Samochód koncepcyjny Renault Scenic Vision uosabia wizję marki dotyczącą bardziej ekologicznej, bezpieczniejszej i bardziej integracyjnej przyszłości. Elektryczny i wodorowy układ napędowy optymalizuje użyteczność i zgodność środowiskową. Auto zostało zaprojektowane z myślą o emisji dwutlenku węgla o 75 procent mniejszej niż konwencjonalny samochód elektryczny. Ponad 70 procent materiałów w Renault Scenic Vision to materiały odnawialne. 95 procent Renault Scenic Vision, łącznie z akumulatorem, nadaje się do recyklingu. Technologia pokładowa zwiększa bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów, zmniejszając liczbę wypadków o 70 procent. Futurystyczny wygląd zewnętrzny to zapowiedź całkowicie elektrycznego modelu, który zostanie zaprezentowany w 2024 roku.
Renault pisze nowy rozdział w swojej historii, tworząc Scenic Vision, innowacyjny samochód koncepcyjny, który urzeczywistnia wizję marki na bardziej ekologiczną, bezpieczniejszą i bardziej inkluzywną przyszłość.
Scenic Vision ucieleśnia zobowiązania marki do zrównoważonego rozwoju i zawiera je w jednym pojeździe. Jego inteligentny projekt i produkcja obejmują metody, które Grupa Renault i jej marki zastosują, aby osiągnąć neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla w Europie do 2040 roku i na świecie do 2050 roku. W szczególności obejmuje to dążenie Renault do całkowicie elektrycznej gamy do 2030 roku.
Na zewnątrz Scenic Vision prezentuje wizję przyszłych, całkowicie elektrycznych samochodów rodzinnych Renault. Wewnątrz zaprasza podróżnych w nowe czasy, w przyszłość, w której technologia i innowacje sprawią, że świat będzie bardziej zrównoważony i bardziej przyjazny dla środowiska.
Samochód koncepcyjny Scenic Vision wprowadza w życie najbardziej futurystyczne technologie dekarbonizacji i ucieleśnia trzy filary strategii zrównoważonego rozwoju Grupy Renault: neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla, bezpieczeństwo i integrację.
Na przykład 70 procent materiałów podlega recyklingowi, a 95 procent nadaje się do recyklingu, co bezpośrednio przyczynia się do ochrony zasobów. Jako hybryda, wykorzystująca zarówno energię elektryczną, jak i wodór, wymaga mniejszej liczby i krótszych postojów. Jego ślad węglowy, uwzględniając akumulator, jest znacznie mniejszy i jest o 75% niższy niż w przypadku konwencjonalnego samochodu elektrycznego. Scenic Vision jest samochodem o zerowej emisji (w produkcji i użytkowaniu).
Zastosowane w samochodzie technologie zwiększają bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów, zmniejszając liczbę wypadków nawet o 70 procent. Projekt Renault Scenic Vision odzwierciedla również intencję zespołów rozwojowych, aby stworzyć samochód wyjątkowy, dostępny dla wszystkich i odpowiedni dla każdego.
RENAULT SCENIC POWRACA
Zaproszenie do podróży. Była to pierwsza obietnica stworzenia samochodu koncepcyjnego Scenic ponad 30 lat temu w 1991 roku. Renault wynalazło kompaktowego minivana w postaci przyjaznego samochodu rodzinnego, który zapewnił każdemu jedyne w swoim rodzaju doświadczenie podróży – na całe życie. Wraz z nowym samochodem koncepcyjnym Renault Scenic Vision, ten samochód powraca, uosabiając nową wizję samochodu rodzinnego.
Jego wygląd zewnętrzny to zapowiedź całkowicie elektrycznego modelu, który zostanie zaprezentowany w 2024 roku. Ten pojazd segmentu C, zaprojektowany z myślą o długich rodzinnych podróżach, będzie miał wszystkie zalety platformy CMF-EV i wprowadzi dobre samopoczucie na pokładzie na nowy poziom.
W trosce o klimat
Grupa Renault dąży do osiągnięcia neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla w całej swojej działalności w Europie do 2040 roku. i na świecie do 2050 roku. Aby to osiągnąć, ogranicza emisje dwutlenku węgla we wszystkich dziedzinach: poprzez kupowane materiały i komponenty, procesy w swoich zakładach produkcyjnych, samochody emisje na drogach, ich drugie życie i procesy recyklingu. Cały cykl życia pojazdu został zoptymalizowany, aby spełnić ten ambitny cel.
