Kraków i Warszawa będą pierwszymi miastami ze Strefami Czystego Transportu, czyli obszarem, na który będą mogli wjechać wyłącznie samochody spełniające określone normy.
Zgodnie z raportem “Trendy rozwoju stref nisko- i zeroemisyjnych w Europie” przygotowanym przez Clean Cities Campaign w 2025 roku będą co najmniej dwie strefy czystego transportu. To pokrywa się z ogłoszonym w marcu 2022 przez władze Krakowa zamiarem utworzenia strefy czystego transportu w ciągu roku. Po konsultacjach społecznych pojawiła się propozycja, aby nowe rozwiązania były wprowadzane stopniowo, rozpoczynając od czerwca 2024 r. W kwietniu br. podobny zamiar ogłosiły władze Warszawy.
Na całym kontynencie europejskim liczba SCT ma wkrótce przekroczyć 500. Jak policzyli eksperci, liczba miast stosujących ograniczenia dla najbardziej emisyjnych pojazdów zwiększyła się ciągu ostatnich trzech lat o 40%, a dokładnie z 228 na 320. Co ciekawe, europejskimi liderami w tym temacie nie są wcale “rowerowe raje” w Danii czy Holandii – 50% europejskich stref czystego transportu znajduje się we Włoszech, a blisko 25% w Niemczech.
Mimo rosnącej popularności stref czystego transportu w Europie, w Polsce temat pozostaje mało znany. Dla miast, które chcą być w tym obszarze liderami to spore wyzwanie komunikacyjne. Przeprowadzone w lipcu badanie postaw Polaków wobec transportowych i ekologicznych polityk miast „Czy chcemy oddychać świeżym powietrzem w miastach?”, wskazuje, że 61% respondentów nie wie, jak działają strefy. 84% kierowców nie zna normy emisji spalin swoich samochodów, a to na nich (od Euro 1 do Euro 6d) opierają się zasady wjazdu do SCT.
Raport z badania, który swoją premierę będzie miał w czasie wrześniowego Kongresu Nowej Mobilności w Łodzi, pokazuje, że największa aprobata dla stref czystego transportu jest w największych miastach. O ile w skali kraju za wprowadzaniem SCT jest 58% badanych, to w Warszawie i Łodzi już po 66%, we Wrocławiu – 74%. Nic dziwnego biorąc pod uwagę fakt, że mieszkańcy miast częściej niż ogół respondentów źle oceniają jakość powietrze w swoich miejscowościach – zarówno zimą, jak i latem.
„Wyniki przeprowadzonego badania mówią wprost – Polacy chcą stref czystego transportu. Teraz należy je zaimplementować. By to jednak odpowiedzialnie zrobić konieczne są odpowiednie narzędzia oraz praktyki. W tym celu stworzony został raport, który krok po kroku będzie przeprowadzał przedstawicieli miast przez działania niezbędne do wprowadzenia SCT.” – komentuje Klaudia Zagorzycka z Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych.. „Przy tworzeniu raportu nieodzowna okazała się wiedza uzyskana przez nas podczas Zero Race – Low Emission Zones edition, w szczególności strefa odwiedzona w Antwerpii. Stała się ona swoistym wyznacznikiem dobrze zaplanowanej Strefy i tym samym – ważnym elementem raportu. Za jej skutecznością przemawia kilka elementów: otwarta komunikacja władz miasta z mieszkańcami, 100% skuteczność zapewniona przez rozlokowanie 30 kamer, skrupulatnie przemyślana lista przyznawanych wyjątków oraz system, który jest przejrzysty również dla turystów.”
źródło: Kongres Nowej Mobilności
Najnowsze komentarze