W opracowanym przez Renault silniku wykorzystano wieloletnie, bogate doświadczenie konstruktorów z Rueil-Malmaison (departament Hauts-de-Seine), którzy mają na swoim koncie tak udane silniki wysokoprężne jak 1.5 dCi, 2.0 dCi, 2.3 dCi i V6 dCi.
Nowy silnik Aliansu będzie montowany w europejskich modelach Renault i Nissana klasy niższej średniej (segment C). W Renault trafi on w pierwszej kolejności pod maskę Scenica, a następnie całej gamy Megane.
Jednostka o pojemności 1,6 litra i mocy 130 KM, plasuje się pomiędzy silnikiem dCi 110 (zwanym również 1.5 dCi lub K9K) a silnikami dCi o mocy od 150 do 180 KM (znanymi również pod nazwą 2.0 dCi lub M9R).
Jest to pierwszy z nowej generacji silników spalinowych Energy, w którym zastosowane zostały wszystkie, niespotykane dotąd w tej kategorii silników technologie obniżania emisji CO2. Jest on między innymi wyposażony w system Stop & Start z funkcją odzyskiwania energii podczas hamowania oraz, po raz pierwszy w Europie, w nowy niskociśnieniowy system recyrkulacji spalin EGR1. Jest to najwydajniejszy w swojej kategorii silnik wysokoprężny, w którym zużycie paliwa i emisja CO2 zostały obniżone o 20% w porównaniu do silnika, który zastępuje. Wprowadzając ten silnik, Renault zamierza udostępnić rzeszom użytkowników innowacyjną, przyjazną dla środowiska i wysokiej jakości jednostkę napędową.
Produkcja silnika Energy dCi 130 będzie się odbywała wyłącznie w zakładzie w Cléon (w Departamencie Seine-Maritime) specjalizującym się w produkcji zaawansowanych technologicznie jednostek napędowych, który dysponuje niezwykle innowacyjnymi narzędziami produkcyjnymi zapewniającymi najwyższy poziom wydajności oraz jakości produkcji. Poczynając od 2012 r. silnik ten będzie stanowił około 30% całkowitej produkcji silników w tym zakładzie. Przy uruchamianiu produkcji zatrudnionych jest obecnie 450 pracowników.
1 EGR: Exhaust Gas Recirculation
1. Silnik Aliansu przewidziany do montażu w europejskich modelach Renault i Nissana klasy niższej średniej
Silnik Energy dCi 130 jest produktem Aliansu Renault-Nissan, podobnie jak obecne silniki 2.0 dCi i V6 dCi oraz przyszłe jednostki napędowe TCe 90 i TCe 115.
Dzięki współpracy możliwe było obniżenie wielkości inwestycji obu koncernów poprzez rozdzielenie kosztów między Renault i Nissana. Całkowity koszt opracowania i wprowadzenia modelu na rynek wyniósł 230 milionów euro.
Alians wykorzystał przy tym bogate doświadczenie Renault w zakresie projektowania silników wysokoprężnych. Silnik Energy dCi 130 został opracowany przez zespół konstruktorów z Rueil-Malmaison pod kierunkiem Jacques’a Prosta, Dyrektora ds. Konstrukcji Podzespołów Mechanicznych w koncernie Renault. Renault stworzyło dla potrzeb Aliansu jednostkę napędową doskonale dostosowaną do wymagań rynku europejskiego, czyli odznaczający się wysokim momentem obrotowym dynamiczny silnik wysokoprężny, który dzięki zastosowanym technologiom wyróżnia się wyjątkowo niskim jak na swoją moc poziomem zużycia paliwa i emisji CO2.
