peugeot 508 1 Wiadomości
Wiadomości

Stellantis organizuje spotkanie kierownictwa z nowym szefem koncernu. Znamy datę!

autor Tomasz Nowicki
2025-05-16
Nowy Peugeot 208
Wiadomości

Ile kosztuje nowy Peugeot 208? Polski cennik konkurenta Renault Clio w maju 2025

autor Małgorzata Kozikowska
2025-05-19
mitsubishi motors zaprezentuje nowa generacje suv a eclipse cross z napedem elektrycznym 1 Wiadomości
Wiadomości

Mitsubishi Motors zaprezentuje nową generację SUV-a Eclipse Cross z napędem elektrycznym

autor Krzysztof Gregorczyk
2025-05-13
605 peugeot Wiadomości
Wiadomości

Peugeot 605 2.0 Turbo – francuska elegancja, efektywność i niespodziewany potencjał

autor Tomasz Nowicki
2025-05-18
jeep juventus Wiadomości
Wiadomości

Juventus i Jeep znowu razem. Historyczne partnerstwo odnowione

autor Tomasz Nowicki
2025-05-14
Peugeot 308
Wiadomości

Nowy polski cennik Peugeot 308 już jest dostępny. Podwyżka i zmiany w gamie silnikowej

autor Małgorzata Kozikowska
2025-05-14
renault wspiera ratownictwo drogowe i traumatologie Wiadomości
Wiadomości

Renault wspiera ratownictwo drogowe i traumatologię

autor Krzysztof Gregorczyk
2025-05-13

Najnowsze komentarze

  • Juras - Emmanuel Macron bije na alarm: „Unia Europejska zabiła konkurencyjność naszej motoryzacji, czas na zmiany”
  • Edek - Nowe Renault Clio TCe 90 z automatem. Ile kosztuje i co ma w wyposażeniu?
  • Slawo - Giulia kochana w Polsce. Jesteśmy czwartym rynkiem tego modelu Alfy Romeo na świecie
  • C5x7 - Citroën CX GTi Turbo – francuska definicja prędkości i komfortu kontra BMW M535i i Rover Vitesse
  • Edek - Giulia kochana w Polsce. Jesteśmy czwartym rynkiem tego modelu Alfy Romeo na świecie
  • Edek - Giulia kochana w Polsce. Jesteśmy czwartym rynkiem tego modelu Alfy Romeo na świecie
  • Anonimowo - Nowy dyrektor generalny marki Citroën. Stanowisko obejmuje Xavier Chardon
Advertisement
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS Automobiles
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Stellantis
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Używane
  • Kontakt
    • Redakcja
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Główna Wiadomości Renault

Renault 25 – krótka historia niezwykłego modelu, który wzbudził wściekłość u konkurencji

Krzysztof Gregorczyk autor Krzysztof Gregorczyk
2021-09-13
w Renault, Historia
Czas czytania 3 minut
9.9k
A A
15
r25 Wiadomości

Renault 25 powstał w czasach, gdy dla konkurencji było to bardzo duże zaskoczenie. Jednym z zaskoczonych okazał się… Citroen, który wtedy produkował model CX. Oto historia Renault 25, niezwykle luksusowego samochodu, który i dzisiaj budzi duże emocje.

Model ten otrzymał nieoficjalny tytuł najbardziej aerodynamicznego masowo produkowanego auta, że współczynnikiem Cx 0.28! Przez pierwsze lata Renault 25 było najlepsza pod względem konsumpcji paliwa w swojej klasie. Wszystkie modele R 25 były przednionapędowe, z cztero lub sześcio cylindrowymi jednostkami zamontowanymi wzdłużnie z przodu. Osiągi R 25 były ponadprzeciętne, wraz z topowym v6 turbo stanowiły godnego rywala dla Mercedesa W 124 i BMW serii 5. R 25 była chwalona za wysoki komfort podróżowania i za bardzo dobrą sterowność. Nowozbudowana manualna skrzynia biegów została doceniona za swą precyzję oraz lekkość przełożeń. Pomimo wzbudzającego kontrowersje nietypowego wnętrza zaprojektowanego przez włoskiego projektanta Marcello Gandini (sława Lamborghini) była też ceniona za doskonałe wyciszenie, przestronność i dobrą funkcjonalność.

