Renault Espace jest legendą. Trzecia i czwarta generacja tego modelu to samochody ciągle obecne na naszych ulicach i bardzo chętnie wybierane przez osoby szukającego dużego, wygodnego i praktycznego samochodu dla rodziny. W przeciwieństwie do japońskiej czy niemieckiej konkurencji Espace jest nie tylko ogromny ale też oferuje styl, komfort i przyjemność z jazdy oraz świetne wyposażenie. Z okazji zbliżającej się premiery szóstej generacji Renault przypomina historię tego modelu.
W 1983 roku Renault zaprezentowało coś, co można uznać za pierwszy tego typu duży samochód dla rodziny. Otrzymał on nową, emblematyczną nazwę, która wpisała się w historię nazw Renault: Espace. Czterdzieści lat później szósta generacja tego modelu nadal ucieleśnia tę samą koncepcję, której głównymi filarami są komfort, przestrzeń i najwyższej klasy wyposażenie. Podróżowanie w Espace zawsze było wyjątkowym doświadczeniem. Dlaczego tak jest? Bo z każdą generacją pojazd dostosowywał się do czasów, nie wypierając się swojego DNA długodystansowca.
„Espace jest szeroko znaną nazwą we Francji i na świecie. Stał się on dziś niemal określeniem, które weszło do języka powszechnego! ” – Sylvia dos Santos, Naming Manager, Renault.
1983: Espace I, „droga do innowacji

W 1983 roku Renault wstrząsnęło europejskim krajobrazem motoryzacyjnym, prezentując pierwszy duży rodzinny pojazd MPV. Nadając nazwę temu „URO” (unidentified rolling object), Renault zerwało ze swoją ówczesną strategią stosowania nazw alfanumerycznych. Wybrano nazwę „Espace”. „Z semantycznego punktu widzenia Espace jest bardzo ciekawym słowem, ponieważ jest ściśle przetłumaczone na kilka języków, co sprawia, że jest łatwe do zrozumienia dla największej liczby osób” – wyjaśnia Sylvia dos Santos. „Ma miękkie brzmienie, harmonijną fonetykę i natychmiast przywołuje komfort, wzbogacone życie na pokładzie i technologię” – mówi.
Ówczesne hasło reklamowe „Renault Espace, droga do innowacji” nawiązuje do jego oryginalnego kształtu unibody, przypominającego pierwsze TGV, które narodziło się nieco wcześniej. Wprowadzone na rynek w 1984 roku Renault Espace to pojazd, jakiego jeszcze nie było. Niezwykła jest modułowość: fotele są wymienne i zdejmowane. Dwa przednie fotele można odwrócić, aby stworzyć salon, a pięć tylnych siedzeń można wyjąć, aby otrzymać dużą pojemność bagażnika… Pierwszy!
Dzięki dużej powierzchni okien i doskonałemu doświetleniu wnętrza przedział pasażerski sprawia wrażenie jeszcze bardziej przestronnego i komfortowego. Dzięki właściwościom jezdnym porównywalnym z samochodami osobowymi i najmocniejszym silnikom dostępnym w ofercie Renault, Espace jest wtedy pozycjonowany jako samochód rodzinny najwyższej klasy. Wszystkie te innowacyjne cechy miały wejść do DNA Renault Espace przez kolejne pokolenia. Innowacyjne i udane, przyczyniają się do siły nazwy Espace na całym świecie.
Modułowość Espace pierwszej generacji jest niezwykła i budzi uznanie dziennikarzy i oczywiście klientów: fotele są wymienne, wyjmowane. Dwa przednie fotele można odwrócić, aby stworzyć salonik.
1991: Espace II, „nigdy nie było nam tak wygodnie na Ziemi, jak w Kosmosie”.
Renault Espace staje się fenomenem społecznym. Szaleństwo na punkcie samochodu koncepcyjnego ogarnia świat motoryzacji. Nazwa zyskuje sławę, podczas gdy drugie pokolenie na dojrzałości. Na zewnątrz bardziej obłe kształty i lusterka wsteczne zaprojektowane w jednej linii z górną częścią maski poprawiają aerodynamikę. To już zapowiedź nowego trendu projektowania – lata 90-te. Wnętrze wzbogaca się o wyrafinowaną prezentację i wykończenie. Dodano nowe schowki wewnętrzne i poprawiono praktyczność.

