Również ich koledzy z zespołu, Dani Sordo i Marc Martí, mają ambicję zająć miejsce na podium. 56. edycja Rajdu Akropolu, dawniej mającego bazę w Atenach, przynosi ważne zmiany. Po raz pierwszy park serwisowy znajdować się będzie w Loutraki nad Kanałem Korynckim, oddzielającym półwysep Peloponez od Grecji kontynentalnej. Lokalizacja ta umożliwia organizatorom wytyczenie nowej trasy, obejmującej odcinki specjalne nie wykorzystywane w tej rundzie już od wielu lat.
Greckie oesy są tak wyboiste i usiane kamieniami, że uważa się je za najtrudniejszą w całym sezonie próbę dla komponentów mechanicznych samochodów i dla opon. Załoga, która wygrywa Rajd Akropolu, oprócz szybkości dowodzi doskonałej taktyki walki i umiejętnego łączenia tempa jazdy z oszczędzaniem samochodu. Sébastien Loeb wygrał tę rundę w latach 2005 i 2008, więc z pewnością zna reguły, które prowadzą w Grecji na najwyższe miejsce podium. W zeszłym roku pięciokrotny Mistrz Świata zwyciężył między innymi dzięki temu, że przez całą trasę skutecznie unikał przebicia opony.
„Natrafiając na partie trasy najbardziej niszczące samochód nie wolno czekać z decyzją – trzeba zwolnić, aby uniknąć uszkodzenia koła albo innych elementów. Nasze C4 WRC i opony Pirelli Scorpion są bardzo wytrzymałe, ale na greckich trasach pracują w warunkach ekstremalnych, szczególnie, jeżeli panują upalne temperatury” – wyjaśnia kierowca Citroëna. Po wygraniu pięciu na sześć rajdów pierwszej połowy sezonu, Loeb oczywiście stawia sobie za cel odniesienie 53 zwycięstwa w swojej karierze w RMŚ. „Moich 17 punktów przewagi w Klasyfikacji Kierowców mogłoby skłaniać do wolniejszej jazdy i tylko pilnowania odstępu wobec rywali. Ja jednak wystartuję z ambicją wygrania rajdu. Jak przekonaliśmy się na Sardynii, nic nie jest z góry przesądzone i nie wolno spocząć na laurach. Spodziewam się trudnego rajdu, szczególnie, że moi główni konkurenci dobrze się czują w terenie i na nawierzchni tego typu.”
Dani Sordo, w zeszłym roku piąty, stracił szansę na walkę o czołowe miejsca z powodu kilku przebić opon. Hiszpan zapewnia, że wyciągnął wnioski z tej lekcji i w zbliżającej się edycji poprawi swój wynik. „Rajd będzie interesujący, bo czeka nas wiele nowych odcinków. Lubię startować w Grecji, dobrze się tu czuję i myślę, że tym razem stać mnie na odegranie ważnej roli. Rok temu nie powiodło mi się, ale jeśli chodzi o samo tempo jazdy, nie miałem sobie nic do zarzucenia. Spróbujemy pojechać regularnie, uważając na samochód. Mój cel jest bez zmian – chcę zdobyć jak najwięcej punktów, aby pomóc zespołowi zwiększyć przewagę w Klasyfikacji Konstruktorów Rajdowych Mistrzostw Świata. Jeżeli przy okazji nadarzy się sposobność odzyskania od Mikko Hirvonena drugiego miejsca w punktacji kierowców, to na pewno z niej skorzystam.”
Trzy pytania do Sébastiena Loeba
W ubiegłym tygodniu zostałeś Kawalerem Legii Honorowej. Czy wyjawisz nam, co powiedział ci Prezydent Republiki Nicolas Sarkozy podczas ceremonii wręczenia orderu?
„Kilka razy powtórzył, jak cieszy się, że może nagrodzić mnie osobiście. Powiedział to w taki sposób, że czułem w tych słowach prawdziwą szczerość. Nie codziennie otrzymuje się zaproszenie do Pałacu Elizejskiego, szczególnie po to, by otrzymać odznaczenie, a jednak w całej uroczystości nie było nic pompatycznego. Wszystko przebiegło w miłej i luźnej atmosferze. Uważam, że jest to także poważne wyróżnienie dla całej dziedziny sportów motorowych, a w szczególności dla rajdów.”
