Na okładce aktualnego wydania tygodnika MOTOR można dostrzec – ale trzeba wytężyć wzrok – zdjęcie Renault Laguny Coupe oraz Mitsubishi Colta, które jest bliźniakiem Renault Clio. Wydaje się to małą zachętą do kupne tego pisma dla miłośników aut francuskich, ale nie oceniajmy pisma po okładce ;-)
MOTOR nr 04 (3683) z 22.I.2024
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 48 (z okładką)
Cena: 4,79 zł
Koszt 1 strony: niemal 10 groszy
Warto kupić? Raczej tak
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, DS Automobiles, Peugeot, Renault, Alpine, Dacia, Opel
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: Berlingo, e-C3, e-C4, e-C4 X, Jumper, DS 3, 406, 407, Boxer, Expert, Partner, RCZ, Arkana, Austral, Captur, Clio, Espace, Kangoo, Kangoo E-Tech, Laguna, Master, Megane, Megane E-Tech Electric, Trafic, Trafic E-Tech, Duster, Jogger, Sandero, Spring, Astra, Astra-e, Corsa, Corsa-e, Insignia, Meriva, Mokka-e, Movano, Vivaro
MOTOR na stronie 6. wspomina o planowanym modelu Abartha 600e, który ma oferować napęd o mocy 240 KM.
Na stronach 6-7 MOTOR przedstawił analizę sprzedaży nowych aut w Polsce w minionym roku. W Top 10 jeśli chodzi o najchętniej kupowane modele, znalazła się Dacia Duster (miejsce 8.) i to jedyny „nasz” przedstawiciel w czołowej dziesiątce. Ale interesujące nas auta znajdują się na kolejnych miejscach wśród 50 najpopularniejszych modeli samochodów osobowych:
22. Dacia Sandero
26. Renault Clio
28. Nissan Qashqai
38. Renault Captur
42. Dacia Jogger
43. Renault Trafic
47. Opel Corsa
50. Fiat 500
Jeśli chodzi o ranking marek, to na pozycji 9. Uplasowało się Renault bezpośrednio wyprzedzając Dacię. Opel zajmuje miejsce 15., tuż przed Peugeotem, Nissan i Citroën zamykają drugą dziesiątkę, Fiat jest 24, trzy oczka przed Jeepem, a Mitsubishi zamyka pierwszą trzydziestkę. Czwartą otwiera Alfa Romeo, o dwa miejsca wyprzedzając DS Automobiles i o kolejne trzy Maserati. MG, o którym na naszych łamach tak chętnie kilku komentujących pisze, zarejestrowało w Polsce w minionym roku jedynie 64 samochody, co dało chińskiej już marce 39. pozycję. Alpine zajęło miejsce 43.
W grupie aut elektrycznych Dacia Spring była dziesiątym najchętniej kupowanym samochodem nad Wisłą.
Test porównawczy Mitsubishi Colta – bliźniaka Renault Clio – i Mazdy 2 MOTOR opublikował na stronach 14-17. Ale japoński rywal, to też klon – Toyoty Yaris. Nie będę wchodził w szczegóły, ale Mitsubishi wygrało to starcie, i to ze sporą przewagą. Jest znacznie lepiej wykończone, nieco przestronniejsze, ma nieco większy bagażnik, jest lepiej wyciszone i ma lepsze osiągi, choć okupione nieco wyższym apetytem na paliwo. Wyraźnie lepiej się prowadzi zapewniając przy tym więcej komfortu i ma lepszy układ kierowniczy.
Mazda jest wprawdzie tańsza, ale znacznie gorzej wyposażona i za niemal wszystko trzeba dopłacać. Lepiej więc wybrać bliźniaka Renault Clio, bo jest po prostu samochodem przyjemniejszym i zwyczajnie lepszym w wielu aspektach.
