„WRC Magazyn Rajdowy” nr 02 (89) z II.2009
Stron: 84 (z okładką)
Cena: 7,95 zł
Koszt 1 strony: niemal 9,7 grosza
Warto kupić? tak
O jakich markach francuskich piszą: Citroën, Peugeot, Renault
Jakim modelom poświęcono miejsce: C2, C4, C-Crosser, Xsara, 206, 207, 307, 4007, Clio
O programie Citroëna C2-R2 Teams’ Challenge wspomina już we wstępniaku Wojciech Garbarz, Redaktor Naczelny „Magazynu WRC”. To pierwsza wzmianka o interesujących nas samochodach w całej masie innych doniesień, jakie znajdziecie w lutowym wydaniu miesięcznika.
O Citroënie C2-R2 i Renault Clio wspomniano przy okazji omawiania klasy N4-, jaką planuje się wprowadzić w polskich rajdach. Choć „planuje”, to może jeszcze za duże słowo – na razie rozważa się taką opcję. I właśnie samochody N-„minus”-grupowe odnosi się do C2-R2 i Clio R3 w sensie kosztów.
W kontekście Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, której XVII Finał przeżywaliśmy w styczniu, wspomniano o licznych rajdowych atrakcjach orkiestrowej niedzieli. Wspomniano też o tym, że można było – za odpowiednie datki na rzecz WOŚP – przewieźć się z ubiegłorocznym triumfatorem klasy A6 (a przy okazji i R2B) w RSMP, Jankiem Chmielewskim. Kierowca jeżdżący w barwach WESEM-NEO walczy oczywiście za kierownicą Citroëna C2-R2. Oba powyższe artykuły znajdziecie na stronie 4.
O markowym pucharze Citroëna wspomniał też Andrzej Górski w swoim tekście, który opublikowano na stronie 6.
Krótkie wzmianki o francuskich rajdówkach znalazły się w dziale W skrócie zamieszczonym na stronie 8. Wspomniano tam o przejściu Paolo Andreucciego do teamu Peugeot Italy, a także o zakończonym poza drogą treningu Conrada Rautenbacha (Xsarą) przed irlandzkim Galway International Rally.
O udziale Peugeota, a potem Citroëna w cyklu WRC wspomina Eryk Mełgwa w artykule zamieszczonym na stronie 10.
Pod znakiem Peugeotów 207 S2000 stoi cała strona 13. „Magazynu Rajdowego WRC”. Dwa materiały są związane z tym autem – pierwszy dotyczy planów Mariusza Małyszczyckiego, a drugi – francuskiej dominacji w rajdach samochodowych. Wszak na rajdowych trasach od paru lat rządzą kierowcy z Francji we francuskich samochodach na dodatek. Przykład Bryana Bouffiera na polskim podwórku zdaje się to tylko potwierdzać. I właśnie dwukrotny Mistrz Polski (2007-2008) powiedział, że to efekt odpowiedniego szkolenia młodych talentów, właściwego przeprowadzenia rozgrywek, oddzielnych Mistrzostw Francji rozgrywanych na szutrze, a osobnych związanych z nawierzchniami asfaltowymi i jeszcze paru innych aspektów.
Michał Sołowow, Wicemistrz Europy w roku 2008, jest jedynym polskim kierowcą rajdowym, który został wpisany na listę priorytetową FIA B. Wspomniano o tym na stronie 14. publikując przy okazji zdjęcie Peugeota 207 S2000 kieleckiego zawodnika, który przyniósł załodze Cersanit Rally tyle radości.
O przesiadce Aarona Burkarta z Citroëna C2 S1600 do Suzuki Swifta S1600 wspomniano na tej samej stronie 14.
Kolejny materiał związany z załogą Sołowow/Baran i jej startem za kołem podbiegunowym – już w bieżącym roku – zamieszczono na stronie 15. Wprawdzie Michał Sołowow i Maciek Baran uplasowali się ostatecznie na 20. miejscu klasyfikacji generalnej, ale mogło być lepiej – gdyby nie drobne problemy z samochodem. Poza tym warto zaznaczyć, że to i tak była najwyższa lokata załogi spoza Skandynawii. Pisaliśmy o tym trzy tygodnie temu.
Francois Fillon, premier Francji (nie mylić z prezydentem Nicolasem Sarkozym, przez niektórych ochrzczonym Francoisem Sarkozym…), osobiście złożył kierowcy zespołu Citroën Sport, Sebastienowi Loebowi, gratulacje z okazji zdobycia piątego mistrzowskiego tytułu z rzędu w cyklu WRC. „Magazyn Rajdowy WRC” napisał o tym na stronie 16.
Plotki o tym, na jaki samochód zdecyduje się w tym sezonie Petter Solberg długo krążyły w mediach. Dziś już wiemy, że Norweg kupił Xsarę WRC w specyfikacji z roku 2006 i całkiem nieźle sobie nią poczyna w Rajdzie Norwegii. I właśnie o Xsarze Pettera wspomniano na stronie 16. lutowego wydania miesięcznika rajdowego.