Renault Scenic Vision wpisuje się w ten pogląd na dekarbonizację dzięki bezemisyjnemu systemowi zasilania, niskoemisyjnym materiałom i odpowiedzialnym procesom produkcyjnym w zakładach neutralnych pod względem emisji dwutlenku węgla. Renault Scenic Vision dąży do zmniejszenia o 75 procent emisji dwutlenku węgla w porównaniu z konwencjonalnym pojazdem elektrycznym.
PRZYJEMNOŚĆ ELEKTRYCZNA ZAPEWNIANA PRZEZ WODÓR
Samochód koncepcyjny Renault Scenic Vision jest napędzany jedyną w swoim rodzaju hybrydą – napędem elektrycznym i wodorowym. Ma silnik nowej generacji, mniejszy akumulator i ogniwo paliwowe zasilane „zielonym” wodorem. Wprowadza mobilność w zupełnie nową erę, która według Grupy jest możliwa do osiągnięcia w nadchodzącej dekadzie.
Elektrycznie wzbudzany silnik synchroniczny Renault Scenic Vision o mocy 160 kW wywodzi się bezpośrednio z silnika Nowego Renault Megane E-Tech Electric i jest produkowany w fabryce w Cléon. Nie wykorzystuje pierwiastków ziem rzadkich, co pomaga zmniejszyć ślad węglowy i stworzyć odpowiedzialny i zrównoważony ekosystem. Akumulator o pojemności 40 kWh nadaje się do recyklingu i zostanie wyprodukowany we Francji do 2024 r. w fabryce Renault ElectriCity Gigafactory. Jest lżejszy, mniejszy i kosztuje mniej niż akumulator do podobnej wielkości pojazdu elektrycznego. Posiada również ogniwo paliwowe o mocy 15 kW, które ładuje go podczas długich jazd i tym samym zwiększa jego zasięg. W 2030 roku i później, gdy sieć stacji wodorowych będzie wystarczająco duża, będzie można przejechać do 800 km, a zbiornik wodoru będzie można uzupełnić w ciągu pięciu minut lub nawet krócej.
Hybrydowa technologia elektryczna i wodorowa uzupełnia zasięg całkowicie elektryczny, z korzyścią polegającą na krótszych postojach i mniejszym śladzie węglowym, dzięki czemu idealnie nadaje się na długie podróże. A ponieważ samochód jest napędzany ekologicznym wodorem, doskonale wpisuje się w cele Grupy Renault w zakresie mobilności bezemisyjnej.
Pojedyncza i specyficzna platforma obejmująca wodór
Renault Scenic Vision ma zupełnie nową platformę, która jest obecnie w fazie prototypowania w laboratoriach Grupy Renault. Platforma została specjalnie zaprojektowana tak, aby pasowała do wszystkich komponentów: silnika elektrycznego, silnika wodorowego, akumulatora, ogniwa paliwowego i zbiornika na wodór. Silnik znajduje się z tyłu, dzięki czemu z przodu jest wystarczająco dużo miejsca na 2,5 kg zbiornik wodoru; Ogniwo paliwowe znajduje się pod podłogą, z tyłu platformy, za akumulatorem.
Optymalne czasy podróży
Działanie tego układu napędowego jest proste i wydajne. Podczas codziennych podróży samochodem można jeździć jak konwencjonalnym pojazdem elektrycznym, bez użycia ogniwa paliwowego. Gdy istnieje potrzeba pokonywania dłuższych dystansów, system oblicza moc, którą ogniwo paliwowe musi dostarczyć, aby utrzymać akumulator naładowany przez dłuższy czas, dzięki czemu nie trzeba go ładować po drodze. Celem korzystania z ogniwa paliwowego podczas długich podróży jest to, że szybciej uzupełnia się zbiornik wodoru niż ładuje akumulatory. Dzięki temu nie ma potrzeby poszukiwania stacji ładowania prądem, dopóki samochód nie dojedzie do celu. Gdy jest zimno, wodorowy wydłużacz (extender) zasięgu utrzymuje akumulator w odpowiedniej temperaturze, aby zapewnić optymalną pracę i dodatkowy zasięg.
Jazda bez ograniczeń
Hybrydowy, elektryczny i wodorowy układ napędowy Renault Scenic Vision ma wszystkie zalety silników elektrycznych: natychmiastowe przyspieszenie, mniejszy hałas i brak wibracji. I żadnych zanieczyszczeń, ponieważ samochód podczas użytkowania nie wypuszcza nic poza wodą. Ta platforma i ten nowy rodzaj układu napędowego ma kilka zalet: można jeździć na długich dystansach zatrzymując się tylko na krótko, aby napełnić zbiornik wodoru (mniej więcej co trzy godziny) i stanowi to atrakcyjną alternatywę dla całkowicie elektrycznych silników – mimo że są wciąż w fazie eksploracyjnej.
PRODUKCJA BEZ EMISJI DWUTLENKU WĘGLA: ODPOWIEDZIALNY EKOSYSTEM PRZEMYSŁOWY
Zrób więcej mniejszym kosztem: oto podejście Grupy Renault do redukcji emisji CO2 w całym cyklu życia pojazdów. Koncern złożył to zobowiązanie wraz ze swoimi dostawcami, więc wszyscy w jej łańcuchu wartości wspólnie dążą do odpowiedzialnego i zrównoważonego ekosystemu.
Fabryki neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla
Renault Scenic Vision został zaprojektowany z myślą o lokalnej i odpowiedzialnej produkcji w zakładach niskoemisyjnych. Trzy zakłady w węźle ElectriCity będą neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla do 2025 roku, a wszystkie zakłady w Europie do 2030 roku pójdą w ich ślady. Flins Re-Factory będzie pierwszym w Europie zdekarbonizowanym zakładem poświęconym gospodarce o obiegu zamkniętym.
Baterie niskoemisyjne
Grupa Renault opracowuje ekologiczne, niskoemisyjne akumulatory. Zmieniła cały łańcuch wartości, aby chronić zasoby i ograniczać emisje dwutlenku węgla. Samochód koncepcyjny Renault Scenic Vision wykorzystuje wszystkie opcje, które zostały do tej pory zidentyfikowane dzięki strategicznemu partnerstwu, które Grupa Renault uruchomi w przeszłości. Celem jest zmniejszenie śladu węglowego baterii o 60 procent, zarówno poprzez dekarbonizację energii wykorzystywanej do ich montażu, jak i bardziej odpowiedzialny łańcuch dostaw.
Materiały niskowęglowe
Wydobycie surowców i produkcja części odpowiadały za 15 procent śladu węglowego pojazdów Grupy Renault w 2020 roku. Zaangażowanie 15.000 dostawców w kampanię mającą na celu zmniejszenie wpływu na środowisko jest jednym ze strategicznych priorytetów.
Sześć materiałów i komponentów odpowiada za 90% śladu węglowego zakupów: stal, aluminium, polimery, komponenty elektroniczne, szkło i opony. Koncentrując wysiłki na tych sześciu materiałach i komponentach do 2030 roku Grupa Renault zamierza zmniejszyć ten ślad węglowy o 30 procent.
TROSKA O ZASOBY
Grupa dąży do zwiększenia udziału materiałów pochodzących z recyklingu w nowych pojazdach (w ujęciu masy) do 33% do 2030 roku.
Renault Scenic Vision wskazuje drogę z niespotykanymi dotąd wskaźnikami: ponad 70 procent jego całkowitej masy to materiały odnawialne i nadające się do recyklingu, a 95 procent materiałów użytych w projekcie – w tym bateria – nadaje się do ponownego użycia, odzysku i/lub recyklingu*. To pozytywny obieg dla środowiska i Grupy Renault. Działania związane z demontażem i recyklingiem podzespołów i akumulatorów w fabryce Flins Re-Factory przyniosą w 2030 r. ponad 1 mld euro przychodów.
Ochrona i odzyskiwanie zasobów są głęboko zakorzenione w tym modelu. Samochód ma możliwość inteligentnego ładowania, a po pewnym czasie będzie w stanie w razie potrzeby przesyłać energię z powrotem do sieci energetycznej za pomocą technologii Vehicle-to-Grid (V2G). Know-how, które Renault i nowa marka Grupy, Mobilize, mogą zgromadzić w zakresie zarządzania akumulatorami (drugie życie, recykling itp.), wygody ładowania i wyboru opcji ładowania (w domu lub w podróży) obejmuje cały cykl i łańcuch wartości.
* Zgodnie z dyrektywą 2005/64/WE w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych pod względem ich przydatności do ponownego użycia, zdolności do recyklingu i odzysku
RECYKLING: SAMOCHÓD KONCEPCYJNY, KTÓRY WSKAZUJE DROGĘ
95 procent materiałów użytych w tym samochodzie koncepcyjnym – w tym akumulator – nadaje się do recyklingu. To nowe podejście do projektowania wykracza poza sam pojazd i obejmuje nieodkryte dotąd przedsięwzięcia i technologie. Wszystkie materiały zewnętrzne (stal, aluminium, włókno węglowe i tworzywa sztuczne) można poddać recyklingowi po zakończeniu ich eksploatacji. Wszystko w środku jest zaprojektowane odpowiedzialnie. Na przykład pianki, tkaniny i szwy na jasnobeżowych siedzeniach są wykonane z tego samego materiału, wyprodukowanego z całkowicie przetworzonego i nadającego się do recyklingu tworzywa sztucznego.
Renault Scenic Vision zaprojektowano tak, aby był przyjazny dla środowiska i łatwy do recyklingu po zakończeniu eksploatacji.
Drugie życie baterii
Szacunki wskazują, że do 2030 roku liczba pojazdów elektrycznych na europejskich drogach wzrośnie dziesięciokrotnie, z 10 mln do 100 mln. Grupa Renault jest pierwszym producentem samochodów, który pracuje nad pełnym cyklem życia akumulatora. W ten sposób zdobyła solidne doświadczenie w zwiększaniu ich trwałości i wykorzystywaniu ich do szerszej gamy celów. Gdy akumulator nie nadaje się już do zasilania pojazdu, jego energię można ponownie wykorzystać w stacjonarnych rozwiązaniach magazynowych w domach, biurach lub w innych miejscach (na przykład w łodziach, systemach chłodniczych, maszynach lub logistyce lotniskowej).
MATERIAŁY Z RECYKLINGU W SZEROKIEJ PRODUKCJI
Ponad 70 procent materiałów użytych w Renault Scenic Vision jest odnawianych i/lub pochodzących z recyklingu. Wykorzystano na przykład materiały z przemysłu lotniczego czy przetwórstwa spożywczego. Stworzenie tego globalnego ekosystemu, w którym materiały z różnych sektorów są przekształcane w celu wykorzystania ich w nowy sposób, to kolejny krok w kierunku bardziej odpowiedzialnego i zrównoważonego świata.
Na przykład stal w konstrukcji pojazdu jest wykonana w 95% ze stali pochodzącej z recyklingu, podczas gdy wszystkie aluminiowe części konstrukcji (obudowa akumulatora, siedzenia) i wykończenia (konsola, kokpit) są wykonane w 100% z aluminium pochodzącego z recyklingu. Całe włókno węglowe jest poddawane recyklingowi ze złomu przemysłu lotniczego w ramach partnerstwa z firmą Airbus, a zbiornik na wodór jest wykonany z włókna węglowego wyprodukowanego z odpadów przemysłu papierniczego.
70 procent wewnętrznych i zewnętrznych plastików konceptu Scenic Vision jest poddawanych recyklingowi, przy czym 100 procent materiałów tekstylnych jest wykonanych z materiałów pochodzących z recyklingu. Samochód jest również całkowicie pozbawiony skóry. Podłoga wykonana jest w 100% z tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu, pochodzących z odpadów spożywczych i przemysłowych (45% butelek po mleku, 55% plastikowych rur itp.). Innowacyjny projekt, którego celem jest recykling codziennych odpadów przy jednoczesnym zmniejszeniu całkowitego śladu węglowego.
Membrana ogniwa paliwowego jest wykonana w 100% z odzyskanej platyny pochodzącej z katalizatorów usuwanych z samochodów spalinowych, podczas gdy cała miedź wykorzystywana w akumulatorach pojazdu i kablach elektrycznych jest poddawana recyklingowi.
TROSKA O LUDZI
Zapewnij kierowcom pomoc, umożliw im lepsze unikanie ryzykownych sytuacji, zmniejsz stres za kierownicą przy zachowaniu świadomości drogi i zwiększ przyjemność z jazdy. To właśnie obiecuje Renault, przedstawiając nowy samochód koncepcyjny Renault Scenic Vision, który zawiera technologię i systemy, które w połączeniu z konwencjonalnym wyposażeniem bezpieczeństwa zmniejszą liczbę wypadków nawet o 70 procent.
