Zbliżają się ciężkie czasy dla miłośników motoryzacji. W dokumencie opublikowanym przez Światowe Forum Ekonomiczne czytamy, że należy ograniczyć ilość samochodów na ulicach miast aż o 75%! Jeśli nie dowierzacie (bo rzeczywiście ciężko w to uwierzyć), to link do oficjalnego dokumentu znajduje się na końcu tekstu.
W dokumencie „Analiza porównawcza przejścia na zrównoważoną mobilność miejską” możemy zapoznać się z pomysłami autorów na zmianę systemu transportu miejskiego. Wśród wielu założeń znalazł się także postulat redukcji ilości samochodów na ulicach o 75%, w tym:
- Zmniejszenie liczby pojazdów z potencjalnych 2,1 miliarda do 0,5 miliarda,
- Ograniczenie emisji CO2 z transportu pasażerskiego o >80%.
- Uwolnienie 75% miejskiej przestrzeni publicznej
„Do 2050 r. prawie 70% ludzi będzie mieszkać na obszarach miejskich, a liczba mieszkańców miast wzrośnie w tym okresie o 2,5 miliarda osób. W coraz bardziej zurbanizowanym świecie zapewnienie zdrowych, zrównoważonych i tętniących życiem miast jest kluczowe zarówno dla ludzi, jak i planety.
zarówno dla ludzi, jak i planety. Jeśli chodzi o realizację tej wizji miast przyszłości, nie ma chyba ważniejszego sektora niż mobilność.” – piszą autorzy dokumentu.
„Transport jest siłą napędową miast, zapewniając dostęp do domu i pracy, łącząc nas z naszymi społecznościami i bliskimi oraz dostarczając nam towary i usługi, które napędzają nasze codzienne życie. Wraz z rozwojem i ewolucją miast, nasze systemy transportowe muszą ewoluować. Spuścizna decyzji dotyczących polityki transportowej w XX wieku stanowi poważne wyzwanie dla miast – od zatorów i bezpieczeństwa na drogach po zanieczyszczenie powietrza i emisje przyspieszające zmiany klimatu. Aby sprostać wyzwaniu zapewnienia zrównoważonych i sprzyjających włączeniu społecznemu miejsc do życia i pracy, miasta wykorzystują obecnie możliwości czystych, wydajnych i sprzyjających włączeniu społecznemu systemów transportowych.” – dodają. „Możemy ograniczyć emisje, aby stawić czoła pilnemu kryzysowi klimatycznemu, zmniejszyć liczbę pojazdów na drogach, aby nasze ulice były bezpieczniejsze i bardziej dostępne, a wszystko to przy jednoczesnym wzroście populacji miejskiej”.
Innymi słowy mówiąc autorzy dokumentu proponuję, by część ludzi nie posiadała własnego transportu i korzystała z transportu publicznego oraz usług car sharingu. Dla kogo auta pozostaną dostępne?
Całość dokumentu można przeczytać tutaj (język angielski wymagany).
Najnowsze komentarze