Alians zdecydował również o powierzeniu produkcji tego silnika Renault, aby wykorzystać bogate doświadczenie koncernu w produkcji zaawansowanych technologicznie wysokoprężnych jednostek napędowych. Silnik ten będzie produkowany wyłącznie w zakładzie Renault w Cléon, w Departamencie Seine-Maritime. Decyzja o produkcji tego silnika dla obydwu koncernów tylko w jednym zakładzie pozwoli wygenerować oszczędności skali. Od przyszłego roku zakład będzie w stanie produkować do 150.000 silników Energy dCi 130 rocznie. Przewiduje się, że w kolejnych latach maksymalna zdolność produkcyjna zostanie jeszcze zwiększona.
Silnik ten będzie montowany w autach z segmentu C Renault i Nissana, czyli w autach średniej niższej klasy obydwu producentów. W przypadku Renault trafi on pod maskę Megane i Scenica, a w przyszłości również innych modeli. W najbliższej przyszłości sprzedaż tego silnika zostanie rozszerzona również na niektóre modele Nissana.
2. Silnik Energy dCi 130 – pierwszy z nowej generacji silników spalinowych Renault
Nowy silnik Energy dCi 130, który będzie stopniowo wprowadzany na miejsce dotychczasowej jednostki dCi 130 o pojemności 1,9 litra (typ F9Q), jest pierwszym silnikiem z gamy Energy. Gama ta, będąca dowodem wysokich umiejętności konstruktorskich i wysokiej jakości marki, w skład której wejdą zarówno jednostki benzynowe jak i wysokoprężne, będzie stanowić połączenie wysokich osiągów, przyjemności prowadzenia, niskiego zużycia paliwa i poszanowania środowiska. W tym celu w silnikach tych zastosowane zostaną niespotykane dotąd w tej gamie technologie. W ramach projektu nowego silnika Energy dCi 130 Renault złożyło aż 15 wniosków patentowych. Nowe technologie pozwolą temu silnikowi zapewnić wyjątkową przyjemność prowadzenia dzięki mocy 130 KM i wysokiemu momentowi obrotowemu (320 Nm) przy obniżonym o 20% poziomie zużycia paliwa i emisji CO2 w porównaniu do silnika, na którego miejsce będzie wprowadzany.
Innowacje te pozwolą przyznać modelowi Scénic, a następnie Mégane, prawo do znaku eco² według nowych, zaostrzonych kryteriów2. Scénic emitować będzie 117 g CO2/km, co plasuje go poniżej nowego pułapu 120 g CO2/km.
Silnik Energy dCi 130 jest pierwszym silnikiem Renault wyposażonym w system Stop & Start oraz w układ odzyskiwania energii podczas hamowania. Zastosowany został w nim również szereg innych innowacyjnych rozwiązań, takich jak niskociśnieniowy układ EGR, technologia Thermo-management itp. Powyższe technologie zostaną szczegółowo zaprezentowane poczynając od maja 2011 r.
Silnik Energy dCi 130 dowodzi jak bardzo Renault dba o poprawę działania silników spalinowych z punktu widzenia ochrony środowiska naturalnego. Ta nowa jednostka pozwoli naszym klientom obniżyć emisję CO2 i zużycie paliwa o 20% w porównaniu do silnika poprzedniej generacji – powiedziała Alice de Brauer, Dyrektor ds. Strategicznego Planowania Działań Ekologicznych Renault.
Podobnie jak w przypadku innych nowoczesnych silników Renault, takich jak 2.0 dCi czy 2.3 dCi, oraz w zgodzie ze strategią Grupy w zakresie downsizingu, również silnik Energy dCi 130 o pojemności 1,6 litra będzie stopniowo zastępował aktualną jednostkę 1,9 dCi. Downsizing polega na zmniejszaniu pojemności skokowej silników w celu obniżenia zużycia paliwa oraz emisji CO2 przy zachowaniu niezmienionych osiągów. Dzięki temu silnik Energy dCi 130 jest w pełni zgodny ze strategią Renault w zakresie konstrukcji mechanicznych – firma stawia sobie za cel zdobycie do roku 2015 pozycji europejskiego lidera pod względem obniżania emisji CO2.
Cel Renault: objęcie pozycji europejskiego lidera pod względem obniżania emisji CO2 do roku 2015.
