Obroty Grupy wyniosły 42.628 milionów euro, o 9,4% więcej niż w 2010 r.
Marża operacyjna Grupy wynosi 1.091 milionów euro, co daje 2,6% obrotów w porównaniu do 1.099 milionów euro i 2,8% w 2010 r.
Wynik na działalności operacyjnej Grupy wyniósł 1.244 miliony euro, w porównaniu do 635 milionów euro w 2010 r.
Udział w wyniku spółek stowarzyszonych osiągnął 1.524 miliony euro, w porównaniu do 1.289 milionów euro w 2010 r.
Zysk netto to 2.139 milionów euro, w porównaniu do kwoty 3.490 milionów euro w 2010 r., która zawierała nadwyżkę w wysokości 2 mld euro uzyskaną w wyniku zbycia akcji serii B spółki AB Volvo.
Free cash flow1 operacyjny sektora samochodowego wyniósł 1.084 miliony euro, w tym 627 milionów euro uzyskanych w wyniku spadku zapotrzebowania na środki obrotowe.
Zadłużenie finansowe netto sektora samochodowego jest szacowane na 299 milionów euro, co daje spadek o 1.136 milionów euro w stosunku do 31 grudnia 2010.
„Dzięki mobilizacji wszystkich pracowników, Grupa Renault stawiła czoło różnego rodzaju sytuacjom kryzysowym, które zdominowały rok i znacznie przekroczyła wyznaczony roczny cel free cash flow na rok 2011. Wzrost sprzedaży Grupy o 19% na rynkach pozaeuropejskich, szczególnie w Brazylii i Rosji, doskonale pokazuje rozwój Grupy na poziomie międzynarodowym. W 2012 roku nasza sprzedaż na te rynki powinna znacznie przekroczyć 43% łącznej sprzedaży, a jednocześnie powinniśmy utrzymać markę Renault na pozycji lidera we Francji i oraz zachować drugie miejsce na rynkach w Europie” – powiedział Carlos Ghosn, prezes Renault.
Obroty Grupy osiągnęły 42.628 milionów euro, co oznacza wzrost o 9,4%. Dzięki dynamicznie rozwijającemu się sektorowi handlowemu i polepszeniu mixu produktów, udział sektora samochodowego w obrotach osiągnął 40 679 milionów euro, co stanowi wzrost o 9,4% w porównaniu do roku 2010.
Marża operacyjna Grupy pozostała w 2011 roku na stabilnym poziomie 1.091 milionów euro, co daje 2,6% obrotów w porównaniu do 1.099 milionów euro i 2,8 % w 2010 r.
Marża operacyjna sektora samochodowego osiągnęła 330 milionów euro (0,8% obrotów) w porównaniu do 396 milionów euro (1,1% obrotów) w 2010 r. Pozytywny wpływ wzrostu sprzedaży (+455 milionów euro) oraz obniżenie kosztów dzięki wprowadzeniu planu monozukuri (+500 milionów euro) nie zrekompensowały całkowicie negatywnych czynników, głównie zewnętrznych, takich jak wzrost kosztów surowców o 509 milionów, ujemne różnice kursowe w wysokości 199 milionów euro i niekorzystny wpływ relacji mixu do ceny (-245 milionów euro).
Utrudnienia w dostawach spowodowane tsunami w Japonii miały negatywny wpływ na marżę operacyjną sektora samochodowego, powodując jej spadek o ok. 200 milionów euro w skali roku. Szczególnie ucierpiała na tym produkcja, oferty handlowe oraz logistyka.
Udział sektora finansowania sprzedaży w marży operacyjnej Grupy osiągnął kolejny rekordowy poziom 761 milionów euro, co oznacza wzrost o 58 milionów euro. Było to możliwe dzięki wzrostowi wydajności i wyjątkowo niskiemu poziomowi ryzyka.
Udział w wyniku spółek stowarzyszonych wciąż wzrasta i w 2011 r. wyniósł 1.524 miliony euro, głównie dzięki Nissanowi, w porównaniu do 1.289 milionów euro w 2010 r.