Renault Espace przesuwa się na szczyt gamy Renault dzięki wprowadzeniu wersji z napędem na wszystkie koła „Quadra” i silnikowi V6 (2,8-litrowy V6 PRV o mocy 153 KM) pod maską. Słowo Espace kojarzy się z komfortem i spokojem, co doskonale podkreśla wzbogacone właściwości wnętrza Renault Espace. Ta spójność jest źródłem inspiracji dla ówczesnego hasła reklamowego „nigdy nie było nam tak wygodnie na Ziemi jak w Espace”. Francuski komfort i wygoda to podstawa!
Druga generacja Espace zadbała o swoją aerodynamikę dzięki lusterkom zaprojektowanym w linii z górną częścią maski. Ten szczegół stylistyczny miał być kontynuowany w trzeciej generacji.
1996: Espace III, „i jeśli prawdziwy luksus był Espace
Wciąż lider w stworzonym przez siebie segmencie i ultra popularny, Renault Espace stał się niemal określeniem, które weszło do języka potocznego. Dostępne są dwa style nadwozia: wersja 5-miejscowa oraz 7-miejscowy „Grand Espace”, który jest dłuższy o 27 cm.

Miękka stylistyka łuków tej generacji znajduje swoje echo w innowacyjnym układzie wnętrza: prędkościomierz został przeniesiony na środek i wykorzystuje technologię LCD, a moduły ogrzewania/klimatyzacji zostały zainstalowane po obu stronach pojazdu. Deska rozdzielcza jest czysta a przy okazji niezwykle estetyczna.
W 1997 roku hasło reklamowe „a gdyby prawdziwy luksus był przestrzenią” nadal opiera się na przywołaniu nazwy Espace, aby zilustrować pozycjonowanie Renault Espace z najwyższej półki, którego wykończenie Initiale pokrywa wnętrze skórą i szlachetnymi materiałami. Nazwa Espace nabiera coraz większego znaczenia i emocji. Układ wnętrza Espace trzeciej generacji jest jeszcze bardziej innowacyjny. Przestrzeń, elegancja, komfort i nowoczesność!
2002: Espace IV, ostatni MPV
Czwarta generacja Espace IV jest nadal wzorcowym MPV, z większym rozstawem kół i większymi wymiarami zewnętrznymi oraz mocniejszym wyglądem zewnętrznym, który dobrze prezentuje się nawet dzisiaj. Dostępne są dwie wersje, 5- i szczególnie rodzinna 7-miejscowa Grand Espace. Nazwa Espace idealnie pasuje do tego samochodu z najlepszą przestrzenią wewnętrzną na rynku. Podróż w Espace to czysta przyjemność.

W najbardziej luksusowym wykończeniu, „Initiale Paris”, wyposażonym w szklany dach o powierzchni 2,16 m², Espace jest prawdziwym „salonem na kółkach” i przestrzenią o niezrównanym komforcie. Nazwa Espace ma silne odniesienia. Szerszy i dłuższy, Espace IV oferuje jeszcze więcej przestrzeni wewnętrznej i objętości niż poprzednie generacje.
Espace V w 2015 roku: „czas jest twój”

Odsłonięta podczas Salonu Samochodowego w Paryżu w 2014 roku, nowa generacja dostosowała się do ewolucji „życia razem”. Hasło reklamowe „czas jest Twój” towarzyszy promocji tego auta, które stało się 7-miejscowym crossoverem – znak czasów. Każdy pasażer ma swoją własną przestrzeń. Wyposażenie jest bardzo technologiczne: tablet z ekranem dotykowym, ustawienia MULTI-SENSE, układ kierowniczy z 4 kołami 4CONTROL.
Po 30-letniej karierze, Espace nadal ewoluuje i wprowadza innowacje. Wierny swojemu DNA, swoim historycznym cechom, swojemu powołaniu jako pojazd rodzinny i przywołaniu swojej nazwy, pozostaje Espace.

Espace V staje się SUV-em z bardzo zaawansowanym technologicznie wnętrzem. Nieco mniejszy niż poprzednicy, ale nadal odwołuje się do najlepszych tradycji marki.
Espace VI, „nowy wielki SUV do mieszkania” – zapowiedź modelu
Nowe Renault Espace to rodzinny SUV z 5 i 7 miejscami do wyboru. Otwiera nowy rozdział, w którym będzie nosił geny odnowy marki Renault, pozostając jednocześnie wierny tradycji poprzednich generacji: komfortowej, innowacyjnej i celującej w górę segmentu. Na pokładzie, odniesienia przywołane przez nazwę Espace są bardziej aktualne niż kiedykolwiek. Nowy Espace to nadal idealny pojazd na długie podróże.
Nowe Renault Espace to rodzinny SUV z 5 i 7 miejscami
W tradycji rodzinnych samochodów do życia, Renault Espace zawsze zajmowało szczególne miejsce. Jako samochód rodzinny z maksymalnie siedmioma miejscami zawsze wyznaczał standardy w zakresie komfortu, przestronności, najwyższej klasy wyposażenia i właściwości jezdnych. Renault Espace dowodzi, że wprowadzanie innowacji z każdą generacją, ewoluowanie w sposób spójny i z konkretną korzyścią dla klientów, generuje długą żywotność. Tak dobrze spełnia swoją nazwę, że saga o Espace trwa nadal!
Zobacz informacje o VI generacji Espace.