Błąd ludzki w połączeniu z czynnikami zewnętrznymi – ruchem drogowym, pogodą, infrastrukturą – odpowiada za 90% wszystkich wypadków drogowych. Co drugi wypadek jest spowodowany samym błędem człowieka (jazda pod wpływem alkoholu, nagła dolegliwość zdrowotna, rozproszenie uwagi lub stres). Dzięki „trenerowi bezpieczeństwa” każdy z tych błędów jest możliwy do wyeliminowania.
Gdy wykrywane są zagrożenia, kierowca jest ostrzegany i prowadzony, aby uniknąć wypadku: liczne systemy ADAS i trzy pokładowe systemy „Safety Score”, „Safety Coach” i „Safe Guardian” zapewniają wszystkim dodatkowe bezpieczeństwo, zapewniając unikalny poziom komfortu zarówno fizycznego, jak i psychicznego.
Safety Score – odpowiedzialna jazda
Nowe modele Renault wkrótce otrzymają „Safety Score”. Wykorzystując dane zebrane przez czujniki zamontowane w pojeździe, system analizuje styl jazdy kierowcy – przyspieszenie, płynność, nieuwagę, zarządzanie prędkością i rozpraszanie uwagi kierowcy. Następnie daje każdemu kierowcy spersonalizowane wskazówki dotyczące jazdy na podstawie wyniku bezpieczeństwa obliczonego na koniec każdej podróży. Pomaga kierowcom poprawić sposób jazdy i zapewnia spersonalizowane porady dotyczące różnych zagrożeń związanych z ich stylem jazdy. Konfigurowalny proaktywny system, który informuje i zmienia praktyki jazdy; jest zabawny i zachęca do korzystania zarówno przez wirtualne, jak i fizyczne nagrody finansowe, które angażują użytkowników.
Safety Coach – zidentyfikowane zagrożenia
„Trener bezpieczeństwa” wykorzystuje dane zebrane z otoczenia i pokładowego systemu nawigacji samochodu, aby informować użytkowników o zagrożeniach występujących na ich trasie. W przeciwieństwie do sprzętu, który pomaga zapobiegać przekształceniu ryzyka w wypadki lub zmniejsza dotkliwość potwierdzonego wypadku, „trener bezpieczeństwa” daje kierowcom więcej miejsca na planowanie z wyprzedzeniem, unikanie ryzyka, zmianę prędkości w celu dostosowania do konkretnej sytuacji (rondo, niebezpieczne skrzyżowanie, ograniczenia prędkości) i robi zestawienie różnych ostrzeżeń wizualnych, dźwiękowych lub dotykowych.
Te dane to inteligentna mieszanka danych wejściowych z drogi, informacji z systemu nawigacyjnego oraz aktualizacji często spotykanych zdarzeń udostępnianych między pojazdami. Ludzie otrzymują najistotniejsze informacje, aby uniknąć ryzyka. Głośne, stresujące sygnały ostrzegawcze zostały zastąpione delikatnymi, wielozmysłowymi powiadomieniami, co zwiększa zdolność kierowcy do przewidywania, zachowania czujności i odpowiedniego reagowania. „Trener Bezpieczeństwa” pomaga zmniejszyć liczbę wypadków drogowych, w tym śmiertelnych, o 30 procent.
Safe Guardian: wykryj i zareaguj na spadek świadomości
Szkolenie i ukierunkowanie kierowców na stosowanie lepszych praktyk jazdy pomaga zmniejszyć ryzyko i stres oraz uniknąć wypadków. Jednak w przypadku realnego i aktualnego niebezpieczeństwa przejmują podłączone systemy pokładowe. To jest rola „Bezpiecznego Strażnika”, który aktywuje się, gdy istnieje udowodnione ryzyko (niebezpieczne skręcanie, niekontrolowane koło przez dłuższy czas, senność itp.). W takich przypadkach pojazd zwalnia i automatycznie odzyskuje kontrolę.
