dacia duster journey 1 Wiadomości
Wiadomości

Nowa Dacia Duster Journey+ 2025 Full Hybrid. Co ma na wyposażeniu i ile kosztuje?

autor Tomasz Nowicki
2025-05-18
dacia bigster 1 1 Wiadomości
Wiadomości

Nowa Dacia Bigster z fabryczną instalacją LPG. Oferuje możliwości rodzinnego SUV-a w cenie samochodu z niższego segmentu.

autor Tomasz Nowicki
2025-05-15
01 opel kadett city ma 50 lat to byla wersja dla mlodych ludzi Wiadomości
Historia

Opel Kadett City ma 50 lat – to była wersja dla młodych ludzi

autor Krzysztof Gregorczyk
2025-05-16
Nowy Citroen C5 Aircross w Polsce
Wiadomości

Citroën C5 Aircross na żywo wywołuje efekt „wow”. Kiedy trafi do sprzedaży w Polsce?

autor Małgorzata Kozikowska
2025-05-13
Citroen C5 X
Wiadomości

Citroën tnie ofertę C5 X-a. W cenniku pozostał już tylko jeden silnik

autor Małgorzata Kozikowska
2025-05-16
policja 01 Wiadomości
Wiadomości

Policja nie ma prawa nazywać zlotów i spotkań miłośników motoryzacji nielegalnymi

autor Tomasz Nowicki
2025-05-14
f1 grand prix emilii romanii 2025 podsumowanie sesji kwalifikacyjnej 1 Wiadomości
Wiadomości

F1: Grand Prix Emilii-Romanii 2025 – podsumowanie sesji kwalifikacyjnej

autor Krzysztof Gregorczyk
2025-05-17

Najnowsze komentarze

  • C5x7 - Citroën CX GTi Turbo – francuska definicja prędkości i komfortu kontra BMW M535i i Rover Vitesse
  • Edek - Giulia kochana w Polsce. Jesteśmy czwartym rynkiem tego modelu Alfy Romeo na świecie
  • Edek - Giulia kochana w Polsce. Jesteśmy czwartym rynkiem tego modelu Alfy Romeo na świecie
  • Anonimowo - Nowy dyrektor generalny marki Citroën. Stanowisko obejmuje Xavier Chardon
  • Daniel - Dacia Jogger kontra Toyota Proace City Verso i Ford Tourneo Connect. Który samochód wygrał?
  • Anonimowo - Nowy dyrektor generalny marki Citroën. Stanowisko obejmuje Xavier Chardon
  • Anonimowo - Części samochodu, które kosztują majątek. Naprawa lub wymiana może poważnie nadszarpnąć budżet
Advertisement
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS Automobiles
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Stellantis
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Używane
  • Kontakt
    • Redakcja
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Główna Wiadomości

Schizofrenia elektromobilności. Oficjalnie chwalą elektryki, ale off the record bywa już różnie

Tomasz Nowicki autor Tomasz Nowicki
2023-02-08
w Wiadomości, Różne
Czas czytania 4 minut
864
A A
19
Media Free2Move Paris Wiadomości

O tym mało kto mówi, ale w świecie motoryzacji występuje ciekawe zjawisko. Oficjalnie elektromobilność się chwali i promuje, ale wystarczy jedna nieoficjalna rozmowa by zrozumieć, że większość ludzi z tego sektora elektryków przynajmniej na razie nie chce, bo to duże koszty, kłopoty a biznesu na tym nie ma.

Motoryzacja w Polsce zawsze miała trudniej. Niska siła nabywcza społeczeństwa powoduje, że zdecydowaną większość rynku stanowią auta używane. Citroën, Dacia, Peugeot czy Renault są tu chętnie kupowane, bo zwykle można kupić te auta z lepszym wyposażeniem i z niższymi przebiegami niż konkurencja w nieco lepszej cenie. Wysokie koszty zakupu nowych samochodów poowodują z kolei, że w zakupach przodują firmy a nie klienci indywidualni. Przedsiębiorstwo odlicza sobie koszt zakupu od podatków, więc nieco inaczej liczy koszty. Kowalski tak zrobić nie może – dla niego liczy się cena brutto.

