Wnioski patentowe zgłoszone pomiędzy lipcem 2009 roku a czerwcem 2010 roku znalazły odzwierciedlenie w patentach ogłoszonych w roku ubiegłym. Swoją drogą przyznać trzeba, że we Francji odbywa się to jakoś zauważalnie szybciej, niż w Polsce…
Widać jednak wyraźnie, że PSA jest koncernem bardzo dynamicznym w zakresie badań i rozwoju – tak wiele patentów w ciągu jednego tylko roku musi budzić podziw i uznanie.
Nowe patenty są częścią ciągłego procesu innowacji w budowie pojazdów, które z kolei są coraz bardziej przyjazne dla środowiska dzięki technologiom proekologicznym, a jednocześnie coraz bezpieczniejsze, choćby z uwagi na nowoczesne rozwiązania elektroniczne i komunikacyjne.
Duży nacisk jest w PSA położony na ekologię rozwiązań. Niebawem czeka nas wprowadzenie normy Euro6, nic więc dziwnego, że Francuzi intensywnie pracują nad rozwiązaniami, które przyczyniają się do ograniczenia emisji dwutlenku węgla. Dla przykładu w samych tylko trzycylindrowych silnikach serii EB wykorzystano technologie, na które zgłoszono 52 wnioski patentowe, z czego 17 związanych jest z budową głowicy! Jednostki te projektowano tak, aby zmniejszyć ich rozmiary, w tym masę, co z kolei przekłada się na zmniejszenie masy całego samochodu (na razie jednostki pojawią się w Peugeocie 208 i muszę przyznać, że jeździ się z tym silnikiem całkiem przyjemnie). Skutkuje to zmniejszeniem emisji CO2. W przypadku Peugeota 208 wynosi ona dla tego silnika zaledwie 99 g/km.
Na technologie związane z rozwiązaniem HYbrid4, zastosowanym jak dotychczas w Peugeotach 3008, 508 RXH oraz Citroënie DS5, zgłoszono 300 wniosków patentowych, aby zagwarantować ochronę intelektualną dla tego w pełni hybrydowego napędu, łączącego skuteczność silnika elektrycznego z wydajnością jednostki wysokoprężnej HDi.
W obszarze bezpieczeństwa zgłoszono m.in. wnioski patentowe związane z najnowszą wersją systemu AFIL, wykorzystującego teraz także kamerę zlokalizowaną w górnej części przedniej szyby, czy inteligentny system kontroli trakcji zmieniający swoje ustawienia wraz z dynamicznymi zmianami warunków atmosferycznych!
„Utrzymanie tego poziomu aktywności patentowej w czasach kryzysu świadczy o naszym zaangażowaniu w rozwój, ale i ochronę własności intelektualnej. 17.000 naszych inżynierów i techników pracuje od lat nad wzmocnieniem naszych technologii i ich ochroną patentową potwierdzając znaczący wkład francuskiej myśli technicznej w światową motoryzację. Dzięki temu nasi klienci otrzymują nowoczesne rozwiązania, które sprawiają, iż podróże stają się coraz przyjemniejsze i bezpieczniejsze, a jednocześnie nie obciążają środowiska naturalnego w stopniu większym, niż to konieczne” – powiedział Marc Duval-Destin, wiceprezes ds. Badań i Rozwoju.
KG
Najnowsze komentarze