„Auto-Świat” nr 38 (635) z 17.IX.2007
Stron: 60 (z okładką)
Cena: 2,10 zł
Koszt 1 strony: 3,5 grosza
Warto kupić? niekoniecznie
O jakich markach francuskich piszą: Citroën, Peugeot, Renault (+Dacia)
Jakim modelom poświęcono miejsce: C4, C-Cactus, 206, 308, Clio, Kangoo, Megane, Logan van, sportowe
Na okładce znalazło się jeszcze jedno francuskie auto – arcyciekawy stylistycznie Citroën C-Cactus. Poza tym nic więcej, choć honor próbuje ratować spis treści, gdzie znajdziecie zapowiedź testu Citroëna C4. Najwyraźniej koncern PSA ma jakieś podejrzanie pozytywne notowania w „Auto-Świecie” ;-) No, zobaczymy jeszcze, jak wspomniane samochody zostaną ocenione… We wspomnianym już spisie treści pokazano także nowe Renault Kangoo, z którym miałem okazję (i przyjemność) zapoznać się we Frankfurcie.
Po raz pierwszy wzmianka o Renault pojawia się w listach od czytelników tygodnika. Otóż jeden z nich narzeka, że wciąż w gazecie trafia na teksty o Golfach i o Megankach, a chciałby sporo nowinek technicznych. Jak wiecie – co tydzień przeglądam „Auto-Świat” i muszę stwierdzić, że w tej kwestii Redakcja akurat nie popełnia grzechu zaniechania. Moim zdaniem wprawdzie zbyt często skupia się na rozwiązaniach proponowanych przez niemieckich producentów, ale cóż – skoro się ma niemieckiego wydawcę… Niemniej jednak braku tego typu artykułów zarzucić „Auto-Światowi” nie można.
Na stronach 6-7 zaprezentowano Peugeota 308. Nie podoba mi się opis, zwłaszcza na wstępie, gdy odnosi się model nowy do poprzednika. To wprawdzie tylko tłumaczenie z niemieckiej wersji pisma, ale nie przesadzajmy – 307-ka była całkiem udanym modelem, do tej pory chętnie kupowanym w wielu krajach (w tym w Polsce, zwłaszcza wersja SW), a i poszukiwanym na rynku wtórnym. Owszem – trochę się usterek zdarzało, ale były to zwykle drobiazgi, z których polskie media chętnie robiły afery. Jak zwykle w naszym kraju – zazwyczaj dęte do granic możliwości.
Dalej okazuje się jednak, że 308-ka jest świetnie wykończona, przy użyciu dobrych materiałów stworzono bardzo przytulne wnętrze. Te pochwały muszą być zaraz skontrowane bzdurnymi zarzutami, na przykład takim, że „stylistycznie 308 jest bardzo zbliżone do mniejszego 207”. Czemu to ma być zarzut? A jeśli pójdziemy tą droga, to czy podobnym minusem będzie wielkie podobieństwo nowej Jetty do nowego Passata? Pewnie nie, bo t stajnia Volkswagena…
Inny zarzut, to na tylnej kanapie będzie niewygodnie osobom mającym ponad 190 cm wzrostu. Pokażcie mi samochód klasy kompaktowej, w którym takim dryblasom będzie z tyłu wygodnie… Skrytykowano też (jak zwykle) skrzynię biegów i skomplikowany system składania kanapy! Co jest skomplikowanego w standardowym rozwiązaniu PSA, gdzie najpierw unosi się siedzisko, a potem kładzie oparcia???
Na stronach 14-15 opublikowano artykuł na temat nowego Kangoo. Redaktor Burchard zwrócił uwagę na znaczący przyrost przestrzeni we wnętrzu tego i tak dotychczas przestronnego auta, ale też na znacznie lepsze wykończenie owego wnętrza. Jest ono na dodatek bardzo funkcjonalne, obfituje w liczne schowki, a nie zapomniano też o doskonałym patencie, czyli schowkach „lotniczych”, które nota bene spodobały się i nam w poprzedniej wersji.
Ogólnie Kangoo zostało bardzo przyjemnie opisane, a przy okazji wspomniano też o pokazanym we Frankfurcie Kangoo Compact Concept.
O Szkole Jazdy Renault wspomniano w artykule zamieszczonym na stronach 16-17.
Strona 19. przynosi tabelkę z podsumowaniem sierpniowej sprzedaży nowych samochodów w Polsce (pisaliśmy o tym tutaj), a także o wprowadzeniu do sprzedaży nowej wersji Dacii Logan – odmiany van. O tym także wiecie już z naszego artykułu. My również podaliśmy ceny na tę odmianę, a uczyniliśmy to już dwa tygodnie temu.
Doniesienia sportowe, wśród których nie zabrakło informacji o samochodach francuskich, zamieszczono na stronach 20-21. Znajdziecie tam m.in. relację z Rajdu Nikon, gdzie Bryan Bouffier przypieczętował swoje mistrzostwo Polski. Nie wspomniano za to o bolidach i kierowcach Renault F1 Team w krótkim artykule poświęconym Grand Prix Włoch.
Francuskie samochody wspomniano w tabelce, w której zestawiono kilkadziesiąt modeli i podano natężenie hałasu w tych autach w zależności od prędkości. Nie jest z francuskimi tak źle, choć osobiście widzę braki na liście. Ciekawe, dlaczego nie ma w tabelce doskonale wyciszonego Citroëna C6… Chyba kiepsko by wyglądało, gdyby się okazało, że nie tylko Niemcy potrafią w swoich luksusowych klasach nieźle wyciszać samochody…
Test Citroëna C4 2.0 HDi FAP Exclusive zamieszczono na stronach 34-35. Autorem tekstu jest wspominany już Redaktor Burchard i musze przyznać, że podejście tego pana zaczyna mi się podobać. Docenił dbałość o szczegóły ze strony Citroëna – jak jasna skóra na fotelach, to już nie na podparciu łokcia, znakomita dokładność map nawigacji, rewelacyjny silnik, o którym napisano wprost „pompowtryskiwacze VW nie mają szans!”. Chyba długo Pan Burchard już miejsca w „Auto-Świecie” nie zagrzeje… ;-)
Jako jeden z konkurentów C4-ki zostało pokazane Renault Megane 2.0 dCi.
Na temat nierównomiernego zużycia tarcz hamulcowych w Peugeocie 206 napisał do „Auto-Świata” Rafał z Warszawy, a tygodnik ów list zamieścił na stronie 43. w dziale Porady.
Również Peueot 206, a także Renault Clio, pokazano jako konkurentów dla testowanych w dziale Używane Seata Ibizy, Škody Fabii i VW Polo. Też coś! Jakaż to konkurencja? ;-) Francuskie, to zupełnie inna klasa, zwłaszcza w kwestiach komfortu :-)
Strony 52-53 „Auto-Świat” poświęcił na prezentację Renault Scenic’a z lat 2000-2003. Uznano go za auto bardzo funkcjonalne, przestronne, komfortowe, choć nie pozbawione drobnych wad. Dotyczą ona głównie średnio mocowanych plastików. Znakomicie zabezpieczone przed korozją nadwozie w przypadku samochodów bezwypadkowych nie będzie stwarzać problemów. Koroduje raczej tylko układ wydechowy, ale to w dużej mierze efekt prac naszych drogowców…
Redakcja poleca diesle, ale wymienia także problemy, jakich one mogą dostarczyć. Jeśli jednak samochód jest regularnie serwisowany i zasilany dobrej jakości olejem napędowym, to kłopotów raczej nie należy się spodziewać. Ogólnie jednak samochód ma mnóstwo zalet praktycznych, więc ewentualnymi kłopotami można się nie martwić na zapas.
Ostatnim artykułem poświęconym samochodom francuskim w aktualnym „Auto-Świecie” jest zamieszczony na stronach 56-57 materiał na temat konceptu Citroëna pokazanego we Frankfurcie – C-Cactusa. My jeszcze przed Salonem opublikowaliśmy na jego temat spory materiał. Redaktor Koniuszewski opisuje wszystkie zalety C-Cactusa wpływające na znaczące obniżenie ceny tego rekreacyjnego, hybrydowego samochodu. Obawiam się jednak, że autko nie trafi do produkcji w choćby zbliżonym kształcie – jest zbyt nowatorskie. A szkoda – może czas jednak naprawdę zaszokować klientelę?…
I to już wszystko, co o samochodach francuskich można było znaleźć w tym tygodniu w „Auto-Świecie”.
Krzysiek Gregorczyk
Najnowsze komentarze