Czas płynie nieubłaganie, leży przede mną pierwszy numer miesięcznika „Auto Moto” datowany na rok 2014, na okładce którego najwięcej miejsca zajmuje jakieś niebieskie paskudztwo, zza którego wystaje odświeżona Dacia Duster. Można dostrzec jeszcze małą fotkę, na której pojawił się Nowy Peugeot 308, ale jednak najwięcej modeli reprezentuje pewien niemiecki koncern… Nic się więc nie zmienia w prasie motoryzacyjnej.
„Auto Moto” nr 01 (212) z I.2014
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 124 (z okładką)
Cena: 5,99 zł
Koszt 1 strony: ponad 4,8 grosza
Warto kupić? Niekoniecznie
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, Peugeot, Renault, Dacia Citroen
Jakie interesujące nas modele opisano/pokazano/wspomniano: C1, C4, C4 Cactus, C4 Picasso, DS SUV, Xsara Picasso, 107, 108, 206, 207, 208, 308, 3008, 5008, Clio, Espace, Megane, Scenic, Duster
Pierwsze, choć nieśmiałe wzmianki o francuskich samochodach pojawiły się w materiale poświęconym SUV-om i crossoverom (strony 6-12). Wspomniano tam Citroëna DS SUV, Renault Espace’a oraz Megane, Dacię Duster
Renault Megane R.S. zaprezentowano w roli potencjalnego rywala dla opisanego na stronach 14-15 Subaru WRX.
Tabelkę z wynikami ostatnich testów zderzeniowych EuroNCAP znajdziecie na stronie 17. Pojawiła się tam wzmianka o pięciogwiazdkowym wyniku Peugeota 308.
Zdjęcie zamaskowanego Peugeota 107 oraz wzmianki o modelach 107 i 208 oraz o Citroënie C1 opublikowano na stronie 19. Obok znajdziecie też zamaskowaną fotkę Citroëna C4 Cactus i wzmianki o zwykłym C4.
Niemiecki test porównawczy trzech kompaktów opublikowano na stronach 46-51. Naprzeciwko Mazdy 3 i Peugeota 308 postawiono Seata Leona, a pod maskami pracowały benzynowe silniki mocach rzędu od 140 KM (Seat), przez 156 KM (Peugeot) aż po 165 KM (Mazda). Które z aut wygrało i dlaczego znowu to z koncernu VAG? ;-)
Pochwalono „wspaniałe” fotele Peugeota (choć rywale też mieli dobre), wysoką jakość, komfort, a nawet awangardowe wnętrze 308-ki. Dodajmy przy okazji, że francuski kompakt z tym silnikiem oferowany jest jedynie w najbogatszej wersji Allure, co wywindowało jego cenę do przeszło 83.000 zł, a to niemała kwota. Skrytykowano jednak głośne zawieszenie, czego potwierdzić nie mogę, a mam akurat na testach samochód w takiej waśnie specyfikacji. Łatwo mi więc będzie skonfrontować własne pomiary wnętrza z tym, co podano w „Auto Moto”.
308-ka ma najmniejszy promień skrętu i najniższą ładowność, za to oferuje największy bagażnik, choć jest też samochodem najkrótszym. Kufer jest przy tym najbardziej ustawny i w dodatku ma niski próg załadunku.
Mimo średniego w teście poziomu mocy maksymalnej to Peugeot okazuje się najdynamiczniejszym autem, choć jest też… najcięższy! Co ciekawe najsłabszy Seat najszybciej pokonał tor testowy i slalom (ale miał obniżone i utwardzone zawieszenie), z czym trudno polemizować, ale na pewno o dyskusję można się pokusić. Wierzymy jednak w bezstronność niemieckiego partnera „Auto Moto”… Dobrze za to, że pochwalono wysoką stabilność prowadzenia 308-ki.
Seat, który powrócił niedawno na polski rynek, jest mocno promowany w mediach motoryzacyjnych. Pewnie za pochodzenie – wszak należy do koncernu VAG, a w dodatku ma teraz, o ile się nie mylę, tego samego importera, co nie musi znaczyć nic więcej ponad to, co napisałem, ale nie mogę się oprzeć wrażeniu, że media są dość pomocne w powrocie marki do realnej sprzedaży. Choć nie są to rzeczywiście złe samochody. Czy jednak rzeczywiście aż 5% więcej punktów, niż dla Mazdy i Peugeota, to taki całkiem obiektywny wynik?
Wśród najlepszych aut używanych (strony 68-78) Redaktor Grabowski zaproponował m.in. Renault Clio wśród samochodów miejskich (oraz konkurenta w postaci Peugeota 207 wzmiankując jednocześnie 206-tkę), Citroëna C4 Picasso oraz Renault Scenic’a wśród minivanów, a także Dacię Duster wśród SUV-ów.
Citroëna Xsarę Picasso można dostrzec na zdjęciu zamieszczonym na stronie 99.
Wśród Rynkowych debiutów miesiąca (strony 104-105) natraficie na Peugeoty 3008 i 5008 (po liftingu) oraz odświeżone Renault Megane i Megane Grandtour.
I to już wszystko, co o pojazdach francuskich napisano w „Auto Moto” w pierwszym numerze datowanym na rok 2014.
Stronniczy przegląd prasy: „Auto Moto” nr 01/2014
Krzysiek Gregorczyk
Najnowsze komentarze