Według danych stowarzyszenia CLEPA, europejskiej organizacji pracodawców branży akcesoriów samochodowych, w trzecim kwartale 2022 r. Unia Europejska zaimportowała części samochodowe o wartości 7 mld euro, odnotowując wzrost o 28% w porównaniu z analogicznym okresem 2021 r.
Rosnące ceny energii oraz koszty pracy spowodowały, że Europa importuje więcej części i podzespołów samochodowych z Chin a także innych krajów. Przywóz z największych unijnych rynków zaopatrzenia w części, czyli z Chin oraz Turcji, wzrósł odpowiednio o 49% i 43%. Dane dotyczące przywozu nie uwzględniają ogniw akumulatorowych i materiałów przetworzonych, co powoduje, że wzrost przywozu z Chin w sektorze motoryzacyjnym jest prawdopodobnie niedoszacowany – informuje Clepa.
Szersza ocena kondycji finansowej dostawców przemysłu motoryzacyjnego sugeruje, że 61% dostawców przemysłu motoryzacyjnego było na początku trzeciego kwartału w trudnej sytuacji finansowej . Analiza uwzględnia porównanie rentowności firm, dostępności gotówki i kapitału własnego ze strukturą zadłużenia oraz zobowiązań odsetkowych. Statystycznie więcej niż jeden na dwóch dostawców znajdzie się w najbliższym czasie w trudnej sytuacji finansowej.
Pomimo umiarkowanej poprawy rentowności w III kwartale, ostatnie dane dotyczące importu komponentów i problemów finansowych pozostają alarmujące. Powrót branży do zdrowej rentowności jest kluczem do dalszych inwestycji w transformację mobilności.
Europa eksportuje z kolei skrzynie biegów oraz części do nich co pozostaje, pod względem wartości, najważniejszym produktem, stanowiącym 24% całego eksportu. Komponenty specyficzne dla silników spalinowych stanowiły 37% unijnego eksportu, co oznacza wzrost z 35% w analogicznym okresie poprzedniego roku. Wartość eksportu wyniosła w trzecim kwartale 2022 r. 13,3 mld euro , co oznacza umiarkowany wzrost o 2,2% w porównaniu z tym samym okresem poprzedniego r.
źródło: CLEPA
Najnowsze komentarze