Dziś w Paryżu przedstawiciele Aliansu Renault-Nissan, Russian Technologies oraz Troika Dialog podpisali wstępne porozumienie w tej sprawie.
Renault i Nissan zainwestują łącznie 750 milionów dolarów amerykańskich, co w połowie 2014 roku da Aliansowi 67,13% udziałów w spółce joint venture. Ta z kolei będzie posiadała 74,5% akcji AwtoWAZ. W efekcie francuska-japońska grupa będzie posiadała mocno większościowy pakiet w rosyjskiej firmie.
Samo joint venture ma zostać sfinalizowane do końca bieżącego roku, po uzyskaniu wszelkich zezwoleń ze strony rosyjskiego państwa.
Renault w 2008 roku nabył 25% udziałów w AwtoWAZ, zainwestuje w nową spółkę joint venture 300 milionów USD. Nissan, który jeszcze nie zaangażował się w AwtoWAZ, zainwestuje 450 milionów USD. Udziały będą wpłacane sukcesywnie aż do 2014 roku.
Państwowy Russian Technologies zgodził się zrestrukturyzować niespłacone dotychczas przez AwtoWAZ pożyczki o wartości 7 miliardów rubli (238 milionów USD) na rzecz spodziewanych zysków pochodzących ze sprzedaży aktywów niezwiązanych z działalnością podstawową producenta samochodów. Resztę zobowiązań AwtoWAZ w wysokości 46 miliardów rubli (1,56 miliarda USD) Russian Technologies rozkłada w czasie na bardzo długi okres, dzięki czemu AwtoWAZ nie będzie mieć problemów z płynnością.
„Dzisiejsze porozumienie jest kolejnym krokiem w rozwijającej się współpracy, która pomaga modernizować lidera przemysłu samochodowego w Rosji” – powiedział Carlom Ghosn. – „Tak jak Renault i Nissan będą w dalszym ciągu transferować technologie do zakładów AwtoWAZ, tak nasi rosyjscy koledzy przyczynią się do coraz bardziej wielokulturowego zarządzania w strukturach Aliansu”.
„Jesteśmy bardzo zadowoleni, że możemy wzmocnić nasze więzi z Aliansem Renault-Nissan i powitać przy tym Nissana, jako nowego partnera strategicznego AwtoWAZ” – podsumował Siergiej Czemezow, Prezes Zarządu AwtoWAZ. – „Joint venture pomiędzy Russian Technologies i Aliansem Renault-Nissan jest kolejnym świadectwem naszego niezwykłego postępu w realizacji naszej wspólnej wizji rozwoju AwtoWAZ i marki Łada”.
Z kolei prezes Troika Dialog, Ruben Wardanian, skomentował: „Troika Dialog z dumą odegrała aktywną rolę w promowaniu jednego z najbardziej udanych przedsięwzięć w sektorze przemysłowym Rosji. Przykład AwtoWAZ jest dowodem na to, jak firma może skorzystać ze wspólnych wysiłków wiodących w branży marek światowych, aby stać się bardziej konkurencyjną i być kwitnącym sektorem gospodarki rosyjskiej”.
Jak więc widać, rosyjski AwtoWAZ idzie podobną drogą, jak rumuńska Dacia – poprzez zachodnie inwestycje rozwija się dynamicznie, zwiększa sprzedaż, a przy tym nie traci własnej marki, do której przywiązane są tysiące, jeśli nie miliony klientów. I nawet jeśli weźmie się pod uwagę siermiężność pierwszych konstrukcji, to po upływie niespełna dekady widać, że każdy kolejny wspólnie opracowywany samochód jest już o wiele lepszy od poprzedników. Przykład Dacii pokazuje, że w ciągu dosłownie kilku lat z marki o nienajlepszej reputacji, da się stworzyć produkt, na który klienci są gotowi czekać miesiącami! AwtoWAZ zdaje się podążać tą samą drogą – produkuje, oprócz własnych, dość przestarzałych konstrukcji, także samochody pochodzące z Grupy Renault (Łada Largus chociażby), opracowuje własne konstrukcje oparte o francuskie rozwiązania (Łada Granta), a lada chwila będzie poważnym partnerem Renault i Nissana oferującym niedrogie, ale całkiem nowoczesne samochody, które z pewnością znajdą liczną grupę nabywców w Rosji i nie tylko.
