Luty 2024 przyniósł wzrost sprzedaży (rejestracji) nowych aut osobowych w Polsce zarówno względem stycznia br., jak i w odniesieniu do lutego 2023 roku. W przypadku niektórych marek w stawce oczywiście pojawiły się spadki, czy to w porównaniu ze styczniem, czy z ubiegłym rokiem, ale generalnie rynek wygląda dość optymistycznie.
„W porównaniu do stycznia liczba zarejestrowanych samochodów osobowych zwiększyła się nam o niemal 7,5%. Porównanie z lutym ubiegłego roku przynosi jeszcze bardziej korzystny wynik. Wzrost przekroczył poziom 19,3%. Rezultaty, jak widać, są więcej niż obiecujące. Wynik za dwa miesiące tego roku to 88.767 zarejestrowanych aut, o 20,7% więcej niż rok wcześniej” – wyjaśnia prezes IBRM Samar, Wojciech Drzewiecki, analizując dane za luty 2024 roku.
„Tak dobre wyniki to m.in. efekt prowadzonych działań promocyjnych poszczególnych marek. Obserwujemy coraz więcej ofert promocyjnych, które dotyczą nie tylko modeli z poprzedniego rocznika, ale także modeli z bieżącej produkcji. Działania te obejmują zarówno auta »klasyczne«, jak i elektryczne, co w przypadku tych drugich jest w części efektem Tesli. Marka ta w ostatnim roku wprowadziła szereg obniżek cen znacznie utrudniając życie konkurentom. O ile sprzedaż Tesli dynamicznie rosła, to w przypadku pozostałych marek nie zawsze się to udawało” – dodaje Wojciech Drzewiecki.
Sprzedaż rośnie, bo zwiększyła się dostępność aut, ale problemem są ceny. Prezes Samaru pisze: „To co należy podkreślić, to fakt iż problemy z dostępnością aut (poza nielicznymi wyjątkami) praktycznie się skończyły. Auta są i czekają na klientów. Problemem są ceny, stąd tak dużo ofert promocyjnych mających na celu zniwelowanie efektu wcześniejszych wzrostów. Zdecydowanie szybszy wzrost średniej ważonej ceny sprzedaży w stosunku do Indeksu cenowego SAMAR świadczy o zmieniającej się strukturze sprzedaży na korzyść aut droższych, lepiej wyposażonych, a tym aut elektrycznych, których stopniowo na rynku przybywa i których to ceny są zdecydowanie wyższe od ich spalinowych konkurentów”.
A jak wypadł luty 2024 w przypadku marek skupionych w Grupie Renault oraz w koncernie Stellantis?
Jak widać luty 2024 roku okazał się całkiem przyzwoity dla Aliansu Renault-Nissan Mitsubishi. Wszystkie trzy marki główne tworzące tę grupę uzyskały wzrosty na polskim rynku. Straciła tylko Dacia, ale podejrzewam, że klienci po prostu czekają na trzecią generację Dustera, którego polska premiera się opóźnia.
W koncernie Stellantis luty 2024 roku wypada różnie. Peugeot i Citroën odnotowały znaczące wzrosty, DS Automobiles przyrósł miesiąc do miesiąca, ale już w sprzedaży skumulowanej od początku roku trochę stracił. Wzrosła liczba rejestracji Jeepa, ale tracą Opel, Fiat (znacząco) i Alfa Romeo.
Cóż, czekamy na rozwój sytuacji. Wierzymy, że kolejne miesiące przyniosą korzystne wyniki dla interesujących nas marek.
w oparciu o dane IBRM Samar
Krzysztof Gregorczyk
Najnowsze komentarze