Od momentu wprowadzenia na rynek w 1990 roku, sukces Renault Clio jest niezmienny – na całym świecie sprzedano prawie 16 milionów egzemplarzy! Jest to po prostu najlepiej sprzedający się francuski samochód wszech czasów! W przeddzień restylingu piątej generacji przyjrzyjmy się sadze Clio w liczbach, zdjęciach i świadectwach. Bo każdy ma w Clio jakieś wspomnienia!
Clio, ikona gamy Renault, jest najlepiej sprzedającym się francuskim samochodem wszechczasów. Od 1990 roku, kiedy to wprowadzono na rynek jego pierwszą generację, sprzedano prawie 16 milionów Clio w nie mniej niż 120 krajach!
16 milionów to bardzo dużo! Aby dać Ci wyobrażenie, postawione jeden za drugim, te 16 milionów Clio mogłoby okrążyć Ziemię 1,6 razy. Gdyby postawić je jeden na drugim, miałyby wysokość 75.000 razy większą niż wieża Eiffla! Wystarczająco, by przyprawić o zawrót głowy…
Co tłumaczy ten sukces? Kiedy Clio pojawiło się na rynku, zastępując Renault 5, po prostu zrewolucjonizowało segment wielofunkcyjnych samochodów miejskich. Poprzez awans we wszystkich aspektach (podwozie, jakość, wyposażenie itd.), poprzez różnorodność wersji, dzięki której każdy mógł znaleźć Clio odpowiadające jego potrzebom oraz poprzez ceny, które pozostały bardzo przystępne.
Każda generacja poprawiała osiągnięcia poprzedniej, do tego stopnia, że ponad 30 lat po narodzinach pozostaje jednym z najbardziej emblematycznych samochodów w swoim segmencie, gdziekolwiek jest wprowadzany na rynek. Trzeba przyznać, że Clio miało nawet luksus bycia dwukrotnie wybranym Samochodem Roku w Europie! I nawet dziś w fabrykach w Bursie (Turcja) i Novo Mesto (Słowenia) produkuje się codziennie ponad 1400 Clio. W Bursie co minutę z linii produkcyjnej zjeżdża Clio!
Wszyscy mają jakieś wspomnienia z Renault Clio
W Boulogne-Billancourt, kolebce marki Renault, wybraliśmy się na spotkanie z przechodniami, ale także sprzedawcą i klientami dealera RRG Boulogne, by zapytać ich o Clio. I nie zawiedliśmy się! Każdy miał swoją opinię, wspomnienie lub anegdotę, którą mógł się z nami podzielić na temat „małego” samochodu, który ma wszelkie zadatki na „duży” samochód.
„Renault Clio? Dla mnie kojarzy się z Francją i niezawodnością. Mój ojciec miał Clio II, a dwadzieścia pięć lat później uczyłem się jeździć w Clio V. Z tym samochodem mam same dobre wspomnienia”.
Pierre
„Clio to naprawdę wspaniałe auto. Był to mój pierwszy samochód, a także pierwszy pojazd mojego syna. Jeśli chodzi o mnie, najnowsza generacja naprawdę przyciąga wzrok, uważam, że jest piękna!”
Nelly
„Nie mam nic poza dobrymi rzeczami do powiedzenia o Clio! Nie zużywa dużo paliwa, jest łatwe do zaparkowania… Dla mojego prywatnego użytku jest idealne!”
Dominique
„Przeżyłem kilka bardzo intensywnych chwil z moim Clio III. Dziś, po 16 latach spędzonych z nim, sprzedaję je na rzecz Clio V. Lubię jego rozmiar: nie za mały, nie za duży.”
Véronique
„Miałem Clio II, Clio III i Clio IV. Przejechałem Clio setki tysięcy kilometrów”.
Georges
„Clio to mój pierwszy samochód jako matki. Moi teściowie podarowali mi swój, gdy w 1999 roku urodziłam syna. Nigdy wcześniej nie miałam tak wygodnego auta”.
Sophie
„Mój ojciec jeździł Clio, moja siostra jeździła Clio, moja żona jeździła Clio. To samochód, który był przekazywany przez pokolenia”.
François-Xavier
Od Renault Clio I, przez V6 po Renault Clio V: jakie wersje i jakie modele oferowano na przestrzeni lat?
Renault Clio I -pierwsze Clio
W 1990 roku Clio zastąpiło Renault 5. Dzięki bardziej rynkowemu pozycjonowaniu, wstrząsnęło segmentem samochodów miejskich. Clio szybko stało się najlepiej sprzedającym się samochodem we Francji i otrzymało tytuł Samochodu Roku 1991 w Europie.
Renault Clio 16S
W marcu 1991 roku, zaledwie rok po premierze, Clio otrzymało sportową wersję, 16S, która przejęła pałeczkę od Renault 5 GT Turbo. Ze swoim 1,8-litrowym, 140-konnym silnikiem F, nienagannym prowadzeniem i oszałamiającym wyglądem, był to natychmiastowy sukces.