Wróćmy do Rajdu Włoch. Gdybyś mógł wystartować w nim na nowo, czy zrobiłbyś coś inaczej?
„Oczywiście! Wygrałbym go! A mówiąc poważnie, można zadawać sobie pytanie, czy nie należało postarać się o inną pozycję startową, aby nie musieć odkurzać trasy. Wydaje mi się, że nawet bez przebicia koła i kary, jaką później dostaliśmy w związku z naprawą, miałbym wielkie trudności z dogonieniem Jari-Matti Latvali. Trzeba byłoby także przewidzieć ten pył, który utrudniał jazdę w niedzielę przed południem. Ale na mecie rajdu nie miałem szczególnych powodów do żalu, bo moja przewaga nad Mikko Hirvonenem zmniejszyła się tylko o trzy punkty.”
W roku 2008 wygrałeś Rajd Akropolu dzięki lepszej od rywali taktyce oszczędzania opon. Jak to robisz?
„To prawda, że dla rozstrzygnięcia ubiegłorocznej edycji najważniejsze okazały się właśnie opony. Na takiej trasie, jak rok temu, nie można przez cały czas utrzymywać największej możliwej prędkości. Trzeba było zwalniać strategicznie tam, gdzie dałoby się jechać szybciej. Na długim oesie Aghii Teodori poczułem, że opony nie wytrzymują tempa, w jakim jadę. Zwolniłem, pojechałem kompromisowo i dzięki temu ukończyłem całą pętlę tego dnia bez problemów z oponami. W takich sytuacjach to doświadczenie podpowiada mi, że wymagam od samochodu więcej niż jest on w stanie znieść.”
* Rajd Grecji – Akropol (runda 7/12) (12 – 14 czerwca 2009).
* Nawierzchnia: szuter.
* Miejsce: Loutraki.
* Informacje praktyczne: Baza rajdu i biuro prasowe znajdują się w Club Hotel Casino w Loutraki. Park serwisowy usytuowano w odległości 900 m. od Loutraki, wzdłuż drogi Ateny – Korynt. Różnica czasu pomiędzy Grecją (GMT+3) a Francją wynosi jedną godzinę. Gdy we Francji jest godzina 11, w Grecji jest 12. Pierwszego dnia rajdu – w piątek 12 czerwca – słońce wzejdzie w Loutraki o godz. 6:02, a zajdzie o 20:48. Miejscową walutą jest Euro.
* Sprawy techniczne: Dwa Citroëny C4 WRC zespołu wyposażone będą w nowe silniki, które następnie zostaną wykorzystane w rajdach Polski i Finlandii. Na Rajd Grecji i poprzedzający go Rajd Włoch (Sardynii) każda załoga miała do dyspozycji komplet zapasowy, złożony z jednej skrzyni biegów, jednego mechanizmu różnicowego i jednej turbosprężarki. Przekładnie kierownicze i ramy pomocnicze pod silnikiem zostały zaplombowane przed startem na Sardynii.
* Opony: Każda załoga ma do dyspozycji 36 szt. opon Pirelli Scorpion. W samochodzie można wieźć dwa koła zapasowe. Obowiązuje zakaz nacinania opon.
* Zapoznanie: Zaplanowane na wtorek 9 i środę 10 czerwca, w godz. od 8:00 do 20:00. Każda załoga ma prawo przejechać trasę każdego odcinka specjalnego dwukrotnie.
* Odcinek testowy: odbędzie się we czwartek 11 czerwca, w godz. od 8:00 do 12:00, na trasie długości 3,10 km, wytyczonej na wschód od parku serwisowego.
* Konferencja prasowa przed rajdem: we czwartek 11 czerwca, o godz. 13:30, w biurze prasowym rajdu.
* Trasa: o całkowitej długości 1263,20 km, w tym 17 odcinków specjalnych (9 różnych) o łącznym dystansie 347,12 km.
* Program szczegółowy:
Etap 1: piątek 12 czerwca: 566,61 km, w tym 6 OS (5 różnych) na łącznym dystansie 140,40 km. Start o godz. 8:30. OS1: Harvati (25,00 km); OS2: Thiva 1 (23,76 km); OS3: Evangelistria (21,03 km). Komasacja (13:16/18 min.). Serwis wysunięty (13:34/15 min.). OS4: Bauxites (23,17 km); OS5: Drossohori (23,68 km); OS6: Thiva 2 (23,76 km). Serwis A (19:13/45 min). Ostatni samochód w parc fermé o godz. 23:15.
