Jakie tanie kombi kupić? Wśród niedrogich ofert na rynku zwracają używany Peugeot 307, Renault Mégane i oczywiście Citroën C5 kombi.
Początek wakacji to dla wielu osób także początek gorączkowych poszukiwań możliwie taniego i komfortowego samochodu do realizacji urlopowych planów – jak i codziennego użytkowania. W tym celu doskonale sprawdzą się kompaktowe kombi i reprezentanci klasy średniej kosztujące dziś 10-15 tysięcy złotych. Wybór na rynku wtórnym mamy ogromny.
Peugeot 307 SW
Ceny Peugeota 307 systematycznie spadają, co oczywiście jest doskonałą informacją dla kupujących. Model w Europie produkowany był w latach 2001-2008. Nas najbardziej interesuje praktyczny wariant SW. 307 kombi otrzymał większy o 100 mm rozstaw osi, przepastny bagażnik o katalogowej pojemności 520 litrów który mieścił opcjonalne dwa dodatkowe siedziska. Obłe, dziś niczym nie wyróżniające się nadwozie zabezpieczono przed korozją dostatecznie – choć wśród ogłoszeń natrafimy także na egzemplarze naznaczone korozją. Wnętrze wykonano z dobrych i trwałych materiałów, tekstylna lub skórzana tapicerka godnie znosi lata użytkowania.
Swego czasu Peugeot 307 często wykorzystywany był przez taksówkarzy. Pozycja za kierownicą jest optymalna, miejsca także z tyłu nie zabraknie wysokim osobom. Z łatwością znajdziemy egzemplarz wyposażony w manualną lub automatyczną klimatyzację, panoramiczny dach, elektrycznie sterowane szyby, tempomat, komputer pokładowy i systemy bezpieczeństwa. Biorąc pod uwagę koszty jazdy i eksploatacji z perspektywy czasu najlepiej wypadają benzynowe wolnossące silniki 1.6 16V 110 KM i 2.0 16V 138 KM wyposażone w pasek rozrządu i wielopunktowy wtrysk paliwa – doskonale odnajdują się we współpracy z instalacją gazową gwarantując niskie koszty. Alternatywą jest zakup dobrze utrzymanego diesla 1.6 lub 2.0 HDI o mocy odpowiednio 90-109 i 90-136 KM. Jednak w tym przypadku koszty ewentualnego usunięcia lad zaniedbał poprzednich właścicieli będą znaczące.
Renault Mégane II kombi
Równolegle swoją karierę w segmencie C kreowała druga generacja Renault Megane (2002-2009). Produkt drugiego francuskiego koncernu postawił na wyrazistość, co trzeba przyznać udało się. Design Megane II zapada w pamięć, jedni cenią odważne linie inni zaś uważają tą generację za synonim brzydoty. Faktem jest za to perfekcyjne zabezpieczenie przed korozją – co było gigantycznym skokiem jakościowym względem rdzewiejącego poprzednika.
Po latach podobnie jak w 307 plastikowe klosze lamp mogą być już wypłowiałe i porysowane. Wnętrze wykończono starannie, z użyciem trwałych materiałów. Podobnie jak w konkurencyjnym 307 bardzo łatwo o bogato wyposażony egzemplarz z klimatyzacją, prostą nawigacją, szyberdachem, radiem z CD, skórzaną tapicerką i licznymi systemami wspierającymi kierowcę. Pozycja za kierownicą jest odczuwalnie niższa niż w 307, miejsca dla kierowcy każdej postury jest więcej niż wystarczająco.
Na tylnej kanapie natomiast z łatwością umieścimy dwa foteliki (znajdziemy oczywiście mocowania systemu ISOFIX) lub dwie dorosłe osoby. Bagażnik mieści także 520 litrów. W przypadku leciwego Megane II mechanicy sugerują skupić się jednak na trwałych wariantach benzynowych, będących dziś wyborem dużo bezpieczniejszym. Do wyboru mamy wolnossące 1.4 16V 98 KM, 1.6 16V 110 KM, 2.0 16V 134 KM. Propozycją dla wybrednych i wymagających jest jednostka doładowana 2.0 Turbo o mocy 163 KM. Warto nadmienić, że wszystkie silniki ochoczo współpracują z instalacjami gazowymi.
Citroën C5 kombi
Citroën C5 jest znacznie większy i wygodniejszy niż dwa poprzednie auta. Pomimo tego jest bardzo tani. Wizja Citroëna na model segmentu D produkowana była w tej formie od 2001 do 2007 roku, przechodząc tylko symboliczny lifting w 2004 roku. Obłe, bardzo stonowane nadwozie było istną rewolucją po kanciastych latach 90-tych. C5 I wyraźnie wyróżniał się w swojej klasie także w szeregu innych aspektów. Nadwozie w egzemplarzach bezwypadkowych nie powinno korodować, choć są miejsca problematyczne – niekiedy pojawia się się rdza wokół tablicy rejestracyjnej na tylnej klapie.
C5 kombi z pionowo zakończonym nadwoziem imponuje funkcjonalnością, ustawny bagażnik zgodnie z katalogiem mieści ponad 500 litrów do poziomu rolety. Wnętrze napawa spokojem i w żadnym wypadku nie nakłania do szybszej jazdy, zwłaszcza że przednie fotele są nastawione na komfort. Siedziska są obszerne i wygodne, podobnie jak tylna kanapa. Wyposażenie obejmować może dwustrefową automatyczną klimatyzację, komputer pokładowy, skórzaną tapicerkę, tempomat i wiele innych elementów.
Ogromną zaletą modelu jest seryjne hydropneumatyczne zawieszenie Hydroactive. Układ gwarantuje niespotykanie komfortowe wybieranie nierówności, którego pozazdroszczą mu najlepsze i najdroższe limuzyny i to mimo swoich lat. W każdych warunkach samochód pozostaje stabilny, odizolowany od nawierzchni.
W kategorii kosztów oczywiście najkorzystniej prezentują się wolnossące silniki benzynowe 1.8 16V 116-125 KM i 2.0 16V 136 KM które bardzo dobrze współpracują z instalacjami gazowymi. Zakup wersji wysokoprężnej w przypadku tak wiekowej konstrukcji, której przeszłości na dobrą sprawę nie będziemy znać powinien być poprzedzony wnikliwą kontrolą. Mechnicy polecają warianty 2.0 HDI 90-136 KM i wprowadzonego w 2004 roku 1.6 HDI 109 KM, każdy z nich jest oszczęsny i wystarczająco dynamiczny.
Najnowsze komentarze