Potem przez ładnych kilkanaście stron nie znajdziemy nic o samochodach francuskich, a to z uwagi na materiały związane z Rajdem Dakar, w tym roku rozgrywanego w Ameryce Południowej. Ale już na strony 30-35 koniecznie powinni zajrzeć miłośnicy francuskich rajdówek. Opublikowano tam szczegółową relację z tegorocznego Rajdu Monte Carlo, która to impreza w rozpoczętym właśnie sezonie znalazła się w kalendarzu IRC. Rajd miał znakomitą oprawę, zwłaszcza medialną, w czym duża zasługa stacji Eurosport.
Przypomnijmy, że całe podium Rajdu Monte Carlo Anno Domini 2009 zajęły załogi w Peugeotach 207 S2000! Najszybciej zdradliwe odcinki legendarnej imprezy pokonali Sebastien Ogier/Julien Ingrassia, dla których był to pierwszy start w samochodzie tej klasy! Podium uzupełnili Freddy Loix/Isidoor Smets i Stephane Sarrazin/Jacques-Julien Renucci, a wszystkie trzy peugeotowskie załogi zmieściły się w czasie 142 sekund. Niemal minutę za trzecią załogą finiszował Jan Kopecký w debiutującej w rajdach Fabii S2000. Warto podkreślić, że w pierwszej dziesiątce zmieściły się dwie załogi w Renault Clio R3.
O sytuacji w Rajdowych Mistrzostwach Świata, czyli w cyklu WRC, traktuje artykuł zamieszczony na stronach 36-39. Znalazło się tam mnóstwo odniesień do Citroëna i jego zespołów – fabrycznego z Loebem i Sordo oraz juniorskiego z Atkinsonem, Rautenbachem, Nowikowem i oczywiście Ogierem. Wspomniano też naturalnie o Xsarze Pettera Solberga.
Maciek Oleksowicz w ubiegłym roku wystartował w Formule Renault, co wróży – być może – powrót tego zawodnika na rajdowe trasy. Wywiad z Maćkiem znajdziecie na stronach 40-41.
Relację z Cieszyńskiej Barbórki wygranej sensacyjnie przez Rafała Szeblę i Michała Grudzińskiego w Peugeocie 106, znajdziecie na stronach 46-48. Znajdziecie tam parę słów i o samej rajdówce, a nie tylko o zawodnikach.
Aut francuskich nie zabrakło w ciekawym collage’u fotek z wypadków, który zamieszczono na stronach 50-53. Naprawdę warto na to wszystko popatrzeć, by uświadomić sobie, jak wiele ryzykują startujący w różnych rajdach zawodnicy. Doskonałym przykładem z naszego podwórka jest choćby wypadek Ariela Piotrowskiego i Ani Wódkiewicz w Citroënie C2-R2, po którym Ania przeszła skomplikowaną operację i już kilka miesięcy się rehabilituje. Na szczęście cały proces przebiega całkiem dobrze i mamy nadzieję, że wkrótce i Ariel, i Ania, powrócą na rajdowe trasy.
O zmianach w regulaminach polskich cykli rajdowych traktuje artykuł zamieszczony na stronach 54-59. W nim również wprawne oko wyłuska modele francuskich samochodów.
Podsumowanie chętnie odwiedzanego przez polskie załogi Pucharu Łużyc zamieszczono na stronach 60-62. Tam również nie zabrakło aut francuskich, choćby Peugeota 207 S2000 Leszka Kuzaja. Również w tym roku składający się z trzech rund Lausitz Cup zostanie rozegrany – pierwsza runda (w Czechach) już w weekend majowy, druga (Rajd Karkonoski w Polsce) planowana jest na lipiec, a kończący zmagania Lausitz Rallye odbędzie się w połowie października w niemieckim Boxbergu.
Francuskie, a w zasadzie firmowane jako francuskie SUV-y, wspomniano w materiale poświęconym Mitsubishi Outlanderowi. Chodzi oczywiście o Citroëna C-Crossera i Peugeota 4007. Całość znajdziecie na stronach 64-66. Wspomniano braci Outlandera, pokazano ich na zdjęciach i napisano sporo ciepłych słów na temat wysokoprężnego silnika 2.2, który w Mitsubishi zastąpił stosowaną wcześniej jednostkę Volkswagena.
O francuskich rajdówkach, choć wirtualnych, wspomniano także w podsumowaniu sezonu Pucharu RBR.PL/e-rajdy.pl. Możecie o tym poczytać na stronach 74-75.
I tak dobrnęliśmy do końca – nie licząc ogłoszeń o sprzedaży różnego rodzaju samochodów rajdowych, bądź o sportowym zacięciu, to już wszystko, co o autach francuskich znalazłem w drugim tegorocznym numerze „Magazynu Rajdowego WRC”.
Krzysiek Gregorczyk
Najnowsze komentarze