Renault Arkana, to pierwszy na rynku SUV coupe marki popularnej. Trafił w gusta wielu klientów. MOTOR zamieścił test w pełni hybrydowej odmiany na stronie 18. Redakcja uznała, że to praktyczne auto (duży bagażnik!) z oszczędnym zespołem napędowym, choć niezbyt dynamicznym w wersji 145-konnej, łatwe w obsłudze i komfortowe. MOTOR narzeka jedynie, że Arkana nie ma tak dobrego systemu infotainment, jaki jest dostępny w Megane E-Tech Electric, Australu i nowym Espace. Po stronie wad wymieniono stosunkowo wąską kabinę Arkany, brak tylnej wycieraczki i przeciętne osiągi.
Na stronach 24-25 MOTOR zaprezentował analizę rynku wtórnego samochodów w Polsce w minionym roku. Opel był trzecią najchętniej importowaną marką samochodów, Renault szóstą, Peugeot siódmą, a Citroën dziewiątą. Dość chętnie ściągaliśmy też używane Nissany.
Jeśli chodzi o modele, to drugim najchętniej sprawdzanym autem był Opel Astra. Chętnie importowano też Corsy, Nissany Qashqaie, Ople Insignia i Meriva, a także Renault Megane i Clio.
W przypadku sprowadzanych dostawczaków prym wiodła marka Renault, na trzecim miejscu był Fiat, na czwartym Opel, na siódmym Peugeot plasujący się tuż przed Citroënem, a pierwszą dziesiątkę zamykał Nissan. W stawce ujęto też m.in. Renault Trucks, Mitsubishi i Dacię.
Jeśli chodzi o modele, to króluje – jak i na rynku pierwotnym – Renault Master przed Fiatem Ducato i Renault Trafic’iem. Na siódmym miejscu był Opel Vivaro, na dziewiątym Peugeot Boxer, a Top 10 zamknął Citroën Jumper. W drugiej dziesiątce znalazły się Fiat Doblo, Citroën Berlingo, Opel Movano, Renault Kangoo, Peugeot Partner, Peugeot Expert i RAM.
Wiadomo, że części zamienne potrafią kosztować majątek, ale czasem szukając ich w np. niezależnych hurtowniach, zamiast w ASO, da się sporo zaoszczędzić. Ale nie zawsze. Traktuje o tym artykuł, jaki MOTOR opublikował na stronach 28-29. Wzmiankowano tam Opla Astrę.
Z kolei o sztucznej inteligencji i jej zastosowaniach w branży automotive traktuje artykuł ze stron 32-33. Pokazano tam wizję Dacii Duster Cabrio.
Sporo interesujących nas aut kandyduje w plebiscycie Auto Lider 2024. W kategorii aut elektrycznych zaprezentowanych na stronach 34-35 wypatrzyłem: Abartha 500e, Citroëna ë-C3, Citroëna ë-C4, Citroëna ë-C4 X, Dacię Spring, DS 3, Fiata 500e, Fiata 600e, Jeepa Avengera (sprawdźcie akcję serwisową na ten model!), Nissana Ariyę e-4ORCE, Opla Astrę-e, Opla Corsę-e, Opla Mokkę-e, Peugeota e-208, Peugeota e-308, Renault Kangoo E-Tech Electric, Renault Megane E-Tech Electric oraz Renault Trafic’a E-Tech Electric.
W dziale Używane na stronie 37. MOTOR pisze o sprzedaży starych aut z dieslami. Królują Volkswageny (ludzie się ich pozbywają, czy jak? Tak je przecież kochali…) Ople – z wyraźnie mniejszą liczbą – zajmują miejsce piąte, Renault szóste, a Peugeot ósme. Jęsli chodzi o modele, to z aut nas interesujących w Top 10 jest tylko Opel Astra.
Z kolei na stronach 38- MOTOR prezentuje trzynaście aut typu coupe z rynku wtórnego produkowanych kiedyś przez marki popularne. Wśród nich znalazły się Nissan 350Z, Opel Astra Coupe, Peugeoty 406 Coupe, 407 Coupe i RCZ oraz Renault Laguna.
I to już wszystko, co MOTOR napisał o interesujących nas samochodach w aktualnym numerze. Można kupić!
Krzysztof Gregorczyk; grafika: MOTOR
Najnowsze komentarze