Aby jeszcze bardziej pomóc kierowcom, pojazd jest wyposażony w szereg systemów monitorowania stanu zdrowia. Czujnik tętna umieszczony w kierownicy oraz kamera służą do wykrywania oznak zmęczenia lub nieuwagi kierowcy. W przypadku wystąpienia problemu do kierowcy i pasażerów wysyłane są sygnały ostrzegawcze, a służby ratunkowe są powiadamiane automatycznie.
Aby zapewnić pełną widoczność i spokój ducha, samochód koncepcyjny Renault Scenic Vision został zaprojektowany w nowej architekturze, która obejmuje bardzo duży ekran umieszczony w miejscu, w którym deska rozdzielcza styka się z przednią szybą. Wyświetla bezpośrednie otoczenie samochodu dzięki szeregowi kamer pokładowych umieszczonych z przodu pojazdu. System zwiększa pole widzenia kierowcy o 24 procent dzięki wizualnemu poszerzeniu przedniej szyby i „znikającej” przedniej masce. Efektywne pole widzenia ma teraz dodatkowe 6,7°.
Ponadto w fotelach mieści się poduszka powietrzna Cocoon, która w razie wypadku otacza pasażerów, a nowe rozwiązania technologiczne pomagają służbom ratowniczym na miejscu zdarzenia. Kod dostępu i kod ratunkowy dla strażaków, to dwa takie systemy, które są już stosowane w pojazdach produkcyjnych, przy czym pierwszy obejmuje specjalny dostęp do rdzenia akumulatora, co oznacza, że ugaszenie pożaru akumulatora zajmuje teraz tylko kilka minut zamiast dwóch godzin.
„Kod ratunkowy” to kod QR, który zapewnia służbom ratunkowym natychmiastowy dostęp do wszystkich przydatnych informacji o architekturze samochodu, pomagając zaoszczędzić 15 minut podczas ratowania pasażerów.
WYPOSAŻENIE DLA WSZYSTKICH
Renault Scenic Vision został zaprojektowany z największą ambicją stworzenia samochodu dostosowanego do wszystkich, w którym dostępność, komfort i bezpieczeństwo są jego głównymi zasadami.
Drzwi bez słupka B ułatwiają wsiadanie i wysiadanie z pojazdu. Nie ma krawędzi, po której można się wspinać, a boczne wsporniki siedzeń zostały przeniesione na wewnętrzny panel drzwi.
„Reagujący” kokpit Renault Scenic Vision gwarantuje optymalny komfort, dostosowując się do morfologii kierowcy: przesuwa się do przodu w tym samym czasie, co fotel kierowcy, aby zapewnić pasażerom i kierowcy dużo miejsca do poruszania się.
Cechy technologiczne kokpitu są dobrze widoczne, a każda część jest wymienna. Oznacza to, że w trakcie eksploatacji samochodu można dokonywać regularnych aktualizacji bez konieczności zmiany samochodu.
Urządzenie do rozpoznawania twarzy znajdujące się na zewnątrz pojazdu, w pobliżu miejsca, w którym spotykają się drzwi, służy do odblokowywania samochodu i automatycznego dostosowywania konfiguracji wnętrza (pozycja siedzenia, preferencje widgetów i aplikacji, listy odtwarzania itp.) do osoby, którą rozpozna, dzięki czemu personalizuje wrażenia z jazdy.
W całym wnętrzu Renault Scenic Vision znajduje się dziesięć konfigurowalnych ekranów. Są dedykowane do różnych funkcji i znajdują się w określonych miejscach pojazdu.
Kamera umieszczona z przodu wykrywa, gdzie ludzie patrzą, i obraca ekrany w stronę osoby, która chce wejść w interakcję z systemem, co oznacza większą ergonomię i dostępność.
WZORNICTWO, KTÓRY PRZETWARZA DROGĘ NA NOWE PERSPEKTYWY
Samochód koncepcyjny Renault Scenic Vision, będący prawdziwym ucieleśnieniem Renaulution i ilustracją „Nouvelle Vague” Renault, jest zwieńczeniem szeroko zakrojonych prac projektowych i odważnych wyborów estetycznych. Jego projekt daje wgląd w przyszłą gamę pojazdów Renault. Zewnętrzna sylwetka odzwierciedla kształt i styl nowego modelu rodzinnego, który pojawi się na rynku w 2024 roku. Jego wystrój wnętrza to krok w przyszłość tego, jak pewnego dnia mogą wyglądać wnętrza Renault. Jego elektryczno-wodorowy silnik hybrydowy odzwierciedla pragnienie Renault, aby znaleźć coś dla wszystkich możliwych zastosowań i rzuca światło na znacznie szerszą wizję, która wykracza poza rok 2030.
Inkluzywny i ergonomiczny projekt wnętrza
Wnętrze Renault Scenic Vision dostosowuje się do każdej osoby na pokładzie; prawdziwie wizjonerska filozofia.
W związku z tym podczas wchodzenia na pokład kokpit i siedzenia cofają się, aby zapewnić pasażerom i kierowcy maksymalną przestrzeń do poruszania się. Następnie powracają do bardziej odpowiedniej pozycji, dostosowując się do morfologii każdego użytkownika. Fotele zostały zaprojektowane tak, aby odpowiadały ich podstawowej funkcji. Fotel kierowcy jest bardziej sportowy niż pozostałe, dzięki czemu łatwiej jest skupić się na drodze podczas jazdy; podczas gdy pasażerowie korzystają z siedzeń zaprojektowanych tak, aby były wygodniejsze.
Kierownica ma kształt kontrolera do gier, podkreślając nowoczesny charakter wnętrza. Duży szklany dach pojazdu wpuszcza światło, zachęcając pasażerów do wędrowania myślami, i łącząc się z innymi szklanymi panelami nadwozia, dając poczucie większej przestrzeni i jasności. Jest to wzmocnione przez wybór jasnych, odblaskowych materiałów.
Dzięki poduszkom powietrznym „Cocoon” umieszczonym teraz w siedzeniach deska rozdzielcza jest cieńsza i bardziej elegancka. Renault Scenic Vision jest wyposażony w bardzo duży ekran umieszczony w miejscu, w którym przednia szyba styka się z deską rozdzielczą, jak najbliżej linii horyzontu. Celem jest zapewnienie kierowcy jak najlepszego widoku. Jego pozycja maksymalizuje ergonomię i bezpieczeństwo, zapobiegając odrywaniu wzroku kierowcy od drogi, gdy szuka informacji wyświetlanych w dwóch odrębnych obszarach: jeden dla kierowcy, drugi dla pasażera.
Oprócz głównego ekranu, we wnętrzu znajduje się również 10 małych ekranów z widżetami, które można łatwo dostosować, intuicyjnie i konfigurować, i które sterują funkcjami obejmującymi wszystko, od muzyki po ustawienia temperatury i ustawienia automatycznej skrzyni biegów po oświetlenie wnętrza. Treści z widżetów można przenieść na duży ekran na desce rozdzielczej.
Ostatnim dodatkiem do wyposażenia pokładowego Renault Scenic Vision jest filtr HEPA, który pomaga oczyszczać powietrze wewnątrz samochodu, poprawiając w ten sposób samopoczucie i zdrowie pasażerów.
BARDZO EKSPRESYJNY WSZECHŚWIAT GRAFICZNY
Unikalny design Renault Scenic Vision jest podkreślony przez dobór kolorów, w których czerń i biel tworzą niepowtarzalny graficzny wszechświat. Odcienie czerni na zewnątrz i bieli wewnątrz stanowią kontrast światła i ciemności, który odzwierciedla wolę zespołu projektowego, aby ten samochód koncepcyjny był dziełem sztuki, w którym na pierwszy plan wysuwa się ekspresja artystyczna. Na zewnątrz czarne odcienie są wzmocnione szeregiem pigmentów i odblaskowych farb, które podkreślają rzeźbione formy, w których światło i kształt oddziałują na siebie, dając początek nowym powierzchniom.
Wewnątrz wrażenie przestrzeni i światła ucieleśnia głównie białe wnętrze. Czarne akcenty wyróżniają się na cechach konstrukcyjnych, zachęcając do bardziej intuicyjnego korzystania z funkcjonalności pojazdu i bardziej przyjaznego dla użytkownika podejścia do przestrzeni. Kolor wprowadza do przestrzeni genialny pomysł: panele dichroiczne. Zainstalowane na panelach drzwiowych, gdzie odbijają światło, generują tęczę kolorów, bez użycia pigmentów. Zaawansowana technologia wzmacnia wrażenie graficzne wnętrza. Wreszcie, dwa podstawowe kolory samochodu znajdują się na panelach podłogowych, tworząc pomost między wnętrzem a karoserią.
oprac. Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Renault
Najnowsze komentarze