Europejskie stowarzyszenia dealerów marek Stellantis spotkały się w dniach 10 i 11 października 2023 r. w Heritage Hub Stellantis w Turynie na pierwszym europejskim spotkaniu zarządczym w ramach nowych umów dystrybucyjnych i oficjalnego uruchomienia nowego modelu dystrybucji NRM (New Retailer Model) w trzech krajach pilotażowych.
Dyskusje były bardzo długie i trudne, dotyczyły bowiem nowego modelu finansowego agencji, które mają powstać zamiast dealerów. W modelu agencyjnych tylko budynki i pracownicy są zarządzani przez dotychczasowego dealera, cała reszta – od oferty przez samochody ma pozostawać własnością Stellantis. Koncern ma pokrywać również dużą część kosztów z tym związanych.
Dlatego jedną z głównych poruszanych kwestii była wysokość marży. Dealerzy uważają, że powinna być ona co najmniej dwucyfrowa, natomiast Stellantis dąży do bardzo niskiej wartości owej marży, co jednak nie pokrywa w pełni kosztów działalności dealerów.
W czasie dyskusji pojawiły się również obawy związane z koniecznością kupowania samochodów z agencji na specjalnie utworzone podmioty dealerów w celu realizowania planów sprzedaży – taki model, w którym dealerzy są niejako zmuszani do zakupu funkcjonuje dzisiaj i umożliwia korporacji osiąganie zakładanych wyników sprzedażowych i finansowych.
Wygląda na to, że szumnie zapowiadany przez Stellantis model agencyjny ma jeszcze wiele obszarów, które wymagają dopracowania i jego wdrożenie będzie się dalej opóźniać.
Następne spotkanie dealerów planowane w styczniu 2024 roku.
Najnowsze komentarze