„Motor” nr 45 (3046) z 7.XI.2011
Stron: 56 (z okładką)
Cena: 1,99 zł
Koszt 1 strony: ponad 3,5 grosza
Warto kupić? Można
O jakich interesujących nas markach piszą lub choćby wzmiankują: Citroën, Peugeot, Renault, Dacia
Jakim modelom poświęcono choćby odrobinę miejsca: C3, C4, 106, 205, 206, 207, 208, 307, 308, 309, 406, 407, 508, Partner, Clio, Espace, Fluence, Kangoo, Laguna, Megane, Duster, Logan
Na stronie 6. „Motor” stwierdza, że następca obecnie produkowanego kompaktowego Peugeota również będzie najprawdopodobniej nosił oznaczenie 308, choć wiele osób spodziewa się raczej powrotu do liczby 309. Z pewnością wielu z nas jeszcze pamięta 309-tkę – była w Polsce dość popularna.
Na tej samej stronie tygodnik spekuluje, że w przyszłym roku Mercedes wypuści nieduże autko dostawcze, które korzystać będzie z rozwiązań Renault Kangoo. To kolejny efekt współpracy Niemców z francuskim koncernem.
Peugeota Partnera i Renault Clio można dostrzec na zdjęciu zamieszczonym na stronie 7.
Parę zdań o obniżce cen Renault Fluence możecie przeczytać zaglądając na stronę 9. Tego przestronnego sedana można kupić już za 51.900 zł.
Gamę miejskich Peugeotów, od 205, przez 206, po 207, przypomniano przy okazji prezentacji nowości, którą marka pokaże szerokiemu światu najprawdopodobniej dopiero w marcu w Genewie, ale ujawniła już rąbka tajemnicy.
W tekście wspomniano też Peugeota 508, do którego stylistycznie 208-ka nawiązuje. Cały ten materiał znajdziecie na stronie 13. aktualnego „Motoru”.
Wspomnianych na wstępie dwanaście aut kompaktowych, w tym dwa francuskie – porównano na stronach 18-29. I doszło do niesamowitego rozstrzygnięcia – na czele nie znalazł się ani Volkswagen Golf, ani tym bardziej Škoda Octavia! Co więcej – oba te auta wyprzedził Peugeot 308!!! To nie prima aprilis! Francuski kompakt jest od nich obu tańszy, ma lepsze wnętrze (Golf uzyskał tu dopiero dziewiąte miejsce!!!), a funkcjonalność Octavii oceniono na trzecią od końca!
Słuchajcie – to naprawdę warto obejrzeć samemu! Pod względem przestronności na przykład Peugeot okazał się najlepszy w aż czterech z siedmiu ocenianych gabarytów. Ostatecznie 308-ka zajęła pozycję trzecią, ex aequo z Seatem Leonem, plasując się za Oplem Astrą i Fiatem Bravo. Citroën C4 zajął dopiero dziewiąte miejsce, choć w ocenach cząstkowych plasował się między miejscami 6., a 8. Gorzej wypadły tylko Ford Focus, Mitsubishi Lancer i Mazda 3.
Stosunkowo rzadko mamy do czynienia z sytuacją taką, że przychodzimy do salonu, kupujemy samochód, a odbieramy go najwyżej po kilku dniach. Na większość aut trzeba czekać, a to z uwagi na choćby dodatkowe wyposażenie. Niektóre samochody cieszą się jednak na wielu rynkach – mimo kryzysu – taką popularnością, że okres wyczekiwania wydłuża się niemiłosiernie. Przykłady na to zaprezentowano na stronach 36-37. Wśród nich zniechęcony klient na Forda C-Maxa odebrał zaliczkę i kupił Peugeota 508, którego otrzymał praktycznie od ręki.
A na jakie modele – z interesujących nas – trzeba czekać? Na Nowego Citroëna C3 nawet trzy miesiące. Dacię Duster z reguły odbierzecie po 3,5 miesiąca. Na Renault Clio i Megane trzeba oczekiwać również trzy miesiące.
Na stronach 48-51 przedstawiono wyimki z aktualnego raportu niezawodności GTÜ. Wynika z niego, że Dacia Logan zajmuje 33. miejsce wśród aut miejskich w wieku 1-3 lat i 32 wśród 4-5-latków. Z kolei wśród samochodów w wieku 6-7 lat Logan zajmuje miejsce 31., dwa oczka przed Peugeotem 106. Z kolei wśród samochodów 8-9-letnich 27. miejsce zajmuje Renault Clio.
Francuskie auta pojawiły się też wśród kompaktów, choć znowu na końcowych miejscach. Citroën C4 na 21. pozycji wśród samochodów w wieku 1-3 lat, Peugeot 307 na 22. wśród 4-5-latków, 20. wśród 6-7-latków i 17. wśród 8-9-latków. Ostatnie, 17. miejsce wśród samochodów w wieku ponad 9 lat zajmuje Citroën C4. Co ciekawe Peugeot 308 jest drugi wśród aut w wieku 1-3 lat!
W segmencie D skrytykowano Lagunę w wieku lat 1-3 (20. miejsce), 4-5 (19. pozycja), 6-7 (21.), 8-9 (20.) i starszych, niż 9 lat (pozycja 20.). Dostało się też Peugeotowi 407 w wieku 4-5 lat (miejsce 20.) i 406 w wieku 8-9 lat (miejsce 19.).
Peugeota 206 CC skrytykowano za 27. miejsce wśród 4-5-letnich i 20. wśród 6-7-letnich aut sportowych.
Wśród vanów i minivanów w wieku 1-3 lat Espace zajęło miejsce 17., a Kangoo 18. O dwa lata starsze wypadły podobnie kiepsko – Espace na miejscu 16, a Kangoo na 17. Wśród aut 6-7-letnich zajęły miejsca odpowiednio 15. i 16. Espace okazało się godne 12. miejsca wśród 8-9-latków i 8. wśród samochodów starszych, niż 9 lat.
I to już wszystko, co o samochodach francuskich napisał w tym tygodniu „Motor”.
Krzysiek Gregorczyk
Najnowsze komentarze