Renault stawia sobie za cel zdobycie pozycji lidera w Europie pod względem obniżania zużycia paliwa i emisji CO2. Aby osiągnąć ten cel, prócz udoskonaleń wprowadzanych w samym pojeździe (obniżanie masy, poprawa aerodynamiki, lepsze ogumienie, itp.), Renault stosuje strategię innowacyjności bazującą z jednej strony na rozwoju napędów w 100% elektrycznych, z drugiej zaś na wprowadzaniu przełomowych technologii w silnikach spalinowych i współpracujących z nimi skrzyniach biegów. Osiągnięcie tego celu jest wyzwaniem, które stoi przed nową gamą silników Energy. Właśnie dlatego w silnikach tych zostaną zastosowane wszystkie najnowsze technologie pozwalające maksymalnie obniżyć poziom emisji CO2 i zużycie paliwa, jednak bez uszczerbku dla prawdziwej przyjemności prowadzenia auta w codziennym użytkowaniu. Dzięki wprowadzonym innowacjom europejska gama pojazdów Renault powinna zejść z dzisiejszych 137 g CO2/km do 120 g CO2/km w roku 2013, a w roku 2016 poniżej 100 g CO2/km dzięki wprowadzeniu modeli z napędem elektrycznym. Ponadto Renault zobowiązało się do obniżenia swojego śladu węglowego średnio o 10% w skali światowej do roku 2013 oraz o dodatkowe 10% w latach 2013-2016. |
2 Aby móc uzyskać prawo do znaku eco², poszczególne modele Renault będą musiały, oprócz produkcji
w zakładach z certyfikatem ISO 14001, emitować poniżej 120 g CO2 / km (poprzednio: 140), zawierać minimum 7% (poprzednio: 5%) tworzyw pochodzących z recyklingu, a po wycofaniu z eksploatacji 95% ich masy powinno nadawać się do wtórnego wykorzystania.
3. Silnik opracowany przez konstruktorów Renault z Rueil-Malmaison, w którego konstrukcji wykorzystano bogate doświadczenie Grupy w zakresie jednostek wysokoprężnych
Projekt R9M rozpoczął się w 2006 r. Dyrekcji ds. Konstrukcji Podzespołów Mechanicznych powierzono zadanie opracowania silnika o mocy 130 KM o rekordowo niskim zużyciu paliwa i emisji CO2, zapewniającego jednocześnie wysoką przyjemność jazdy.
Konstruktorzy zdecydowali się na stopniowe odejście począwszy od 2011 r. od jednostki F9Q (1.9 dCi 130). Silnik ten osiągnął maksimum swojego potencjału rozwojowego w momencie spełnienia norm Euro 5. Dalsza optymalizacja tego bloku w celu zmniejszenia zużycia paliwa i emisji byłaby bardziej złożona i w perspektywie wymagałaby większych inwestycji niż opracowanie nowej konstrukcji.
Zapadła decyzja o zaprojektowaniu nowego bloku silnika. Na 274 części, które wchodzą w skład silnika, 75% jest nowych. Dzięki temu konstruktorzy mogli już na wstępie uwzględnić zastosowanie najnowszych technologii. Gwarantują one niezawodność silnika i umożliwiają drastyczne obniżenie spalania i emisji CO2.
Opracowanie nowego silnika pozwoliło nam na wykorzystanie najnowszej wiedzy technologicznej oraz dało pełną swobodę w projektowaniu – powiedział Eric Blanchard, Kierownik Projektu Silnika Energy dCi 130.
Silnik Energy dCi 130 jest zaprojektowany w sposób ułatwiający wprowadzenie w nim zmian w przyszłości. Będzie mógł zostać wyposażony w nowe technologie, które zapewnią mu długotrwałą konkurencyjność. Przewidziano możliwość zamontowania nowych komponentów, dzięki czemu będzie mógł spełnić niezwykle surowe normy Euro 6.
Konstruktorzy silnika Energy dCi 130 niezwykle starannie dopracowali konstrukcję tej jednostki. Wykorzystali doświadczenia konstrukcyjne z silników 2.0 dCi i V6 dCi, które osiągnęły bardzo wysoki poziom niezawodności. Jednostki te cieszą się dziś na rynku uznaniem ze względu na swoją jakość. 25% komponentów bloku silnika Energy dCi 130 pochodzi właśnie z silników 2.0 dCi i V6 dCi. Wykorzystanie części stosowanych w innych silnikach (carry-over) daje gwarancję niezawodności na przyszłość. Nowe części zostały objęte drobiazgową i ciągłą kontrolą jakości w ramach realizacji planu Design to Quality.
Design to Quality: kluczowym elementem wszystkich decyzji projektowych jest jakość. Opracowana procedura pozwala na wyłapanie ewentualnych problemów na poszczególnych etapach projektu. W procesie rozwoju i produkcji wykorzystano doświadczenie nabyte w dziedzinie jakości dzięki współpracy z Nissanem. Metoda zarządzania Design to Quality wykorzystuje informacje zwrotne z terenu dotyczące części stosowanych w ramach carry-over. Opiera się również na zaawansowanej analizie ryzyka wspartej procedurą zatwierdzania nowych części. |
W celu zagwarantowania prawidłowości podejmowanych decyzji z punktu widzenia jakości konstrukcji, inżynierowie opracowali specjalną procedurę zatwierdzania przyjmowanych rozwiązań. Tak było w przypadku układu niskociśnieniowego EGR, systemu Stop & start i thermomanagement. Przeprowadzone testy doprowadziły do wzbogacenia specyfikacji technicznej części w celu zagwarantowania wytrzymałości silnika na działające siły związane z wprowadzeniem innowacyjnych rozwiązań. Silnik Energy dCi 130 przeszedł łącznie ponad 15.000 godzin testów na stanowisku, które objęły ok. 30 egzemplarzy nowej jednostki. Samochody napędzane nowym silnikiem przejechały 400.000 km po torach testowych.
W ciągu ostatnich dziesięciu lat Renault dokonało ogromnego skoku jakościowego. Nasze silniki są dziś uznawane w swoich segmentach za wzorce niezawodności, trwałości i przyjemności jazdy. Nowy silnik Energy dCi 130 będzie nową flagową jednostką w ofercie Renault. Jestem głęboko przekonany, że będzie reprezentował najwyższy poziom jakości – powiedział Jean-Pierre Vallaude, Dyrektor ds. Jakości Renault.
Jacques Prost, Dyrektor ds. Konstrukcji Podzespołów Mechanicznych Renault oświadczył: Jestem dumny z naszego zespołu. Pracownicy Dyrekcji Konstrukcji Podzespołów Mechanicznych Renault opracowali doskonały silnik. Nasza marka jest nie tylko 9-krotnym mistrzem świata w kategorii konstruktorów silników Formuły 1, ale potrafi również konstruować świetne silniki przeznaczone do produkcji wielkoseryjnej!
Kilka przykładów ekstremalnych testów przeprowadzanych w ośrodku badawczym w Lardy (departament Essonne):
Test drgań: Silnik pracuje pod pełnym obciążeniem przez kilkaset godzin i to w pełnym zakresie obrotów. Jest regularnie zatrzymywany w celu przeprowadzenia kontroli punktów wymagających szczególnej uwagi i wykrycia ewentualnych wad (pęknięć, wycieków, stopienia elementów na skutek przegrzania, itp.). Cykl jest powtarzany 10 milionów razy. Test na maksymalny moment obrotowy i maksymalną moc: Silnik pracuje pod pełnym obciążeniem przez kilkaset godzin z maksymalną mocą (130 KM przy 4.000 obr./min) i momentem obrotowym (320 Nm przy 1.750 obr./min). Ciśnienie spalania jest zwiększone w celu stworzenia maksymalnego obciążenia. Test trwa do 600 godzin. Test temperaturowy: Silnik pracuje pod pełnym obciążeniem z prędkością 4.000 obr/min aż do wzrostu temperatury, a następnie jest wyłączany i schładzany w przyspieszonym tempie na stanowisku testowym, po czym znowu pracuje pod pełnym obciążeniem z prędkością 4000 obr./min. Cykl jest powtarzany przez kilkaset godzin. Ciśnienie spalania jest zwiększone w celu stworzenia maksymalnego obciążenia. Cykl jest powtarzany 5.000 razy w ciągu 8 tygodni. |
4. Silnik produkowany w Cléon, zakładzie specjalizującym się w produkcji zaawansowanych technologicznie jednostek napędowych
Nowy silnik Renault Energy dCi 130 będzie produkowany wyłącznie w zakładzie w Cléon, usytuowanym w Departamencie Seine-Maritime. W roku 2010 w zakładzie tym, zatrudniającym 4191 pracowników, wyprodukowano 470.120 silników i 690.199 skrzyń biegów.
Od kilku lat zakład w Cléon specjalizuje się w produkcji zaawansowanych technologicznie silników Renault. Produkuje w szczególności:
– silnik wysokoprężny 2.0 dCi (od 130 do 180 KM, montowany w Renault w modelach: Mégane, Koleos, Laguna, Latitude i Espace, a także w Nissanie, na przykład w modelach Qashqai i X-Trail).
– silnik 2.3 dCi (od 100 do 150 KM, montowany w Nowym Masterze).
– silnik Aliansu V6 dCi montowany w wersji o mocy 235 KM w Renault Lagunie Coupé i o mocy 240 KM w Renault Latitude oraz w wersji o mocy 238 KM w modelach Nissan Navara i Pathfinder oraz w modelach Infiniti EX, FX i G.
– silniki benzynowe 2.0 montowane w Clio Renault Sport oraz 2.0 Turbo montowane w Mégane Renault Sport.
– skrzynie biegów 5- i 6-przełożeniowe (skrzynie z rodzin J i P).
W styczniu 2011 r. w zakładzie w Cléon uruchomiony został nowy wydział aluminiowych odlewów ciśnieniowych.
W ramach projektu produkcji silnika Energy dCi 130, Renault zainwestowało dotąd 51 milionów euro. Koncern zainstalował linię montażową oraz linie obróbki bloków silnika, przystosowując jednocześnie do swoich potrzeb istniejące, elastyczne linie produkcyjne (linie produkcji głowic, wałów korbowych i korbowodów).
Dzięki mobilizacji personelu zakładu w Cléon oraz pomysłowemu wykorzystaniu zasady carry-over, koncernowi Renault udało się obniżyć koszty oraz skrócić termin uruchomienia produkcji tego silnika o trzy miesiące w porównaniu do silnika 2.0 dCi.
Zdaniem Jean-Marca Biarda, Kierownika ds. Projektów Przemysłowych: Silnik Energy dCi 130 jest owocem ścisłej współpracy między naszym zespołem konstruktorów a pracownikami produkcyjnymi, świadczącej o szczególnej solidarności oraz bogatej wiedzy technicznej personelu Renault przy wdrażaniu produkcji podzespołów mechanicznych.
W zakładzie obowiązuje System Produkcji Renault (SPR) – standardowy system zarządzania stosowany w zakładach produkcyjnych Renault – co pozwoliło na niezwłoczne wprowadzenie najlepszych praktyk produkcyjnych na nowej linii. Dzięki temu zakład w Cléon będzie w stanie osiągnąć doskonałą produktywność przy zachowaniu bardzo wysokiego poziomu jakości.
Kilka przykładów:
– linia produkcyjna działa zgodnie z zasadą kitting/picking. Pracownik w strefie przygotowawczej wypełnia kosz elementami niezbędnymi przy montażu silnika, np. przewodami, wtryskiwaczami, wałkami rozrządu bądź kołami pasowymi (kitting). Kosz ten jest automatycznie dostarczany zdalnie sterowanym wózkiem AGV (Auto Guided Vehicle) pracownikom ustawionym wzdłuż linii produkcyjnej, zgodnie z metodą IFA (Integrated Factory Automation).
Elementy te są następnie pobierane przez monterów (picking). Rozwiązanie to pozwala zwiększyć produktywność oraz zoptymalizować jakość, przy równoczesnym znaczącym obniżeniu ryzyka popełnienia błędów przy wyborze numerów katalogowych.
– aby mieć pewność, że uruchomienie produkcji nowego silnika będzie sukcesem pod względem jakości, zastosowany został laserowy system kontroli wszystkich wymiarów bloku silnika, z dokładnością rzędu jednego mikrona.
– firma Renault postanowiła również, że w okresie rozruchu produkcji, 100% wyprodukowanych silników będzie sprawdzanych na stanowiskach testowych. Każdy silnik będzie poddawany trwającemu 10 minut testowi kontrolnemu.
Rozpoczęcie produkcji nowego silnika Energy dCi 130 jest powodem do dumy dla zakładu w Cléon i całej załogi. Stawia on nasz zakład w pozycji jednego z głównych wykonawców strategii Renault. Zobowiązujemy się do osiągnięcia wyznaczonych celów produkcyjnych, w szczególności pod względem jakości, kosztów i wzrostu – powiedział Philippe Nottez, Dyrektor zakładu w Cléon
5. Silnik Energy dCi 130 – jeden z pierwszych przykładów realizacji Planu Strategicznego Drive The Change 2016
Nowy silnik Energy dCi 130 jest doskonałą ilustracją strategicznych decyzji Renault. Umożliwia dostęp szerokim rzeszom użytkowników do silników o bardzo wysokich walorach użytkowych. Stanowi świadectwo dążeń Renault do oferowania silników coraz bardziej przyjaznych dla środowiska, zarówno jeśli chodzi o zużycie paliwa jak i emisję CO2. Dowodzi, że Renault stawia sobie za cel uplasowanie się w ścisłej czołówce producentów samochodów pod względem jakości. Jest również potwierdzeniem woli Renault utrzymania swojej obecności we Francji – nowa jednostka została zaprojektowana i jest produkowana w ojczyźnie koncernu.
Gérard Leclercq, Dyrektor ds. Produkcji i Dostaw, członek Komitetu Wykonawczego Grupy Renault powiedział: Zobowiązaliśmy się do utrzymania naszych zakładów przemysłowych na terenie Francji poprzez produkcję na terenie kraju pojazdów oraz podzespołów mechanicznych o dużej wartości dodanej. Przykład nowego silnika Energy dCi 130 dowodzi, że nam na tym zależy i że dotrzymamy podjętego zobowiązania. Przypominam przy okazji, że od roku 2013 w Cléon produkowany będzie również przyszły silnik elektryczny. Dysponujemy we Francji bogatym know-how produkcyjnym, którego pod żadnym pozorem nie chcemy utracić. Nasze francuskie zakłady mają przed sobą przyszłość.
Dane techniczne silnika 1.6 dCi 130
Rodzina silników (Renault): R9M
Pojemność skokowa (cm3) 1598
Średnica cylindra x skok tłoka (mm): 80 x 79,5
Liczba cylindrów / zaworów: 4 / 16
Stopień sprężania: 15,4 : 1
Maksymalna moc: 96 kW (130 KM) przy 4.000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 320 Nm od 1.750 obr./min
Typ wtrysku: Common Rail
Norma emisji spalin: Euro 5
Skrzynia biegów dostępna z silnikiem: mechaniczna, 6-przełożeniowa (typ ND4)
Pierwsze zastosowania w pojazdach: Scénic i Grand Scénic, a następnie rozszerzenie na całą gamę Mégane
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym* 4,5 l/100 km
Emisja CO2* 117 g/km
* w Scénic i Grand Scénic
Źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze