Rajd Wielkiej Brytanii – tradycyjne zakończenie sezonu WRC – będzie ostatnią z 12 tegorocznych rund Rajdowych Mistrzostw Świata FIA 2009. Zawodnicy dobrze ją znają i wiedzą, z czym muszą się liczyć, choć w tym roku odbędzie się ona o miesiąc wcześniej niż w przed rokiem. „Dzięki temu przesunięciu terminu nie będziemy musieli pokonywać oblodzonych oesów na zwykłych szutrowych oponach. No, chyba, że nastąpi jakieś załamanie pogody” – zauważa Sébastien Loeb. – „Zresztą walka i tak może się okazać bardzo trudna, jeśli przeciw nam będzie zła pogoda: deszcz, mgła, błoto i ciemność… Ale ja i tak lubię ten rajd – jest naprawdę piękny.”
„Za to nasza sytuacja i cel, jaki sobie stawiamy, są zupełnie jasne. Musimy po prostu zająć punktowane miejsce wyższe niż Mikko Hirvonen” – mówi dalej Loeb. – „Oznacza to oczywiście wielką presję od startu do samej mety. To prawda, że nawet jeden drobny błąd może pokrzyżować nam plany i pozbawić szans na tytuł mistrzowski. Ale ja patrzę na to inaczej. Nie zamierzam za dużo rozważać na ten temat przed startem, bo tylko zwiększałbym ciążącą na mnie presję. Wolę skupić się na samej walce – stanąć na starcie, ruszyć i jechać tak, jak potrafię najlepiej. W tym sezonie stoczyliśmy już kilka bardzo zaciętych pojedynków – w Norwegii, w Finlandii, w Australii – i mam nadzieję, że tym razem też dostarczymy wielkich emocji.”
Aby jak najlepiej przygotować się do decydującego starcia, zespół Citroën odbył w Walii czterodniowy trening. „Wszystko poszło dobrze. Wiem, że nasz Citroën C4 WRC będzie w tym terenie bardzo konkurencyjny – tak samo, jak w poprzednich edycjach. Wiem też, że Mikko startuje w najbliższą niedzielę w jakimś rajdzie w Walii, traktując to jako trening, więc i ja poświęcę niedzielę na dodatkowe przećwiczenie tych tras. Jestem pewien, że za tydzień obydwaj pojawimy się na starcie w szczytowej formie.”
Dani Sordo, który wypełnił swoje zespołowe zadania, przyczyniając się w wielkim stopniu do zgromadzenia przez zespół Citroën sumy punktów gwarantującej tytuł mistrzowski w kategorii Producentów, będzie mógł realizować w Walii swoje indywidualne ambicje i walczyć nawet o zwycięstwo. „To oczywiście nie oznacza, że wygram ten rajd, ale wystartuję pełen motywacji do walki z najlepszymi i zobaczymy, jakie efekty to przyniesie. Gdybym nie miał takich ambicji, nie musząc gromadzić punktów zespołowych, to równie dobrze mógłbym wcale tam nie jechać i zostać w domu. Mam nadzieję, że dzięki świadomości braku presji będę swobodniejszy i szybszy na trasie. W zeszłym roku zająłem miejsce na podium i wywalczyliśmy wtedy mistrzostwo wśród Konstruktorów. Treningi wypadły dobrze, świetnie czułem się za kierownicą, mam zaufanie do siebie i do samochodu. Gdyby rzeczywiście rajd zakończył się zwycięstwem Sordo przed Loebem, w niedzielę wieczorem wszyscy mielibyśmy wspaniały powód do radości.”
* Wynik ten stanie się oficjalny po opublikowaniu ostatecznych wyników przez FIA.
Trzy pytania do Oliviera Quesnel
Citroën odniósł w Hiszpanii wielki sukces. Zdobył po raz piąty tytuł Rajdowego Mistrza Świata Konstruktorów. Jakim przeżyciem było dla Pana ogłoszenie wyników na mecie?
„Zdobycie tytułu mistrzowskiego na zakończenie perfekcyjnego występu obydwu załóg było oczywiście wielkim przeżyciem, czymś naprawdę wyjątkowym. Wszyscy członkowie naszego zespołu mogą gratulować sobie dobrze wykonanej roboty. Ten tytuł ma wielką wymowę i jest dla nas niezwykle ważny – nie zmienia tego nawet fakt, że w Klasyfikacji Kierowców sytuacja jest trudniejsza i jeszcze nie rozstrzygnięta. To wspaniały atut dla naszej marki: móc powiedzieć, że Citroën jest Rajdowym Mistrzem Świata.”
Sébastien Loeb i Mikko Hirvonen stoczą walkę o indywidualne mistrzostwo na trasie Rajdu Wielkiej Brytanii. Jak ocenia Pan tych dwóch kierowców?
„Mikko już od dwóch lat pokazuje, że jest zawodnikiem ze ścisłej światowej czołówki. W pełni dojrzałym, odpornym na presję – to kolejny fiński „Iceman”. Brakuje mu już tylko jednego – właśnie tytułu Mistrza Świata, o który walczy. Sébastien, mający na swoim koncie pięć takich tytułów z rzędu i 53 wygrane rajdy WRC, jest z kolei przyzwyczajony do gry o taką stawkę. Nie boi się nikogo ani niczego! Tym razem na jego korzyść przemawiać będzie druga, a nie pierwsza pozycja startowa. W warunkach, jakich się spodziewamy, moim zdaniem lepiej jest ścigać niż być ściganym. Mikko będzie musiał wybrać pomiędzy atakiem od pierwszych metrów a poświęceniem pewnego czasu na to, by przyjrzeć się i ocenić sytuację. Natomiast Loeb będzie mógł dostosowywać się do rozwoju wydarzeń na bieżąco.”
Dani Sordo może tym razem jechać bez presji, którą czuł na sobie przed Rajdem Hiszpanii. Sądzi Pan, że stać go na pierwsze w karierze zwycięstwo w WRC?
„Dani nie będzie w Walii jedynym zawodnikiem mogącym myśleć tylko o swoim wyniku, wolnym od zespołowych obowiązków. W identycznej sytuacji będą Sébastien Ogier, Petter Solberg i Jari-Matti Latvala. Wszyscy oni także bardzo pragną wygrać ten rajd! Ale istotnie, wydaje mi się, że kwestia zwycięstwa w Wielkiej Brytanii wcale nie musi się rozstrzygnąć pomiędzy Loebem a Hirvonenem. Nie jestem pewien, czy akurat walijskie trasy są tym, co Dani lubi najbardziej, ale na pewno jest zdolny osiągnąć na nich bardzo dobry wynik. Zresztą wystarczy przypomnieć sobie edycję ubiegłoroczną: na 30-kilometrowym odcinku Resolfen zdeklasował rywali, dojeżdżając do mety z przewagą 18,5 s. nad kolejnym zawodnikiem w tabeli. Jeżeli uda mu się wygrać, będzie to dla niego ogromny krok naprzód i od tej pory już w każdym rajdzie i na każdej nawierzchni będzie walczył o zwycięstwo.”
Rajd Wielkiej Brytanii od A do Z
* Rajd Wlk. Brytanii (runda 12/12) (22-25 października 2009).
* Nawierzchnia: szuter.
* Miejsce: Cardiff.
* Informacje praktyczne: Baza rajdu i biuro prasowe znajdują się w Wales Millennium Centre, a park serwisowy obok bazy. Różnica czasu pomiędzy Walią (GMT+1) a Europą Kontynentalną, w tym Francją (GMT+2), wynosi 1 godzinę do niedzieli 25 października do godz. 2:00, kiedy nastąpi przejście na czas zimowy czyli cofnięcie zegarów o 1 godzinę, na 1:00. Pierwszego dnia rajdu – w piątek 23 października – słońce wzejdzie w Cardiff o godz. 7:51, a zajdzie o 18:00. W niedzielę 25 października słońce wzejdzie w Cardiff o godz. 6:55, a zajdzie o 16:56. Średnia wielkość oczekiwanych opadów wynosi 109 mm. Miejscową walutą jest Funt Szterling (1 GBP = 1,07 EUR).
* Sprawy techniczne: Dwa Citroëny C4 WRC zespołu, przeznaczone dla Sébastiena Loeba i Daniego Sordo, wyposażone będą w silniki, które mają już za sobą udział w rajdach Australii i Hiszpanii.
* Opony: Każda załoga ma do dyspozycji (na cały rajd, włącznie z odcinkiem testowym) 42 szt. opon Pirelli Scorpion WRC 205/65R15 o miękkiej mieszance. W samochodzie można wieźć dwa koła zapasowe. Obowiązuje zakaz nacinania opon.
* Zapoznanie: Zaplanowane na wtorek 20 i środę 21 października, w godz. od 8:00 do 19:00. Każda załoga ma prawo dwukrotnie przejechać zapoznawczo trasy wszystkich odcinków specjalnych dwukrotnie, z maksymalną prędkością 80 km/h, z wyjątkiem miejsc, gdzie odpowiednie znaki wymagają przestrzegania niższej prędkości.
* Odcinek testowy: odbędzie się we czwartek 22 października, w godz. od 8:00 do 12:00, w Margam Park, na trasie długości 4,95 km, oddalonej o 61 km od parku serwisowego.
* Konferencja prasowa przed rajdem: we czwartek 22 października, o godz. 13:30, w biurze prasowym rajdu.
* Trasa: o całkowitej długości 1466,27 km, w tym 16 odcinków specjalnych (8 różnych) na łącznym dystansie 348,30 km.
* Program szczegółowy:
Etap 1: piątek 23 października: 584,78 km, w tym 6 OS (3 różne) na łącznym dystansie 130,30 km. Start o godz. 6:00. OS1: Hafren 1 (32,14 km); OS2: Sweet Lamb 1 (5,13 km); OS3: Myherin 1 (27,88 km); Komasacja (11:55/10 min.). Serwis wysunięty A (12:05/15 min.). OS4: Hafren 2 (32,14 km); OS5: Sweet Lamb 2 (5,13 km); OS6: Myherin 2 (27,88 km). Serwis B (18:16/45 min.). Ostatni samochód w parc fermé o godz. 22:30.
