Spółki Russian Technologies i Renault będą posiadały równą ilość akcji w kapitale AvtoVAZ, co stanowi podstawę do długoterminowej współpracy. Po zakończeniu restrukturyzacji kapitału AvtoVAZ w pierwszym półroczu 2008 roku, spółka holdingowa należąca w równych częściach do Renault i Russian Technologies, obejmie 50 % akcji AvtoVAZ. W ten sposób Renault stanie się jednym z głównych akcjonariuszy AvtoVAZ.
AvtoVAZ i Renault planują wymianę know-how i technologii, w szczególności w zakresie produkcji i marketingu, w celu poprawy atrakcyjności i konkurencyjności produktów AvtoVAZ. Partnerzy przewidują też wymianę menedżerów w różnych dziedzinach w celu optymalizacji integracji i przyspieszenia transformacji spółki AvtoVAZ w liczącego się na świecie producenta samochodów, o zdolnościach produkcyjnych powyżej 1 mln samochodów rocznie.
Współpraca obejmie również silniki i skrzynie biegów, w które będą wyposażone samochody AvtoVAZ i Renault.
Inwestycja ta przyczyni się w znaczący sposób do umocnienia pozycji i konkurencyjności Renault oraz Aliansu Renault-Nissan na rynku rosyjskim.
AvtoVAZ będzie mógł skorzystać z pomocy Renault w zakresie płyt podłogowych i zespołów napędowych, co ułatwi rosyjskiemu producentowi szybkie odnowienie i wzbogacenie oferty Lady. Umowa miałaby obejmować samochód z segmentu C gamy Lada.
W ten sposób Rosja stałaby się największym rynkiem zbytu Renault. Za zgodą spółki AvtoVAZ i jej akcjonariuszy, sprzedaż marki Lada zostanie objęta konsolidacją w wynikach Renault. Spowoduje to zmianę przyjętych początkowo w Kontrakcie Renault 2009 celów
w zakresie wielkości sprzedaży – zostaną one zwiększone.
Podpisanie memorandum jest zakończeniem długiego i spełniającego warunki przejrzystości procesu selekcji, w którym oferta Renault została uznana za konkurencyjną finansowo oraz najlepszą z produkcyjnego i technologicznego punktu widzenia.
AvtoVAZ
AvtoVAZ jest jednym z największych producentów samochodów w Europie Wschodniej i numerem 1 w Rosji, a jego produkcja stanowi ok. 70% produkcji samochodów w tym kraju. Zdolności produkcyjne spółki wynoszą ponad 1 mln samochodów rocznie. AvtoVAZ sprzedaje takie modele jak LADA-ELFI (mini-samochód miejski), VAZ-1111E (4-osobowy samochód elektryczny), VAZ-2115 (sedan) i Niva 2131 (SUV 4×4). Posiada joint venture o kapitale 330 mln dolarów z General Motors – GM-AvtoVAZ – zajmującą się produkcją Chevy-Niva SUV i samochodów Chevy Viva. AvtoVAZ i GM posiadają po 41,5% udziałów w spółce, pozostałe 17% należy do Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju. W 2006 roku zysk netto AvtoVAZ wyniósł 2 512 mln rubli (70,5 mln euro), co daje wzrost o 79,4% w stosunku do 2005 roku.
Renault SAS i Alians Renault-Nissan w Rosji
Renault – światowy koncern motoryzacyjny – sprzedaje 2,5 mln samochodów rocznie (wg przewidywań na rok 2007 – w tym ok. 100.000 w Rosji). Renault wraz z Nissanem jest czwartym producentem samochodów na świecie, a przewidywana sprzedaż w roku 2007 wynosi 6,3 mln samochodów. Obaj partnerzy Aliansu odnotowują znaczny wzrost na wschodzących rynkach. W 2007 roku podano do publicznej wiadomości informacje o wspólnych dużych projektach w Indiach i Maroku.
Marka Renault jest obecna w Rosji od 1905 roku. W 1998 roku utworzyła wspólnie z Merostwem Moskwy spółkę Avtoframos. Produkcja Renault w zakładzie w Moskwie rozpoczęła się w 2005 roku, a w 2007 roku spółka dwukrotnie zwiększyła swoje zdolności produkcyjne.
Współpraca z AvtoVAZ otworzy przed Renault i Aliansem nowe możliwości rozwoju i wymiany komponentów na rynku rosyjskim. Nissan zapowiedział budowę zakładów w Sankt Petersburgu.
Kontrakt Renault 2009
Kontrakt Renault 2009 to plan rozwoju koncernu, którego ambitnym celem jest trwałe zdobycie pozycji najbardziej rentownego europejskiego producenta generalisty.
Kontrakt Renault 2009 obejmuje trzy główne zobowiązania:
– jakość – uplasowanie Nowej Laguny, wprowadzonej w październiku 2007 roku, wśród
3 najlepszych samochodów w tym segmencie pod względem jakości produktów i usług
– rentowność – osiągnięcie marży operacyjnej w wysokości 6% w 2009 roku
– wzrost sprzedaży – zwiększenie sprzedaży o 800 tys. samochodów w latach 2005-2009
Źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze