IBRM Samar podsumował już wyniki rejestracji nowych samochodów w lipcu i po 7 miesiącach 2023 roku. Jak wypadły interesujące nas marki skupione w koncernie Stellantis oraz w Aliansie Renault-Nissan-Mitsubishi?
Wojciech Drzewiecki, prezes Samaru, zauważa: „Niestety, tempo notowanego wzrostu w porównaniu do poprzedniego roku nieco się zmniejszyło, co może nie być dobrym prognostykiem na przyszłość”.
I faktycznie – choć okres wakacyjny z reguły nie sprzyja zakupom, to jednak mowa jest o rejestracjach, co oznacza, iż analizujemy dane dotyczące wcześniejszych zamówień i zakupów. Samochody rejestrowane w lipcu dopiero dotarły do Polski, więc ich malejącą w porównaniu z czerwcem liczbę rejestracji trudno tłumaczyć wakacjami.
„W porównaniu do czerwca liczba zarejestrowanych aut osobowych zmniejszyła się o niemal 12,5%. W porównaniu do lipca ubiegłego roku notujemy wzrost na poziomie 4,86%, o 0,2 punktu procentowego niższy niż w miesiącu poprzednim. Wynik za 7 miesięcy o 11,3% wyższy w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku, jest jednocześnie o 1 punkt procentowy niższy niż uzyskany na koniec maja tego roku” – dodaje Wojciech Drzewiecki.
Widać jednak światełko w tunelu. Na czym ono polega? Wojciech Drzewiecki tłumaczy: „Bieżące dane wskazują, iż poprawia się dostępność poszczególnych modeli, co niewątpliwie jest pozytywnym zjawiskiem. Niestety, wciąż rosną ceny samochodów, co w kontekście rosnących kosztów utrzymania, nie pozostaje bez wpływu na decyzje zakupowe klientów indywidualnych. I chociaż w wynikach sumarycznych za ostanie 7 miesięcy wciąż widzimy wzrost liczby rejestrowanych aut, to jednak trend krótkoterminowy pokazuje już spadek. To pierwsza oznaka problemów, które mogą nadejść. Drugą jest wspomniany już wcześniej znaczący spadek liczby klientów odwiedzających salony samochodowe”.
Lepiej wygląda sytuacja na rynku zakupów flotowych, gdzie wciąż występują wzrosty gównie dwucyfrowe. Jak długo jednak ten trend się utrzyma?
A teraz zerknijmy już na szczegóły dotyczące wyników osiągniętych przez interesujące nas marki:
Dodajmy, że przez 7 pierwszych miesięcy 2023 roku cały polski rynek nowych aut wzrósł o 11,31%, zaś lipiec 2023 do lipca 2022 o 4,86%.
Zobacz test Alfy Romeo Tonale MHEV
na podstawie danych IBRM Samar
Krzysztof Gregorczyk
Najnowsze komentarze