Przed II Wojną Światową samochód w Polsce był niewyobrażalnym luksusem. I powoli do tego stanu rzeczy niestety wracamy.

No i tutaj dochodzimy do ciekawego zjawiska. Oficjalnie nikt nie będzie elektryków krytykował, ale nieoficjalne rozmowy to już zupełnie coś innego. Mało kto z oficjeli widzi w perspektywie 3-5 lat elektryki jako sensowną część rynku w naszym kraju. Ten rodzaj napędu jest po prostu zbyt kosztowny i to główny powód braku sprzedaży. Pod nazwiskiem nikt krytykować elektryków nie chce, ale wystarczy chwila luźnej rozmowy off the record aby padło dużo cierpkich słów, chociaż stonowanych. Gwoli sprawiedliwości trzeba oddać, że są też entuzjaści, chociaż ich zapał tonuje właśnie siła nabywcza i realne możliwości aut na prąd.

„Mam swoje poglądy ale się z nimi nie zgadzam”

U dealerów entuzjastów spotkać trudno. Mają swoje cele sprzedażowe i robią wszystko, aby drogich elektryków pozbywać się jak najszybciej i brać ich jak najmniej. Co nie znaczy, że nie ma chętnych – pojawiają się, kupują, tyle że są to pojedyncze przypadki. Największe zainteresowanie wykazują firmy, które – niekiedy decyzją z zagranicznej centrali a niekiedy poprzez analizę ekonomiczną, mając jakieś zaplecze wytwórcze w postaci paneli PV czy wiatraków, decydują się na taki eksperyment, licząc na to, że całkowite koszty użytkowania elektryków wyjdą niżej niż klasycznych aut spalinowych.

„Co mam zrobić z elektrykiem za 300 tysięcy? Za tyle nikt go nie chce kupić a a mi każą go brać od importera.” – mówi jeden z dealerów

Główną przyczyną wszystkich tego typu postaw nie jest bynajmniej niechęć do samych rozwiązań. Wręcz przeciwnie, większość osób docenia ciszę, płynność, świetne przyspieszenie elektryków. Główną przeszkodą w rozwoju elektromobilności jest cały czas kwestia ekonomiczna. Cena jest zaporowa jak na nasze zarobki – przynajmniej na razie. Dopiero na dalszych miejscach są pewne cechy elektryków, które niekiedy wyolbrzymiane do postaci gigantycznych wad, są po prostu uzasadnieniem dla niekupowania ich. Problem w tym, że zarobki to pochodna siły nabywczej. A ta jest niska! Za niska.

Rynek zmierza w dziwną stronę. Z jednej strony mamy potężne rozwarstwienie w zakupach, które każe ludziom kupować coraz więcej aut premium i coraz więcej aut budżetowych, z drugiej zaś groźbę zakazu sprzedaży samochodów spalinowych i pewnego rodzaju modę na czysty napęd. I dzisiaj nie znajdzie się nikt odważny, który by powiedział z pełnym przekonaniem co będzie działo się w przyszłości.

Europa Zachodnia jest znacznie bogatsza niż Polska, a i tam pojawia się wiele głosów krytycznych. Bo siłowe promowanie elektryków zagraża miejscom pracy i całym gałęziom przemysłu.

Jedynym pewnikiem jest zmiana. Ale dokąd nas zaprowadzi? Czy na Kubę, jak wieszczą niektórzy pesymiści czy może do lepszej, czystszej przyszłości?

Czytaj nas w Google News:
google news Wiadomości

Francuskie samochody

Olej do silnika 1.2 PureTech

Akcja Lucim

Citroën

Peugeot

Stellantis

Renault

Dacia

Alpine

Używany samochód od pierwszego właściciela?
Sprawdź najnowsze ogłoszenia

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

2.7 3 głosy
Ocena artykułu

Warto przeczytać!

Leapmotor

Leapmotor dostarczył już 1000 samochodów elektrycznych we Francji

2025-05-19
dacia spring Wiadomości

Ile kosztuje nowa Dacia Spring? Sprawdzamy ceny taniego, miejskiego elektryka – maj 2025

2025-05-19

Cztery załogi Peugeot wystartowały w rajdzie Futures Contproduct Classic Rally Morava. Debiut modelu e-Partner

2025-05-18

Fiat 500 Elektro najchętniej wybieranym elektrycznym samochodem miejskim w Niemczech

2025-05-18
Tagi: samochody elektryczne
Udostepnij315Tweet197Udostepnij55
Tomasz Nowicki

Tomasz Nowicki

Motoryzacją interesuje się od wczesnej młodości - gdy zacząłem chodzić fascynowały mnie koła samochodów. Citroën, Peugeot i Renault zawsze!

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
19 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Popularne teraz

  • renault scenic Wiadomości

    Nowy Renault Scenic za 42.900 zł? Tak, to oryginalna promocja marki w Polsce

    3080 udostępnienia
    Udostepnij 1232 Tweet 770
  • Używany Peugeot 508 II SW 2.0 BlueHDi od pierwszego właściciela. Przegląd krajowych ogłoszeń

    1383 udostępnienia
    Udostepnij 553 Tweet 346
  • Ile kosztuje najdroższa nowa Dacia Bigster z fabryczną instalacją LPG? Dwukolorowe nadwozie oraz szyberdach, maj 2025

    4462 udostępnienia
    Udostepnij 1785 Tweet 1116
  • Nowe Renault Clio TCe 90 z automatem. Ile kosztuje i co ma w wyposażeniu?

    1197 udostępnienia
    Udostepnij 479 Tweet 299

Testy samochodów

Nowy Opel Grandland 2025, test pierwsza jazda
Testy

Test: Opel Grandland 1.2 Hybrid 136 na polskich drogach. Pierwsza jazda SUV-em za nami

autor Małgorzata Kozikowska
2024-12-19
Citroen C5 X 1.6 180 KM
Testy

Test: Używany Citroën C5 X 1.6 180 KM z przebiegiem 27 tys. km. Komfort priorytetem

autor Małgorzata Kozikowska
2024-04-01
29. Peugeot 3008 2.0 HDi 150 KM Allure Wiadomości
Testy

Test: Peugeot 3008 2.0 HDi 150 KM. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Krzysztof Gregorczyk
2013-11-11
IMG 1434 1 Wiadomości
Citroen - testy i opinie

Poradnik: Używany Citroen C6 z silnikiem 2.7 lub 3.0 HDi – jaką wersję kupić?

autor Tomasz Nowicki
2016-05-17
peugeot 1007 r32.jpg Wiadomości
Testy

Test: Peugeot 1007 1.4 16V 88 KM – na wycieczkę i na zakupy. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Krzysztof Gregorczyk
2007-03-07

Najnowsze komentarze

  • C5x7 - Citroën CX GTi Turbo – francuska definicja prędkości i komfortu kontra BMW M535i i Rover Vitesse
  • Edek - Giulia kochana w Polsce. Jesteśmy czwartym rynkiem tego modelu Alfy Romeo na świecie
  • Edek - Giulia kochana w Polsce. Jesteśmy czwartym rynkiem tego modelu Alfy Romeo na świecie
  • Anonimowo - Nowy dyrektor generalny marki Citroën. Stanowisko obejmuje Xavier Chardon
  • Daniel - Dacia Jogger kontra Toyota Proace City Verso i Ford Tourneo Connect. Który samochód wygrał?
  • Anonimowo - Nowy dyrektor generalny marki Citroën. Stanowisko obejmuje Xavier Chardon
  • Anonimowo - Części samochodu, które kosztują majątek. Naprawa lub wymiana może poważnie nadszarpnąć budżet

Zobacz też

Opel Mokka po face liftingu, w bazowej wersji. Co dostaniemy w najniższej cenie?

Nowy Peugeot 308 SW EAT8 130 KM – zaczynamy test

Nowy mocniejszy Citroën C3 jest tańszy od poprzedniej generacji ze słabszym silnikiem. Zaskoczenie w polskim cenniku

  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2024 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
    • Renault
    • Citroen
    • Peugeot
    • Różne
    • Opel
    • DS Automobiles
    • Stellantis
    • Dacia
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii i motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Rumunia Dacią Duster
    • Turcja
  • Używane
  • Przegląd Prasy
wpDiscuz
19
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz