Wbrew obiegowej opinii, Chińczycy nie są tylko nieudolnymi naśladowcami i złodziejami technologii, czy stylistyki. BYD Auto ma znaczące osiągnięcia na polu pojazdów o napędach hybrydowych, co jest po części współbieżne z interesami PSA.
Teraz jednak Chińczycy, we współpracy z PSA, zamierzają zaatakować rynek samochodów elektrycznych. Know-how dostarczone przez PSA Peugeot Citroën wykorzystane zostanie w konstrukcji pierwszego seryjnego vana o napędzie elektrycznym – BYD E6. Z uwagi na fakt, że PSA, a zwłaszcza Citroën, jest niekwestionowanym znawcą tematu vanów, współpraca wydaje się wręcz oczywista.
Chiński rynek jest bardzo perspektywiczny nie tylko z uwagi na swój potencjał. Dostrzegł to m.in. Warren Buffet, jeden z najbogatszych ludzi na świecie, kupując 10% akcji BYD Auto. Kosztowało go to 230 milionów dolarów, ale sądzę, że ta inwestycja była jak najbardziej trafiona.
BYD E6, to van o długości 455,4 cm i rozstawie osi 283,0 cm. Odpowiada to mniej więcej gabarytom i klasie Citroëna C4 Picasso, co powoduje wzajemne zainteresowanie koncernów. Auto ma być oferowane w aż czterech wariantach, z czego połowa będzie napędzana na cztery koła dwoma silnikami elektrycznymi. Przypomnijmy, że PSA Peugeot Citroën w swoich hybrydach zastosuje zbliżone rozwiązanie, acz tylko z jedną jednostką elektryczną, napędzającą koła tylne. BYD E6 ma mieć następujące konfiguracje:
– 75 kW (napęd na przód)
– 160 kW (napęd na przód)
– 75 kW (napęd na przód) + 40 kW (napęd na tył)
– 160 kW (napęd na przód) + 40 kW (napęd na tył)
Zasięg tego elektrycznego vana szacuje się na 300 km, a źródłem energii będą akumulatory „żelazne” – tańsze od litow-jonowych, ale łatwo poddawane recyklingowi i nietoksyczne. Pełne naładowanie takich baterii potrwa jednak do 10 godzin, ale istnieje opcja napełnienia ich w 80% w ciągu kwadransa.
Na czym polegać będzie współpraca BYD Auto i PSA? Należy się spodziewać, że Francuzi zechcą zaimplantować do swoich rozwiązań przede wszystkim rozwiązania napędu (zarówno ekologiczne akumulatory, jak i elektryczny napęd na obie osie), zaś Chińczycy oczekują wiedzy związanej z komfortem, w tym pomocy przy konstrukcji zawieszeń, funkcjonalnością, ergonomią. Prawdopodobnie PSA przekaże też BYD Auto swoje doświadczenia dotyczące silników wysokoprężnych, co interesuje Chińczyków pod kątem innych, niż E6, modeli.
KG
zdjęcia: AutoChiny.pl
Najnowsze komentarze