Pojedynek elektrycznego Renault 5 E-Tech i Fiata Grande Panda to również sparing gustów: stylistyka z akcentami mocno włoskimi lub francuskimi. Co najbardziej istotne dziś porównamy zasięgi, pojemność, funkcje i ceny miejskich elektryków.
Obecnie dostępne elektryki to dobre rozwiązanie dla osób mieszkających w strefie podmiejskiej, posiadających własne panele fotowoltaiczne, najlepiej z taryfą na starych warunkach. W takim przypadku jest szansa na znaczne ograniczenie wydatków na ładowanie auta i jazdę za darmo.
Niezależnie od rodzaju paliwa, zużycie energii pojazdu warunkują jego aerodynamiczne kształty, masa własna, temperatura otoczenia, włączanie ogrzewania oraz pozostałych funkcji na pokładzie. Są to tematy, nad którymi posiadacze diesli 2.0 z dużymi bakami i aut z LPG by się zbytnio nie rozczulali. W przypadku samochodów elektrycznych jednak temat zasięgów jest dość istotny, ponieważ ciągle mamy niedostatek rozwiązań technicznych umożliwiających szybkie ładowanie i możliwość przebycia kilometrów bez dłuższej pauzy.
W przypadku aut o charakterze miejskim ów mniejszy zasięg może zostać wybaczony, pod warunkiem, że do pracy, szkoły lub sklepu mamy niedaleko, trasa nie wiedzie przez autostradę a zimy będą łagodne ;).
Ceny elektryków w salonach to od 120.900 zł za Renault 5 E-Tech 120 KM w wersji bazowej Evolution do 157.900 zł za 5-tkę o mocy 150 KM w wariancie Roland-Garros.

Fiat Grande Panda Electric za najmniejsze pieniądze to wydatek 110.000 zł za Grande Pandę E (RED), natomiast wyższa wersja La Prima to koszt 125.000 zł.

Podane powyżej ceny maksymalne nie uwzględniają pakietów i opcji.
Renault 5 E-Tech vs Fiat Grande Panda Electric – zasięgi i ładowanie
Producenci informują o pojemności baterii, mocy silników i możliwych zasięgach. Stwierdzenie „możliwych” jest tutaj na miejscu, ponieważ w przypadku zmiany pór roku (wschodnioeuropejska jesień/zima), zasięgi mogą odbiegać od podawanych w broszurach.
Renault 5 E-Tech można dostać z jednostką o mocy 120 lub 150 KM. W tym pierwszym przypadku ma baterię o pojemności 40 kWh i zasięgu w cyklu mieszanym 312 km, dla mocniejszego silnika i baterii o większej pojemności – 52 kWh zasięg wynosi 410 km.
Czas ładowania producent podaje zależnie od sposobu: czas ładowania AC 11 kW 10-100% 3 godz. 45 min. dla mniejszej baterii i 4 godz. 45 min w przypadku większej baterii. Czas ładowania możne wynosić tylko 30 min w przypadku ładowania z mocą 80-100 kW w zakresie 15-80% lub do 100% dla baterii 52 kWh.
Zobacz: Ile prądu zużywa Renault 5 zimą? Francuzi przetestowali najnowszy hit marki
Fiat Grande Panda Electric jest dostępny z jednostką o mocy 113 KM i zasięgu w cyklu mieszanym 320 km.
Czas ładowania producent podaje zależnie od sposobu: w przypadku ładowania AC 7kW w zakresie 20-100% to 3 godziny i 43 minuty, w przypadku ładowania AC 11kW i zakresu 20-100% to 2 godziny i 55 minut.
Niektóre rzeczy trzeba zobaczyć, żeby uwierzyć. I tak bym określiła podawane przez producentów zasięgi. Mam nadzieję, że będę pozytywnie zaskoczona, kiedy przyjdzie mi jeździć tymi modelami.
Fiat od 0 do 100 km przyspiesza w 11 s. Jak na elektryka to wynik taki sobie, ale nie jest to też priorytet tego modelu. Renault 5 ze słabszą jednostką 120 KM robi to w 9 s, z mocniejszą 150 KM w 8 s.
Fiat chwali się swoim poręcznym kablem do ładowania w przedniej części pojazdu, ale dostępne jest też mocniejsze ładowanie z tyłu. Renault ukryło instrumentaria do ładowania w podłodze bagażnika. Ładowanie w trasie z pełnym bagażnikiem może więc wymagać dużo wcześniejszego zaplanowania w tym przypadku.
Zobacz: Nowy Fiat Grande Panda BEV już w Polsce. Premiera ciekawego modelu
Renault 5 E-Tech vs Fiat Grande Panda Electric – pojemność bagażnika i funkcjonalność
Powolniejszy i „bardziej stateczny” Fiat jest za to bardziej pakowny, o ile samochód elektryczny może taki być. W końcu sporo przestrzeni zabiera cała infrastruktura związana z elektryką. Niemniej bagażnik w Grande Pandzie na prąd ma pojemność ponad 360 l, podczas gdy w Renault 5 – 320 l. Fiat oferuje także we wnętrzu nieco więcej miejsca i funkcjonalnych schowków.
Obydwa porównywane elektryki mają dość wysoki próg bagażnika, także wkładanie i wyciąganie zakupów/bagaży w obu przypadkach wymaga poprawy ergonomii.
Podsumowując: Fiat jest bardziej pojemny, natomiast Renault 5 jest mocniejszy, bardziej sportowy w charakterze, elektryczny Renault ma też mniejszy promień skrętu – 10,3 m, podczas gdy duża Panda 10,9 m.
Tym sposobem w Fiacie można zmieścić więcej i pojechać bardziej statecznie, podczas gdy Renault ofertuje dynamiczną jazdę i sprawniejsze przeciskanie się przez miejskie uliczki.
Renault 5 E-Tech vs Fiat Grande Panda Electric – styl – Felicita, czy Vive la France?
Obydwa elektryki z dzisiejszego porównania mają urok elektronicznych, stylowych gadżetów. Szczególnie wyższe wersje są wyposażone w dużą ilość akcentów nawiązujących do historii marki lub kraju producenta.
Chcesz kupić nowy Renault 5 bo uważasz jego retro-sportowy styl za atrakcyjny? Super. Z kieszeni tylnego siedzenia wystaje metka z rysunkami historii modelu, kokpit i fotele też mają coś z dawniejszych odsłon 5-ki i sportowe detale nadwozia. I teraz uwaga. Ponieważ ma być nie tylko sportowo, ale i francusko, jedna z łopatek przy kierownicy nawiązuje kształtem do szminki.

Fiat Grande Panda Electric to proste wnętrze z mało wysublimowanych materiałów, ale ciekawe, dzięki rozwiązaniom kolorystycznym. Również w wersji bazowej, gdzie na kokpicie (i nie tylko) odnaleźć można nawiązania do toru Lingotto na fabryce w Turynie. Jest nawet miniaturowa sylwetka auta na torze. Nowa Grande Panda z profilu nawiązuje formą do Pandy I generacji, podobnie w Renault 5, w wielu miejscach na zewnątrz i wewnątrz pojawiają się odniesienia do oryginalnego modelu.

Wyposażenie wersji bazowych
Bazowa elektryczna nowa Grande Panda ma w cenie 110.000 zł:
- Felgi stalowe 16″ lakierowane w kolorze białym
- Ładowarka pokładowa 7 kW z kablem spiralnym
- Aktywny system utrzymania pasa ruchu
- Asystent jazdy na wzniesieniu
- Automatyczne światła drogowe
- Elektryczny hamulec postojowy
- Informacje o ograniczeniach prędkości
- Połączenie alarmowe B-call i E-Call
- Przednie i tylne kurtynowe poduszki powietrzne
- System wykrywania zmęczenia kierowcy
- Tylne czujniki parkowania
- Fotel kierowcy z regulacją wysokości
- Klimatyzacja manualna
- Przednie i tylne szyby elektryczne One Touch
- Przełącznik E-Toggle
- Reflektory „Eco” LED
- Tylne światła LED
- Światła do jazdy dziennej LED
- 2 przednie głośniki + 2 Tweetery DAB
- Gniazdo USB z przodu
- System multimedialny Uconnect 10,25-cali z funkcją screen mirroring
- Wyświetlacz TFT 10″ elektroniczny wyświetlacz zegarów i komputera pokładowego
By mieć zimą podgrzewanie foteli i kierownicy trzeba by kupić wariant La Prima za 125.000 zł i zapłacić dodatkowo 2.000 zł
Natomiast Renault 5 ma takie wyposażenie i funkcje jak:
- felgi stalowe, 18-cali, wzór disco
- kolorowy, cyfrowy wyświetlacz wskaźników i zegarów 7-cali
- system multimedialny openR link z Akramys
- bezprzewodowa replikacja ekranu smartfona
- fotele przednie sterowane manualnie w 4 kierunkach
- kierownica wykonana z poliuretanu
- czujnik deszczu z automatycznym włączeniem świateł
- światła przednie Full LED
- przyciemniane tylne szyby
- lusterka elektrycznie sterowane, składane manualnie, podgrzewane
- automatyczny hamulec postojowy bez funkcji Auto-Hold
- funkcja inteligentnej zmiany prędkości (ISA)
- czujniki parkowała tyłem
- my safety switch
- tryb ECO
- regulator-ogranicznik prędkości
- klimatyzacja automatyczna, jednostrefowa
- pompa ciepła
- ogrzewanie tylnej szyby
- system kontroli bezpiecznej odległości (DW)
- system awaryjnego utrzymywania pasa ruchu (ELKA)
- mocowanie ISOFIX
- ABS z systemem wspomagania nagłego hamowania (AFU)
- wspomaganie hamowania awaryjnego
- system kontroli zmęczenia kierowcy
- układ ABS + elektroniczna kontrola stabilności ESC + wspomaganie ruszania na wzniesieniach HSA
- aktywny system wspomagania nagłego hamowania z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów
- system E-call
W Renault można dokupić Pakiet Winter, co oznacza 1.700 zł dopłaty do wersji bazowej i możliwość podgrzewania tylko foteli. Jest też pompa ciepła. Koła są stalowe, ale większe. Nagłośnienie zapowiada się lepiej niż w bazowym Fiacie, widać Włosi go tak nie potrzebują. Śpiewają sami za kierownicą ;).
Wszystkie akcesoria usprawniające i przyspieszające ładowanie są dodatkowo płatne w obydwu przypadkach.
Odnośnie stylu bazowy Renault 5 można powiedzieć, że pomimo żywej zieleni nadwozia ma dość smutne, szare wnętrze.
Najnowsze komentarze