0213 02 WiadomościPoziomy wyposażenia również należały do bogatych i wyznaczyły nowe standardy dla francuskich samochodów. Między innymi ekspresowe opuszczanie i podnoszenie okna kierowcy, komunikaty głosowe oraz jako jedno z pierwszych na świecie sterowanie radiem przy kierownicy. Po raz pierwszy od czasów drugiej wojny światowej Renault z modelem 25 miało realna szansę wbicia się do segmentu aut luksusowych na rynkach poza Francją.

0213 03 WiadomościTa piękna wizja została przytłumiona przez kiepską jakość wykonania w pierwszych trzech latach produkcji. Powtarzające się nieprzewidziane awarie oraz elektroniczne „gremliny” razem z niskim poziomem obsługi klienta przyczyniły się do odwrócenia się niefrancuskich klientów w stronę niemieckich marek. Jednakże na krajowym rynku preferowanie francuskich marek sprawiło że fortuna się uśmiechnęła do Renault. Objecie steru przez Georges Besse oraz Raymond Levy było punktem zwrotnym w jakości wykonania i zwróciło uwagę rynku na liczne mocne strony auta. Niestety było już za późno na odwrócenie sytuacji poza Francją, renault 25 sprzedawał się dobrze tylko na miejscowym rynku.

Generalny facelifting przeprowadzony w 1988 (nowy przód, tył, materiały wnętrza oraz przednie zawieszenie) oraz wprowadzenie mocniejszych silników pozwoliło stawić czoła nowym rywalom na rodzimym rynku (Peugeot 605 i Citroen XM) wypuszczonym w 1989 roku. Produkcja R 25 zakończyła się w 1992 by zrobić miejsce dla następcy: Safrane, pomimo że auto wciąż sprzedawało się dość dobrze, szczególnie wersje benzynowe 4- cylindrowe. Patrząc na popularność następców (Safrane, Vel Satis) można powiedzieć że R 25 było najlepszą limuzyną w powojennych dziejach Renault.

We Francji Renault 25 miał do niedawna wzięcie jako używany samochód, szczególnie modele po 90r, dzięki dużej odporności na rdzę oraz ponadprzeciętnej żywotności wszystkich 4 cylindrowych silników. Starsze modele mogą tracić na sztywności karoserii, objawiające się utrudnionym zamykaniem klapy bagażnika czy pękaniem szyby podczas używania podnośnika.

Renault 25 jest pięknym i komfortowym samochodem także dziś. Może szukając ponadprzeciętnego klasyka warto pomyśleć właśnie o tym modelu? Zostało ich bardzo niewiele.

autor: Gzara
.

Czytaj nas w Google News:
google news Wiadomości

Francuskie samochody

Olej do silnika 1.2 PureTech

Akcja Lucim

Citroën

Peugeot

Stellantis

Renault

Dacia

Alpine

Używany samochód od pierwszego właściciela?
Sprawdź najnowsze ogłoszenia

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

0213 01 Wiadomości0213 02 Wiadomości0213 03 Wiadomości

Originally posted 2006-02-07 12:40:47.

2.8 20 głosy
Ocena artykułu

Warto przeczytać!

Nissan Juke 1.6 Hybrid 143

Test: Nissan Juke 1.6 Hybrid 143 N-Sport, czyli crossover z pomysłem i na sportowo. 1000 km za nami

2025-05-19
Renault Master

250 sztuk Renault Master do transportu pacjentów. Nowe zamówienie firmy EMED

2025-05-19

Polski cennik Renault z roku 2000. Twingo za 29.900 zł, Espace V6 za 191.950 zł

2025-05-19

Części samochodu, które kosztują majątek. Naprawa lub wymiana może poważnie nadszarpnąć budżet

2025-05-19
Tagi: Renault25historia
Udostepnij3636Tweet2273Udostepnij636
Krzysztof Gregorczyk

Krzysztof Gregorczyk

Pasjonat francuskiej motoryzacji. Autor największej ilości artykułów i wiadomości. Miłośnik jazdy po krętych drogach. Regularnie odwiedza targi motoryzacyjne, a jego testy samochodów należą do najdokładniejszych w Sieci. Nieustępliwy tropiciel nieścisłości i braku obiektywizmu w prasie motoryzacyjnej. :-)

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
15 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Popularne teraz

  • renault scenic Wiadomości

    Nowy Renault Scenic za 42.900 zł? Tak, to oryginalna promocja marki w Polsce

    3100 udostępnienia
    Udostepnij 1240 Tweet 775
  • Używany Peugeot 508 II SW 2.0 BlueHDi od pierwszego właściciela. Przegląd krajowych ogłoszeń

    1400 udostępnienia
    Udostepnij 560 Tweet 350
  • Ile kosztuje najdroższa nowa Dacia Bigster z fabryczną instalacją LPG? Dwukolorowe nadwozie oraz szyberdach, maj 2025

    4467 udostępnienia
    Udostepnij 1787 Tweet 1117
  • Nowa Dacia Duster Journey+ 2025 Full Hybrid. Co ma na wyposażeniu i ile kosztuje?

    613 udostępnienia
    Udostepnij 245 Tweet 153

Testy samochodów

Nowy Citroen Berlingo
Citroen - testy i opinie

Test: Citroën Berlingo 1.5 blueHDi: 1500 km po mieście, w trasie i w wyścigu z czasem. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Małgorzata Kozikowska
2018-12-21
ds7crossback 6 Wiadomości
Testy

Test: Luksusowy DS 7 Crossback 180 KM EAT8 2021: pierwsze 15.000 kilometrów za nami. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Tomasz Nowicki
2021-11-28
Peugeot 308 SW Hybrid – pierwsza jazda 21 Wiadomości
Testy

Test: Peugeot 308 SW 225 KM Hybrid – pierwsza jazda, dla rodziny i dla biznesu. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Krzysztof Gregorczyk
2022-06-23
001. Peugeot 5008 – przyjazny SUVan o drapieznym wygladzie Wiadomości
Testy

Test: Peugeot 5008 1.6 180 KM EAT8 po faceliftingu – przyjazny SUVan o drapieżnym wyglądzie. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Krzysztof Gregorczyk
2021-04-05
Test Peugeot 508 SW II generacji 2.0 BlueHDi 180 EAT8 01 Wiadomości
Testy

Test: Peugeot 508 SW II generacji 2.0 HDi 180 KM. Kombi wyższej klasy. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Krzysztof Gregorczyk
2019-09-22

Najnowsze komentarze

  • Juras - Emmanuel Macron bije na alarm: „Unia Europejska zabiła konkurencyjność naszej motoryzacji, czas na zmiany”
  • Edek - Nowe Renault Clio TCe 90 z automatem. Ile kosztuje i co ma w wyposażeniu?
  • Slawo - Giulia kochana w Polsce. Jesteśmy czwartym rynkiem tego modelu Alfy Romeo na świecie
  • C5x7 - Citroën CX GTi Turbo – francuska definicja prędkości i komfortu kontra BMW M535i i Rover Vitesse
  • Edek - Giulia kochana w Polsce. Jesteśmy czwartym rynkiem tego modelu Alfy Romeo na świecie
  • Edek - Giulia kochana w Polsce. Jesteśmy czwartym rynkiem tego modelu Alfy Romeo na świecie
  • Anonimowo - Nowy dyrektor generalny marki Citroën. Stanowisko obejmuje Xavier Chardon

Zobacz też

Trasa w Korczynie na początek przygody Michała Bartusia z wyścigami górskimi

Stronniczy przegląd prasy: „Auto Moto” nr 08/2010

Nowy Peugeot 208 wyróżniony za styl oraz i-Cockpit

  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2024 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
    • Renault
    • Citroen
    • Peugeot
    • Różne
    • Opel
    • DS Automobiles
    • Stellantis
    • Dacia
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii i motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Rumunia Dacią Duster
    • Turcja
  • Używane
  • Przegląd Prasy
wpDiscuz
15
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz