wersjach wystarczające, te dedykowane bogatym odmianom są odczuwalnie lepiej wyprofilowane z większym zakresem regulacji co nie jest bez znaczenia w codziennym życiu. Do niewielkiej kierownicy i zegarów obserwowanych ponad jej wieńcem przyzwyczaimy się w mgnieniu oka, podobnie jak do obsługi multimediów znanych z dziesiątek innych modeli koncernu. Z dzisiejszej perspektywy jakość materiałów zastosowanych w kabinie trzeba ocenić więcej niż dobrze, większość tworzyw jest miękka i starannie spasowana.
Wprawne oko gdzieniegdzie dostrzeże pewne rzeczy, które byłoby warto poprawić. Z perspektywy czasu zdecydowanie warto polecić diesle które są nie tylko oszczędne, dynamiczne ale przede wszystkim trwałe i sprawiają mniej problemów niż silniki benzynowe. Do wyboru mamy czterocylindrowe 1.6 HDi 92-120 KM, 1.5 BlueHDi 130 KM i 2.0 BlueHDi 150-181 KM. W dieslach jednak trzeba bacznie obserwować działanie modułu dawkującego dodatek AdBlue, stosować dodatek przeciwzbrylający i czyszczący układ. Gamę silników benzynowych otwiera cherlawy trzycylindrowy 1.2 PureTech o mocy 82 KM, który wystarczy spokojnemu kierowcy do miasta, dalej w ofercie mamy jednostki doładowane. Jednak diesel będzie tu najlepszym wyborem.
Zobacz oferty używanych Peugeot 308
Renault Mégane IV
Równie dużą popularnością na rynku cieszy się Renault Megane czwartej generacji. Jej produkcja trwała od 2016 w hiszpańskich i tureckich zakładach Renault. Tym razem do oferty wprowadzono tylko pięciodrzwiowego hatchbacka, kombi i dystyngowanego sedana. Nowoczesną bryłę nadwozia doskonale zabezpieczono przed korozją, to kolejne wcielenie kompaktowego Renault które może być stawiane za wzór w klasie.
We wnętrzu spotkamy blisko współczesny design marki, obsługa urządzeń pokładowych jest prosta, systemy nie wieszają się w czasie codziennego użytkowania co jest domeną rzeszy nowoczesnych konstrukcji. Niestety w zestawieniu z 308 II jakość zastosowanych materiałów jest nieco gorsza. Komfort podróżowania na przednich fotelach jest bardzo dobry, każda persona znajdzie optymalną pozycją za kierownicą także do pokonania wielogodzinnej eskapady. Na tylnej kanapie miejsca jest pod dostatkiem dla dwóch dorosłych osób.
Megane IV oferować mogło między innymi dwustrefową klimatyzację, skórzaną tapicerkę, multimedia z nawigacją, automatyczna skrzynię biegów, mnogość systemów bezpieczeństwa i panoramiczne okno dachowe. Oczywiście rolę kluczyka zastępuje karta, trzeba obowiązkowo pilnować stanu naładowania baterii – przy niskim stanie możemy mieć problemy z uruchomieniem silnika. Silniki benzynowe jakie oferowano to doładowane 1.2 TCe 100-130 KM, 1.3 TCe 102-159 KM, 1.6 TCe (wersja GT) 205 KM i 1.8 TCe znany chociażby z Alpine generujący 285-300 KM, dostępny był także wolnossący 1.6 SCe 115 KM.
Megane IV to także doskonały wybór dla amatorów silników diesla, wybierać możemy między 1.5 Blue dCI 95-115 KM i 1.8 Blue dCi 149 KM. Każdy z nich wyposażony jest w bezpośredni wtrysk paliwa common rail, turbosprężarkę i system oczyszczania spalin wykorzystujący AdBlue – w przeciwieństwie do konkurenta nie sprawia tyle problemów użytkownikowi. W przypadku czwartej generacji Megane na rynku wtórnym znajdziemy wiele egzemplarzy z firmową historią.
Zobacz oferty sprzedaży używanego Renault Mégane IV
Do porównania cen użyliśmy kryteriów wyboru: bezwypadkowy, od pierwszego właściciela, kwota 60.000 zł.
zdjęcia ilustracyjne
Najnowsze komentarze