Etap 2: sobota 13 czerwca: 469,02 km, w tym 6 odcinków specjalnych (3 różne) na łącznym dystansie 135,36 km. Serwis B (8:30/15 min.). OS7: Klenia Mycenae 1 (17,25 km); OS8: Ghymno 1 (26,28 km); OS9: Kefalari 1 (24,15 km). Komasacja (13:15/18 min.). Serwis C (13:33/30 min.) OS10: Klenia Mycenae 2 (17,25 km); OS11: Ghymno 2 (26,28 km); OS12: Kefalari 2 (24,15 km). Serwis D (18:33/45 min). Ostatni samochód w parc fermé o godz. 22:30.
Etap 3: – niedziela 14 czerwca: 171,59 km, w tym 5 odcinków specjalnych (3 różne) na łącznym dystansie 95,26 km. Serwis E (9:00/15 min.). OS13: Loutraki 1 (8,98 km); OS14: Aghii Theodori 1 (33,00 km); OS15: New Pissia (11,30 km). Komasacja (11:33/30 min.). Serwis F (12:03/30 min); OS16: Loutraki 2 (8,98 km); OS17: Aghii Theodori 2 (33,00 km). Meta o godz. 14:10.
* Uroczystość ogłoszenia wyników i podium: w niedzielę 14 czerwca, od godz. 14:30.
* Konferencja prasowa po rajdzie: w niedzielę 14 czerwca, w biurze prasowym rajdu, od godz. 15:30.
* Nowości: OS Thiva jest jedynym odcinkiem specjalnym rajdu o przebiegu identycznym jak w roku ubiegłym. Odcinki Aghii Theodori, Bauxites, Drossohori i Loutraki częściowo przebiegają trasami wykorzystanymi w ostatnich latach. Odcinki Harvati, Evangelistria, Klenia Mycenae, Ghymno, Kefalari i New Pissia są zupełnie nowymi trasami Rajdu Grecji.
* Statystyki załóg przed rajdem Grecji:
Sébastien Loeb/Daniel Elena: debiut w Mistrzostwach Świata: Rajd Katalonii 1999 (Saxo Kit-Car/nie ukończ.). Liczba startów w WRC: 119. Pierwsze zwycięstwo w Mistrzostwach Świata: Rajd Niemiec w 2002 r. (Xsara). Liczba zwycięstw w Mistrzostwach Świata: 52. Tytuły Mistrza Świata WRC: 5 (od 2004 do 2008).
Dani Sordo: debiut w Mistrzostwach Świata: Rajd Katalonii 2003 (18 m.). Liczba startów w WRC: 65. Tytuł w kategorii Junior: 2005 (C2 S1600).
Marc Martí: debiut w Mistrzostwach Świata: Rajd Katalonii 1992 (21 m.). Liczba startów w WRC: 131. Tytuł w kategorii Junior: 2005 (C2 S1600).
* Historia startów załóg zespołu w Rajdzie Grecji (Akropolu) :
Sébastien Loeb / Daniel Elena wezmą w nim udział po raz dziewiąty. Poprzednie wyniki: 2001 (Saxo S1600/miejsce 19, 1 w JWRC), 2002 (Xsara WRC/7 m.7), 2003 (Xsara WRC/ nie ukończ.), 2004 (Xsara WRC/2 m.), 2005 (Xsara WRC/1 m.), 2006 (Xsara WRC/2 m.), 2007 (C4 WRC/2 m.), 2008 (C4 WRC/1m.).
Dani Sordo: W Grecji wystartuje po raz piąty. Poprzednie wyniki: 2005 (C2 S1600/ nie ukończ.), 2006 (Xsara WRC/6 m.), 2007 (C4 WRC/24 m), 2008 (C4 WRC/5m.).
Marc Martí: będzie to jego dziewiąty start w rajdzie Sardynii. Poprzednie wyniki: 1997 (Seat Ibiza/15m.), 1998 (Seat Ibiza/16m.), 2003 (Xsara WRC/2m. ), 2004 (Xsara WRC/19m.), 2005 (Xsara WRC/3m.), 2006 (Xsara WRC/6m.), 2007 (C4 WRC/24m.), 2008 (C4 WRC/5m.).
Źródło: Citroën Polska
zdjęcia z ubiegłorocznego Rajdu Grecji
Najnowsze komentarze