Etap 2: sobota 24 października: 571,92 km, w tym 6 odcinków specjalnych (3 różne) na łącznym dystansie 138,16 km. Serwis C (7:10/15 min.). OS7: Rhondda 1 (35,72 km.). OS8: Crychan 1 (14,99 km); OS9: Halfway 1 (18,37 km). Komasacja (13:04/14 min.). Serwis D (13:18/30 min.). OS10: Rhondda 2 (35,72 km); OS11: Crychan 2 (14,99 km); OS12: Halfway 2 (18,37 km). Serwis E (19:33/45 min.). Ostatni samochód w parc fermé o godz. 23:30.
Etap 3: – niedziela 25 października: 309,57 km, w tym 4 odcinki specjalne (2 różne) na łącznym dystansie 79,84 km. Serwis F (7:10/15 min.). OS13: Port Talbot 1 (17,41 km); OS14: Rheola 1 (22,51 km). Komasacja (9:59/20 min.). OS15: Port Talbot 2 (17,41 km); OS16: Rheola 2 (22,51 km). Komasacja (13:50/3 min.). Serwis G (13:53/10 min.). Meta o godz. 14:03.
* Uroczystość ogłoszenia wyników i podium: w niedzielę 25 października, od godz. 14:35.
* Konferencja prasowa po rajdzie: w niedzielę 25 października, w biurze prasowym rajdu, o godz. 15:30.
* Charakterystyka trasy/nowości: Pierwszy etap rajdu rozgrywać się będzie w lasach Hafren i Myherin. OS1/4 Hafren są przedłużone w stosunku do ubiegłorocznych, a OS2/5 Sweet Lamb wytyczono na innej trasie. OS3/6 Myherin wytyczony został na nowo, aby uniknąć przejazdu przez bród. W sobotę, na drugim etapie, na OS7/10 Rhondda zawodnicy pojadą drogą nie wykorzystywaną w Rajdzie Wielkiej Brytanii od 2003 r., mającą w partii końcowej odcinek wspólny z OS Resolfen z edycji 2008. OS9/12 Halfway przejeżdżany będzie w tym samym kierunku, co w 2007 r. Ostatniego dnia rajdu czyli w 3 Etapie OS13/15 Port Talbot powtarza trasę wykorzystaną w roku 2007, a do OS14/16 Rheola dodany został nowy fragment końcowy.
* Statystyki załóg przed rajdem Wlk. Brytanii:
Sébastien Loeb i Daniel Elena: debiut w Mistrzostwach Świata: Rajd Katalonii 1999 (Saxo Kit-Car/nie ukończ.). Liczba startów w WRC: 123. Pierwsze zwycięstwo w Mistrzostwach Świata: Rajd Niemiec w 2002 r. (Xsara). Liczba zwycięstw w Mistrzostwach Świata: 53. Tytuły Mistrza Świata WRC: 5 (od 2004 do 2008).
Dani Sordo: debiut w Mistrzostwach Świata: Rajd Katalonii 2003 (18 m.). Liczba startów w WRC: 69. Tytuł w kategorii Junior: 2005 (C2 S1600).
Marc Martí: debiut w Mistrzostwach Świata: Rajd Katalonii 1992 (21 m.). Liczba startów w WRC: 135. Tytuł w kategorii Junior: 2005 (C2 S1600).
* Historia startów załóg zespołu w Rajdzie Wlk. Brytanii:
Sébastien Loeb / Daniel Elena wezmą w nim udział po raz 9. Dotychczasowe wyniki: 2000 (Saxo Gr. A/ 38 m.); 2001 (Saxo S1600/ 15 m.); 2002 (Xsara WRC/ nie ukończ.); 2003 (Xsara WRC/ 2 m.); 2004 (Xsara WRC/ 2 m.); 2005 (Xsara WRC/ 3 m.); 2007 (C4 WRC/ 3 m.); 2008 (C4 WRC/ 1 m.).
Dani Sordo w Rajdzie Wlk. Brytanii wystartuje po raz czwarty. Poprzednie wyniki: 2006 (Xsara WRC/ 7 m.); 2007 (C4 WRC/ 5 m.); 2008 (C4 WRC/ 3 m.).
Marc Martí: w Rajdzie Wlk. Brytanii wystąpi po raz 8. Poprzednie wyniki: 1997 (Seat Ibiza Gr. A/ nie ukończ.); 1999 (Toyota Corolla WRC/ 16 m.); 2003 (Xsara WRC/ nie ukończ.); 2004 (Xsara WRC/ 4 m.); 2006 (Xsara WRC/ 7 m.); 2007 (C4 WRC/ 5 m.); 2008 (C4 WRC/ 3 m.).
Źródło: Citroën Polska
Najnowsze komentarze