I choć śmiać się z tego mogą niektórzy Polacy, jak to było w przypadku Dacii, to trzeba jasno powiedzieć – a co my mamy? Parę montowni, w których składa się, ale nie opracowuje, nowe samochody. Choć czy aby wszystkie takie nowe? Nie mamy za to żadnej marki motoryzacyjnej, bo prywatyzowano u nas wszystko, byle tylko sprywatyzować, nie patrząc na to, co będzie później. Liczyła się tylko kasa uzyskana ze sprzedaży poszczególnych zakładów, a nie to, co państwo i jego obywatele będą z tego mieli w przyszłości.
No ale dość moralizatorstwa ;-)
Strona rosyjska aktywnie wspiera swoje zakłady. Nie dalej, jak miesiąc temu, Władimir Putin, u nas przedstawiany w roli mało demokratycznego przywódcy, następcy cara wręcz, przekazał równowartość 525 milionów dolarów zakładom AwtoWAZ w Togliatti. Dzięki temu fabryka ta zwiększy moce produkcyjne do poziomu 350.000 samochodów rocznie, a cały AwtoWAZ wkrótce osiągnie zdolności produkcyjne wynoszące niemal milion aut rocznie! Oprócz Togliatti bowiem Łada, Renault i Nissan zaangażowane są, lub będą w najbliższym czasie także w fabryki AwtoWAZ w Moskwie, Sankt Petersburgu i Iżewsku. Ich bramy wkrótce opuszczać będzie pięć nowych modeli wszystkich trzech marek, nie licząc całej gamy już produkowanych w nich samochodów.
Rosja jest najdynamiczniejszą gospodarką Europy i powinna pozostać w czołówce jeszcze przez co najmniej kilka dziesięcioleci. Ponad 10 milionów gospodarstw domowych w tym kraju już teraz może się poszczycić dochodem rocznym przekraczającym 50.000 USD!
Całkowita wielkość rynku samochodowego w Rosji wyniosła w ubiegłym roku 2,65 miliona aut, wliczając w to także lekkie pojazdy użytkowe. Szacuje się, że w tym roku w tym największym kraju świata sprzedanych zostanie 2,9 miliona nowych samochodów.
Alians sprzedał w Rosji w ubiegłym roku 878.990 samochodów, z czego 578.387 pod marką Łada. Z udziałem rynkowym wynoszącym blisko 33% Rosja jest trzecim co do wielkości rynkiem Aliansu na świecie – po Chinach i Stanach Zjednoczonych.
Alians Renault-Nissan sprzedał w 2011 roku 8,03 miliona w blisko 200 krajach na całym świecie. Grupa jest zaangażowana w liczne sojusze, m.in. z Daimlerem w Niemczech, Dong Feng Motors w Chinach, czy Ashok Leyland w Indiach.
AwtoWAZ jest największym producentem samochodów w Rosji. Posiada jedną z największych fabryk samochodów na świecie (w Togliatti). W ubiegłym roku nabyła zakłady Iżawto. Przewiduje się, że za trzy lata produkować będzie około 1,4 miliona samochodów rocznie.
Russian Technologies powstały na mocy ustawy Federacji Rosyjskiej i mają na celu wspieranie rosyjskich firm w zakresie transferu technologii, rozwoju, produkcji i eksportu, zarówno na rynkach zewnętrznych, jak i wewnątrz Federacji. Jednocześnie firma ma za zadanie przyciąganie inwestorów zagranicznych w celu wdrażania nowoczesnych technologii w zakładach rosyjskich.
Troika Dialog jest spółką zależną Sbierbanku, jednej z największych instytucji finansowych Rosji. Troika Dialog zajmuje się m.in. obrotem papierami wartościowymi, bankowością inwestycyjną, zarządzaniem aktywami, inwestycjami bezpośrednimi, usługami private banking itp. Ma biura w 21 miastach w całej Rosji, ale także w Nowym Jorku, Londynie, Nikozji, Kijowie, czy Ałma Acie.
KG
Najnowsze komentarze