Wynik netto wyniósł 2.139 milionów euro, w porównaniu do kwoty 3.490 milionów euro w 2010 r., która jednak zawierała nadwyżkę w wysokości 2.000 milionów euro uzyskaną w wyniku zbycia akcji serii B spółki AB Volvo, w październiku 2010. Zysk netto po odliczeniu zysku akcjonariuszy mniejszościowych osiągnął 2.092 milionów euro (7,68 euro za jedną akcję).
Free cash flow operacyjny w sektorze samochodowym wyniósł 1.084 miliony euro, a jego wynik jest wyższy od zakładanego celu. Jest on rezultatem utrzymywania wyników operacyjnych pomimo różnych sytuacji kryzysowych (ograniczenia w dostawach, zadłużenie w stosunku do skarbu państwa) i bardzo rygorystycznym ograniczaniem zapotrzebowania na środki obrotowe w warunkach niepewności ekonomicznej.
Takie działanie pozwala już trzeci rok z rzędu obniżyć zadłużenie finansowe netto sektora samochodowego, które 31 grudnia 2011 r. osiągnęło najniższą wartość w historii – 299 milionów euro, co oznacza spadek o 1.136 mln euro. Grupa przyjęła w 2011 roku politykę, która miała na celu obniżenie zadłużenia brutto sektora samochodowego spłacając przedterminowo 2 mld euro z tytułu ostatniej raty pożyczki udzielonej przez francuski Skarb Państwa, utrzymując jednak płynność finansową sektora samochodowego na wysokim poziomie 11,4 miliardów euro, w porównaniu do 12,8 miliardów euro w 2010 r. Stosunek zadłużenia netto do kapitału własnego wyniósł pod koniec 2011 1,2% (w porównaniu do 6,3% w 2010).
Zgodnie z polityką firmy ogłoszoną w planie Renault 2016 – Drive the Change, dywidenda wyniosła 1,16 euro za jedną akcję i odpowiada dywidendom wypłaconym Grupie w 2011 z tytułu posiadanych akcji w spółkach notowanych na giełdzie. Zostanie przedłożona do zatwierdzenia na najbliższym Walnym Zgromadzeniu Akcjonariuszy.
PERSPEKTYWY 2012
W 2012 r. światowy rynek samochodów osobowych i dostawczych powinien wzrosnąć o 4% w stosunku do 2011 r. Nadal będzie się utrzymywać zróżnicowana sytuacja w zależności od regionu. Poza Europą rynki będą nadal odnotowywać tendencję wzrostową, szczególnie w Brazylii (+5%) i w Rosji (+8%). Sytuacja ekonomiczna będzie wciąż bardzo niepewna, a rynek europejski powinien zmniejszyć się od 3 do 4%. Spadek na rynku francuskim powinien wynieść od 7 do 8%. Niezwykle dynamiczny rozwój na rynkach pozaeuropejskich, wprowadzenie na rynek ważnych modeli (Lodgy, Clio IV, Zoe), nowej gamy silników Energy i wprowadzenia nowego designu powinno zapewnić liniowy wzrost sprzedaży Renault i umożliwić realizację celów określonych w planie Renault 2016 – Drive the Change.
W 2012 r. Grupa będzie dążyła do osiągnięcia dodatniego free cash flow operacyjnego w sektorze samochodowym, przy czym koszty prac badawczo-rozwojowych i inwestycji nie powinny przekroczyć 9% obrotów Grupy.
INFORMACJE DODATKOWE
Skonsolidowane sprawozdanie finansowe Grupy i sprawozdanie Renault SA na dzień 31. grudnia 2011 r. zostały zatwierdzone przez Radę Administrującą w dniu 15 lutego 2012 r. Biegli rewidenci księgowi Grupy przeprowadzili badanie sprawozdań finansowych, a odpowiednie raporty są w trakcie opracowywania. Roczne sprawozdanie finansowe wraz z kompletną analizą wyników finansowych z 2011 roku jest dostępne na stronie: www.renault.com w rubryce « Finance ».
1 Free cash flow operacyjny: wolne przepływy pieniężne (bez dywidend od spółek stowarzyszonych) pomniejszone o wartość inwestycji w środki trwałe, a także w wartości niematerialne i prawne bez przychodów ze zbycia +/- zmiana zapotrzebowania na środki obrotowe.
Źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze