„Auto Świat” nr 48 (797) z 22.XI.2010
Stron: 60 (z okładką)
Cena: 2,50 zł
Koszt 1 strony: blisko 4,2 grosza
Warto kupić? Można
O jakich markach francuskich piszą: Citroën, Peugeot, Renault (+Dacia)
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: C3, C4 Picasso, DS3, H/HY, 207, 308, 5008, Clio, Koleos, Citadine, Duster, Logan, Sandero, sportowe
O Dacii, ale w perspektywie praktycznej likwidacji FSO na Żeraniu, wspomina Redaktor Sewastianowicz na stronie 3. I podobnie, jak ja na początku listopada, zastanawia się, czemu Rumunom się udało, a Polakom nie…
Dostawczy Citroën H/HY rzadko gości na łamach prasy motoryzacyjnej. Z tym większą przyjemnością anonsujemy jego obecność na 4. stronie „Auto Świata”, choć to tylko krótka wzmianka okraszona fotką nadesłaną do Redakcji „AŚ” przez Krzysztofa Zakrzewskiego.
O prawdopodobnych planach rozwojowych Dacii możecie poczytać na stronach 6-7, gdzie pokazano kilka wizualizacji aut, nad którymi Francuzi i Rumuni podobno ostro pracują. Jak wspomnieliśmy na początku, nowy Logan pojawić się ma w 2013 roku (zapewne zadebiutuje wiosną w Genewie), kiedy to spodziewany jest zarówno lifting Sandero, jak i debiut minivana, zaś autko miejskie o roboczej nazwie Citadine pojawi się pewnie dopiero w połowie dekady. Ale już za 1,5 roku możemy się spodziewać ataku Dacii na segment D! Auto o długości ok. 470 cm będzie rywalizować zarówno z Laguną, jak i w pewien sposób z Fluence’m. Najważniejsze jednak, że zgodnie z zapowiedziami Patricka Pelaty z Renault, nie będą rosły ceny – auta wciąż pozostaną na półce budżetowej.
Relację z Grand Prix Abu Zabi, zilustrowaną fotkami bolidów Renault i Red Bull-Renault, zawierającą oczywiście sporo wzmianek o obu stajniach i ich kierowcach, znajdziecie na stronie 18.
Znacznie krótszy materiał poświęcono Rajdowi Wielkiej Brytanii – ostatniej rundzie Mistrzostw Świata z aktualnymi samochodami WRC. W przyszłym sezonie obowiązywać będzie ich nowa specyfikacja i Citroën C4 WRC, którego fotka zdobi omawiany tekst, przejdzie do historii. Acz z pewnością jeszcze będzie można go na różnych imprezach zobaczyć. Relację z Wales Rally GB zamieszczono na stronie 19.
Czy jeśli w teście pojawia się auto Volkswagena, to może tego testu nie wygrać? Jeżeli test zamieszcza któryś z polskich tygodników, to raczej trudno mówić o takim scenariuszu. Dlatego chyba nie zdziwicie się, że Peugeot 5008 i Mazda 5 przegrały z niemieckim pudełkiem, które zachwyca stylistyką cegły na kółkach, tym bardziej, że kolor testowego auta tę cegłę trochę przypomina. Volkswagen Touran zdobył w porównaniu 479 punktów, o 8 więcej, niż remisujący ze sobą jego rywale. Niemieckie auto przegrało tylko w kategorii kosztów, bo oczywiście – zdaniem Redakcji – nadwoziowo, silnikowo i zawieszeniowo pokonał Francuzów i Japończyków.
Omawiane porównanie kompaktowych, siedmioosobowych minivanów napędzanych benzynowymi silnikami o mocy rzędu 150 KM opublikowano na stronach 20-23. Volkswagen okazał się silnikowo najsłabszy – jego 1.4-litrowy motor generuje tylko 140 KM, więc nie przyspiesza najlepiej i jest niezbyt elastyczny, ale co to testującym przeszkadza? Najwyraźniej nic, bo spala 0,6-0,7 litra benzyny mniej, niż konkurenci, co pozwoliło dać mu o 4 punkty więcej w odpowiedniej kategorii… ma też najlepiej ocenioną (co nie znaczy – najlepszą…) skrzynię biegów, zachowanie się podczas jazdy (co – nie pyskuje, nie gryzie i nie przeklina?) i wprost rewelacyjny układ kierowniczy.
Do tego dochodzą świetne oceny za jakość wykończenia i materiały, gdzie dość mocno skrytykowano Peugeota (dlaczego?). 5008 nie zyskał punktów przestronnością, jakby zignorowano całkiem szerokość jego wnętrza. Dobrze, że zauważono bagażnik Peugeota, bo konkurenci przy 7-miejscowej konfiguracji ustępują chyba nawet bagażnikom rowerowym.
Dziwne oceny pojawiły się przy wyposażeniu z zakresu komfortu i bezpieczeństwa – Touran zrównał się punktami z 5008, choć trzeba w Volkswagenie dopłacić za automatyczną klimatyzację, czy sterowanie systemem audio w kierownicy. Dopłacić trzeba nawet za światła przeciwmgielne! Mazda, która nie wymaga żadnego doposażania do poziomu konkurentów, otrzymała ocenę niższą za poziom komfortu…
Peugeota skrytykowano za cenę ubezpieczenia, ale za to Touranowi dostało się za tylko 2-letnią gwarancję (Peugeot i Mazda dają 3 lata) oraz przeglądy wg wskazań, czyli pewnie dość często.
I w ten sposób niemiecki minivan wygrał, choć naprawdę nie rozumiem, dlaczego. Chyba tylko z powodu tego, że jest… niemiecki.
Aha – jeszcze jedna uwaga. Peugeot 5008 nie jest bliźniakiem C4 Picasso, tylko – jeśli już – C4 Grand Picasso!
Miłośnicy Dacii znowu mają coś dla siebie. Powinni zajrzeć na stronę 24., gdzie przetestowano Dustera 1.6 16v 4×4. Dobrze oceniono wygląd auta, przestronność wnętrza, łatwość obsługi, dobry montaż, pewne prowadzenie, spory komfort i cenę… modelu podstawowego. Testową Dacię w cenie 56.200 zł po prostu skrytykowano.
Po stronie minusów wymieniono też silnik, spore spalanie w mieście (czy 10 litrów, to tak dużo w przypadku auta 4×4 z benzyniakiem pod maską?), materiały wykończeniowe wnętrza, hałaśliwość i brak ESP w ofercie z silnikami benzynowymi.
Citroëna DS3 wymieniono jako konkurenta dla testowanej na stronie 26 Alfy Romeo MiTo.
W podobnej roli wystąpił Renault Koleos przy omawianiu – na stronie 35. – Suzuki Grand Vitary.
Z kolei Clio Sport pokazano jako potencjalnego konkurenta do opisanej na stronach 36-37 Fabii RS.
Kolejne najlepsze i najgorsze auta w swoich klasach pokazano na stronie 38. Tym razem oceniano zasięg. W segmencie B bezkonkurencyjny okazał się Peugeot 207 1.6 HDi BlueLion, który bez tankowania może pokonać 990 km. Wśród kabrioletów palmę pierwszeństwa dzierży Peugeot 308 CC 2.0 HDi potrafiący na jednym tankowaniu pokonać 940 km.
Citroëna C3 wspomniano na stronie 58 zachęcając czytelników pisma do zajrzenia na jego stronę internetową. A co do C3 – wkrótce na naszych łamach test tego samochodu!
I to już wszystko, co o samochodach francuskich napisano w „Auto-Świecie” w tym tygodniu. Można kupić.
Krzysiek Gregorczyk
Najnowsze komentarze