Renault Clio Baccara
Podobnie jak wcześniej „Supercinq”, Clio otrzymało w 1991 roku szykowną wersję Baccara. Skóra wewnętrzna i drewniane wykończenia uzupełniały luksusowe wyposażenie i silnik o mocy 92 KM. To wykończenie zostało później przemianowane na Initiale z 1997 roku.
Renault Clio S
W 1992 roku sportowy charakter stał się dostępny dla wszystkich budżetów. Wraz z Clio S, Renault oferuje dynamiczną i przystępną cenowo wersję swojego gwiazdorskiego samochodu miejskiego. Ten sam silnik 1.4 Energy, ale ze zestopniowaną skrzynią biegów, która pozwala zmieniać biegi w locie i sprawia, że samochód ryczy podczas pokonywania wzniesień.
Renault Clio Williams
Kultowe Clio Williams zostało wprowadzone na rynek w 1993 roku. Jego nazwa, nawiązująca do zespołu Formuły 1 Williams-Renault, natychmiast wpisała go w historię samochodów sportowych. Kolor „Sport Blue Pearl”, złote felgi Speedline, silnik o mocy 150 KM i utwardzone zawieszenie sprawiły, że był to podstawowy mały samochód sportowy tamtych czasów.
Wybitna seria limitowana
Chipie, Be Bop, MTV, Oasis, Night and Day, Aïda, itd. W karierze Clio I przebijały się liczne serie specjalne, z których większość jest wciąż pamiętana. Tutaj Clio Be Bop, które otrzymało w standardzie radio samochodowe.
Renault Clio Electric
Pionier w dziedzinie samochodów elektrycznych, Renault już w 1995 roku oferował Clio Electric o zasięgu od 80 do 100 km. Podobnie jak Clio termiczne, model ten miał 4 prawdziwe fotele, elegancką tapicerkę i nowoczesne wyposażenie. Można go było naładować w 8 godzin z jednego gniazdka.
Renault Clio Maxi
Clio Maxi szybko okazało się cudem na asfaltach mistrzostw krajowych w wersji grupy A. W 1995 roku Clio Maxi (tu prowadzone przez nieżyjącego już Filipa Bugalskiego) zaistniało w kategorii Kit-Car.
Renault Clio II
Wprowadzona na rynek w 1998 roku druga generacja Clio stała się większa i bardziej okrągła, ze szczególnym uwzględnieniem przestrzeni wewnętrznej. Jego bogata gama pozwala każdemu znaleźć Clio odpowiadające jego potrzebom. Clio R.S. i Clio V6 nie zawiodą fanów sportu.
Renault Thalia (Clio Symbol)
Na niektórych rynkach, gdzie popularny jest format trzybryłowy, w tym w samochodach miejskich, Clio było produkowane z tylnym bagażnikiem. Pierwszy tego typu model, Clio Symbol pojawił się w 1999 roku. Szybko porzucił nazwę Clio na rzecz pojedynczej nazwy Symbol (lub Thalia w zależności od kraju).
Renault Clio V6
Łatwo rozpoznawalne dzięki poszerzonemu nadwoziu z wlotami powietrza, przypominającymi te z R5 Turbo, Clio V6 wymyślone przez Renault Sport w 2000 roku oferowało 230 koni mechanicznych zainstalowanych centralnie za plecami kierowcy. Wersja, która stała się obecnie prawdziwym autem kolekcjonerskim.
Renault Clio III
W 2005 roku pojawiła się Clio trzeciej generacji, która wyniosła model na wyższy poziom. Wyróżnia się kompletnym wyposażeniem i 5 gwiazdkami w teście zderzeniowym Euro NCAP. Dzięki niemu Clio po raz kolejny zostaje wybrane Samochodem Roku.
Renault Clio Grand Tour Concept
W 2007 roku stylowy samochód koncepcyjny Clio Grand Tour zapowiada przyszłe Clio III Estate (czyli samochód typu kombi), które pojawi się na rynku w 2008 roku. Wersja, która będzie oferowana również w Clio IV.
Renault Clio IV
Zainspirowane samochodem koncepcyjnym DeZir, czwarta generacja Clio zostaje wprowadzona na rynek w 2012 roku. Pierwszy samochód, który przyjmuje nową identyfikację wizualną gamy Renault, jest otwarty na personalizację i obejmuje wersję Estate dla rodzin.
Renault Clio Mio
Clio Mio zostało wprowadzone w 2012 roku jako specyficzna wersja Clio na rynek południowoamerykański, oparta na Clio II. W swojej czteroletniej karierze sprzeda prawie 550.000 sztuk!
Renault Clio V E-TECH
Odsłonięte na początku 2019 roku Clio V jest zelektryfikowane za pomocą ultra wydajnego silnika hybrydowego E-TECH. Charakteryzuje się całkowicie nowym, zaawansowanym technologicznie wnętrzem i zaawansowanymi systemami wspomagania jazdy, w tym systemem jazdy autonomicznej poziomu 2.
A saga nie ma zamiaru się kończyć! Już za miesiąc Renault Clio pokaże nam swoje nowe oblicze. Ciąg dalszy nastąpi…
Najnowsze komentarze