Gdzie przetestować opony przeznaczone do każdego terenu? Najlepiej na bezdrożach mongolskich stepów, czyli w jednym z niewielu miejsc na świecie, gdzie teren zmienia się z każdym kilometrem. Wyprawa, która trwała 6 tygodni i pokonała trasę 21 tysięcy kilometrów z Polski przez Ukrainę, Syberię oraz Mongolię, dowiodła, że opony BFGOODRICH All Terrain zachowują doskonałe właściwości jezdne nawet w najtrudniejszych warunkach.
Wyprawa do Mongolii przez Syberię to nie lada wyzwanie nawet dla wytrawnych podróżników. To przeprawa przez góry, stepy oraz przez jedną z największych na świecie pustyń – pustynię Gobi. Ekstremalne warunki, z którymi zmagają się podróżnicy wymagają nie tylko hartu ducha, ale przede wszystkim wcześniejszego, gruntownego przygotowania ekwipunku i samochodu.
„W takiej wyprawie niezwykle istotnym elementem są opony. Jest to dla nich prawdziwy test skuteczności i wytrzymałości. Od momentu, kiedy założyliśmy opony All Terrain ani razu nie musieliśmy odkręcać koła” – powiedział Przemek Żegliński, jeden z uczestników wyprawy i dodał: „Nie złapaliśmy tzw. kapcia, a opony spisywały się doskonale na prawie każdej nawierzchni, wybaczając kierowcy wiele błędów.”
A o błędy nie było trudno. Mongolia jest bowiem krajem, w którym dróg jest mało i są słabo oznaczone. Mała dokładność zarówno systemu nawigacji GPS, jak i map mongolskich powoduje częste gubienie kierunku i konieczność przejazdów na skróty. Standardem jest pokonywanie przełęczy na wysokości 2500-2600 m n.p.m. przez zaśnieżone szlaki górskie, a także przejazdy przez rzeki, strome wąwozy, wyschnięte koryta rzeczne i piaszczyste pustynne wydmy.
Jednym z najbardziej uciążliwych zjawisk na mongolskich drogach jest tzw. „tarka” – czyli gęste, poprzeczne garby na powierzchni drogi, które powodują silne wibracje całego samochodu. Nie ma przed nimi ucieczki i dają się one we znaki każdemu kierowcy. Dlatego Mongolia jest uważana za raj dla miłośników samochodów terenowych i off-roadu.
„Mimo iż błotne, czasem strome, rozmokłe po deszczach odcinki występowały dość często zakopaliśmy się tylko raz, na podmokłym, kamienistym brzegu rzeki” – powiedział Żegliński. Po powrocie, kiedy zmierzony został bieżnik nieużytej ani razu opony zapasowej i porównany z oponą koła jezdnego, okazało się, że różnica wysokości bieżnika jest na poziomie zaledwie 2,5-3 mm.
„Dzięki zastosowaniu w budowie opony BFGOODRICH All Terrain technologii TriGard – potrójnej osnowy, zagwarantowano wysoką wytrzymałość na uderzenia, otarcia, wstrząsy i wszelkiego rodzaju uszkodzenia” – powiedziała Ewa Konopka, rzecznik prasowy Michelin Polska.
W wyprawie wzięło udział czterech pracowników firmy Thart, hurtowni i serwisu opon z Wrocławia. Całość trasy pokonali oni w samochodzie terenowym Land Rover Discovery na oponach BFGoodrich.
BFGOODRICH All Terrain, to opona przeznaczona w jednakowym stopniu do jazdy szosowej, jak i terenowej. Charakteryzuje się wyjątkową przyczepnością na wszystkich rodzajach nawierzchni utwardzonych. Charakterystyczny, głęboki i agresywny bieżnik wyróżnia się dużą liczbą lameli, symetrycznie rozłożonych, masywnych, gumowych bloków oraz licznych kanałów. Szerokie nacięcia na barkach zewnętrznych gwarantują doskonałe przeniesienie napędu na nierównościach i w zakrętach. Taka architektura bieżnika opony BFGOODRICH All Terrain pozwala na zachowanie dobrych właściwości jezdnych w każdym terenie: na asfalcie, w żwirze, piasku i błocie.
Źródło: Michelin Polska
Najnowsze komentarze