Wyniki za rok 2006 były zgodne z oczekiwaniami
Spadek sprzedaży wynikający z dwóch przeciwstawnych tendencji
W regionach Euromedu, Ameryki Łacińskiej i Południowej oraz Azji i Afryki, sprzedaż grupy zwiększyła się o 8,6% i obecnie stanowi 30% całkowitej światowej sprzedaży.
1,7 miliona sprzedanych sztuk na rynku europejskim (-8,7%), plasuje markę Renault na drugim miejscu wśród producentów samochodów osobowych i użytkowych pod względem udziału w rynku (9,1%).
Marża operacyjna na poziomie 2,56% zgodna z założeniami na rok 2006
Grupa Renault udowodniła, że potrafi dotrzymywać zobowiązań, uzyskując marżę operacyjną na poziomie 2,56%, czyli nieco wyższym od przyjętych założeń. Obroty grupy Renault wyniosły 41,5 miliarda euro, co oznacza niewielki spadek (o 0,8 %) w stosunku do roku 2005. Współczynnik zadłużenia netto w stosunku do kapitałów własnych na poziomie 11,4 % na dzień 31 grudnia 2006 oznacza, że Renault jest w dobrej kondycji finansowej.
Trwa wdrażanie Kontraktu Renault 2009
Jakość: priorytet nr 1
Grupa Renault zobowiązała się uplasować Nową Lagunę, której premiera jest przewidywana na drugie półrocze 2007 roku, w pierwszej trójce najlepszych modeli w swoim segmencie pod względem jakości produktu i usług. Zobowiązanie dotyczące jakości odnosi się do całej gamy: w okresie od połowy 2005 do połowy 2006 ilość usterek zgłaszanych w pierwszym roku eksploatacji samochodów spadła o 40% dla całej gamy Renault.
W kwestii jakości usług, cała światowa sieć koncesjonerów została zmobilizowana do realizacji Planu Doskonałości Renault. Pierwsze wyniki podjętych działań są już widoczne: od stycznia do grudnia 2006 r. liczba klientów, którzy deklarują, że są «całkowicie zadowoleni» z procesu sprzedaży i z obsługi posprzedażnej zwiększyła się z 71% do 75%.
Rentowność: zobowiązanie nr 2
Pierwszy cel w zakresie marży operacyjnej został osiągnięty głównie dzięki wysiłkom mającym na celu zmniejszenie kosztów, zwiększeniu rentowności sprzedaży na rynku światowym i dobrym wynikom sprzedaży samochodów użytkowych w Europie.
Przygotowanie wzrostu
Rozpoczęła się bezprecedensowa ofensywa Renault: 26 nowych modeli w ciągu 4 lat. Połowa to odnowione modele istniejące w aktualnej gamie, pozostałe modele to zupełnie nowe pojazdy:
– Logan MCV i Logan Van są już dostępne w sprzedaży w salonach;
– Nowe Twingo, Nowa Laguna (także w wersji kombi) są na etapie wdrażania do produkcji przemysłowej, który poprzedza wprowadzenie do produkcji seryjnej;
– Prace nad czternastoma modelami przekroczyły etap tzw. kontraktu, ich design został ostatecznie zatwierdzony, a cele w zakresie rentowności określone;
– Sześć modeli jest na etapie wstępnego kontraktu: zatwierdzono ich wykonalność z technicznego i ekonomicznego punktu widzenia przy spełnieniu określonych wymogów w zakresie jakości, poziomu kosztów i terminów;
– Zatwierdzono główne założenia ostatniego z 26 planowanych samochodów.
Grupa przygotowuje również swój wzrost na poszczególnych rynkach.
W Europie, w zakładach Revoz (Novo Mesto) w Słowenii, na mocy umowy produkcyjnej zawartej 2 lutego rozpoczęła się już produkcja Nowego Twingo. Rozpoczęło się także wdrażanie produkcji przemysłowej Nowej Laguny w zakładach w Sandouville. Wprowadzenie tych dwóch nowych produktów poprawi poziom wykorzystania naszej infrastruktury przemysłowej.
Zdolności produkcyjne rosną również poza rynkiem europejskim – w Kolumbii, Rosji i Rumunii.
W Indiach rozpoczęła się produkcja Dacii Logan, której wprowadzenie do sprzedaży planowane jest na początek kwietnia. Porozumienie podpisane 26 lutego przez trzech partnerów – Renault, Nissana i grupę Mahindra przewiduje budowę unikalnego kompleksu produkcyjnego, który od 2009 roku będzie wykorzystywany do produkcji modeli trzech marek.
W Iranie trwają końcowe prace nad uruchomieniem produkcji i wprowadzeniem do sprzedaży Logana.
Przed latem produkcję przemysłową Logana rozpocznie także zakład w Curitiba w Brazylii.
Jeszcze większe korzyści dzięki Aliansowi
Alians Renault Nissan pozwolił w 2006 roku umocnić pozycję grupy jako czwartego co do wielkości producenta samochodów na świecie. Po ośmiu latach współpracy pozwolił osiągnąć partnerom udział w światowym rynku na poziomie 9%.
RNPO (Renault-Nissan Purchasing Organization – joint venture Renault i Nissana zajmująca się wspólnymi zakupami) jest dziś odpowiedzialna za 75% zakupów dokonywanych w ramach Aliansu.
Coraz większa ilość modeli obydwu firm jest produkowana w oparciu o wspólne komponenty i części.
W ramach Aliansu są także prowadzone wspólne prace nad podzespołami mechanicznymi.
Oprócz tego Renault i Nissan prowadzą prace nad pojazdem z napędem elektrycznym, a opracowana technologia powinna zostać wprowadzona na rynek w roku 2010.
Jeżeli chodzi o projekty długoterminowe, także w ramach Aliansu z Nissanem, grupa Renault prowadzi badania nad pojazdami o napędzie hybrydowym oraz ogniwem paliwowym.
Trwają wysiłki mające na celu maksymalizację korzyści wynikających z Aliansu, których wyrazem jest tworzenie multidyscyplinarnych grup roboczych składających się z ekspertów z różnych dziedzin występujących z ramienia obydwu firm.
Perspektywy na rok 2007
Rok 2007, to początek powrotu tendencji zwyżkowych.
Na ustabilizowanych rynkach europejskich, Grupa Renault będzie nadal realizować selektywną politykę handlową. W drugim półroczu zaczną być widoczne efekty wprowadzenie na rynek Nowego Twingo, a następnie Nowej Laguny.
Poza rynkiem europejskim do zwiększenia sprzedaży przyczyni się głównie wprowadzenie do sprzedaży Dacii Logan w Brazylii, Iranie i w Indiach (począwszy od wiosny 2007). Mocnym posunięciem będzie wprowadzenie w Koreii Południowej modelu “crossover”.
Ogólnie w 2007 roku, a szczególnie w drugim półroczu, światowa sprzedaż grupy Renault lekko wzrośnie.
Renault potwierdza zakładany na 2007 rok poziom marży operacyjnej (3%), co stanowi punkt wyjścia do osiągnięcia celu wyznaczonego w zakresie marży operacyjnej na 2009 rok (6%).
Najnowsze komentarze