Może trudno w to uwierzyć, ale za kilkanaście dni powitamy rok 2018. Niewiele później, bo w ostatni weekend stycznia, a więc raptem za pięć i pół tygodnia, odbędzie się Rajd Monte Carlo. Pierwsza runda sezonu WRC 2018. Sezonu, w którym do rywalizacji powróci – w trzech rajdach – Sebastien Loeb. Oczywiście w Citroënie.
Kris Meeke będzie w sezonie WRC 2018 czołowym kierowcą Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team, liderem ekipy. W dziesięciu przyszłorocznych rajdach wystartuje też Craig Breen prowadząc drugie C3 WRC. W wybranych rajdach trzecie takie auto poprowadzi Khalid Al Qassimi. A gdzie będzie można znowu obejrzeć w topowej rajdówce Sebastiena Loeba? Dziewięciokrotny Mistrz Świata wystartuje w sezonie WRC 2018 w Meksyku, na Korsyce i w Katalonii.
A co ze Stéphanem Lefebvre? Mody Francuz za kierownicą Citroëna C3 R5 zadebiutuje w klasyfikacji WRC2.
Osiągnięcie historycznej liczby stu zwycięstw w Mistrzostwach Świata jest jednym z celów, które Citroën Total Abu Dhabi WRT postawił sobie na 2018 rok. Aby zapewnić sobie dwa zwycięstwa potrzebne do pokonania tej granicy, a nawet ją przekroczyć, zespół po raz kolejny pokłada wiarę w Krisie Meeke’u, który jest w stanie wygrać na dowolnej powierzchni, o czym świadczy pięć rajdów WRC, które wygrał od rozpoczęcia rywalizacji w barwach Citroëna na światowym poziomie w 2013 roku. Po powrocie Citroëna do WRC jako zespołu fabrycznego 38-letni Brytyjczyk zaliczył pierwsze zwycięstwo Citroëna C3 WRC w swoim trzecim rajdzie na meksykańskim szutrze, a następnie zwyciężyła na korsykańskich asfaltach. Druga część sezonu potwierdziła jego zdolność do sprawowania obowiązków lidera zespołu. Najważniejszym wydarzeniem było drugie, głośne zwycięstwo na szutrze i asfalcie podczas Rajdu Katalonii, a także zdecydowana postawa odpowiadająca funkcji lidera.
Kris otrzyma wsparcie Craiga Breena w dziesięciu rundach mistrzostw pokazując cechy Citroëna C3 WRC. Ten kierowca charakteryzował się tak bardzo regularnymi wynikami w pierwszym pełnym sezonie w WRC, że zdobył sześć piątych miejsc. Po zdobyciu doświadczenia w rajdach na światowym poziomie w 2016 roku w ramach Abu Dhabi Total WRT zdobywając imponującą trzecią pozycję w Finlandii, 27-letni Irlandczyk jest bardzo zdeterminowany, aby wykorzystać zdobyte w tym roku doświadczenie i więcej razy stawać na podium w 2018 roku.
W sezonie WRC 2018 będziemy też świadkami powrotu do samochodu Citroëna legendarnej załogi Loeb-Elena. To załoga, która zdobyła aż 9 światowych tytułów kierowców i pilotów z rzędu (w latach 2004-2012), osiem tytułów producentów (2003-2005 i 2008-2012) i siedemdziesiąt osiem zwycięstw w rajdach WRC. Sébastien Loeb wystartuje w Meksyku, na Korsyce i w Hiszpanii. Będzie to szansa, aby legenda rajdowa jeszcze bardziej wzmocniła jego sławę na zawodach, w których wcześniej wygrywał odpowiednio sześć, cztery i osiem razy. To także danie citroënowskiej „Armii Czerwonej” możliwości czerpania korzyści z jego ogromnego, niemal niezrównanego doświadczenia.
Lojalność zespołu przejawia się też w dalszej współpracy z Khalidem Al Qassimiego, który poprowadzi trzeciego Citroëna C3 WRC podczas kilku rajdów. Z kolei Stéphane Lefebvre otrzyma zadanie promowania nowego Citroëna C3 R5 w wysoce konkurencyjnej klasie WRC 2.
POWIEDZIELI
Yves Matton, szef zespołu Citroën Racing:
„W 2018 roku zdecydowaliśmy się wykorzystać to, co budowaliśmy przez wiele sezonów z Krisem i Craigiem. Prędkość Krisa jest niepodważalna, a przy bardziej zrelaksowanym nastawieniu, jaki miał pod koniec roku, udowodnił, że potrafi wygrywać. Celem sezonu WRC 2018 będzie zdobywanie podium, kilka wygranych rajdów, ale Kris może również zdobyć wysoką pozycję w mistrzostwach. Z kolei Craig udowodnił, że był idealnym zawodnikiem uzupełniającym team, z bardzo konsekwentnymi występami. Jest jeszcze miejsce, aby mógł się poprawić i celować jeszcze wyżej. Cieszę się też, że w historii między Sébastienem Loebem i Citroënem rozegra się kolejny rozdział: nie mógł wrócić do WRC z kimkolwiek innym niż my! Seb potwierdził, że nie stracił swojej szybkości i swych umiejętności podczas zakończonych sesji testowych, mimo że w porównaniu z coraz bardziej wymagającą konkurencją nie mógł liczyć na znajomość odcinków i samochodu. Oczywiście wciąż wierzymy w Stéphane’a: jesteśmy przekonani, że będzie dobrym ambasadorem Citroëna C3 R5, w związku z którym nasza marka ma wielkie nadzieje. Ten program pozwoli mu nadal wzbogacać swoje doświadczenie, a co za tym idzie, ciągle się rozwijać”.
Kris Meeke:
„Dużo nauczyliśmy się podczas pierwszego sezonu z Citroënem C3 WRC i zebraliśmy wiele informacji, które pomogą nam w osiągnięciu lepszych rezultatów w sezonie WRC 2018. Pomimo kilku trudnych momentów, udało nam się pokazać nasz potencjał. Trudniej jest być bardziej konsekwentnym na różnorodnych nawierzchni używanych w mistrzostwach. Nie będziemy niczego przyjmować za pewnik, ale pracując w spokojny i sumienny sposób, możemy osiągnąć dobre rzeczy. Będziemy starać się zdobyć dużo punktów w Monte-Carlo i w Szwecji, aby dobrze zacząć w drugim sezonie C3 WRC”.
Craig Breen:
„Cieszę się, że mogę zostać w zespole na kolejny rok, miałem wiele rzeczy do nauczenia się w tym pierwszym pełnym sezonie w WRC, ale udało mi się być konsekwentnym, pracowaliśmy również nad dopracowaniem obsługi Citroëna C3 WRC. Postępy osiągane na szutrze pod koniec sezonu napełniają mnie optymizmem, musimy iść dalej, aby uzyskać jeszcze lepsze wyniki. W każdym razie zrobię wszystko, co w mojej mocy, aby odnieść pierwsze zwycięstwo w takich imprezach jak Rajd Finlandii czy Rajd Walii, gdzie mam trochę doświadczenia”.
Sébastien Loeb:
„Wszyscy byli zadowoleni po przeprowadzonych w tym roku sesjach testowych, ja przede wszystkim, a te trzy występy są kolejnym logicznym krokiem. Wrażenia, jakich doświadczasz w rajdzie, są jednym z najbardziej ekscytujących doznań, jakich doświadczyłem. Byłem bardzo podekscytowany prowadzeniem jednego z tych nowych WRC podczas testów i miło jest móc to zrobić w zespole, z którym odniosłem tak wielkie sukcesy! Nie mam żadnych oczekiwań, po prostu chcę się dobrze bawić. Chciałem wziąć udział we francuskiej rundzie, zwłaszcza, że zawsze uwielbiałem ścigać się na asfalcie, chociaż nie jestem zaznajomiony z aktualną trasą Tour de Corse. Hiszpania również wydawała się dobrym wyborem. To dość trudne, biorąc pod uwagę czas, który minął od mojego ostatniego startu, ale chciałem także zaliczyć szutrowy rajd. Zdecydowaliśmy się na Meksyk, ponieważ mam dobre wspomnienia z występów w tym kraju i trasa nie zmieniła się zbytnio”.
Khalid Al Qassimi:
„Skupiliśmy się na rozwoju Citroëna C3 WRC i dlatego ważne było, aby w sezonie WRC 2018 kontynuować starty z kierowcami, którzy już dobrze znają zespół i samochód. Kris i Craig tworzą dobry duet. Jestem bardzo podekscytowany tym, że znowu zobaczę Sébastiena Loeba w Citroënie WRC! W tym roku wezmę udział tylko w kilku rajdach, nie pojawię się na pewno w Monte Carlo, który odbędzie się tuż po Rajdzie Dakar, ale oczywiście będę śledził start naszego zespołu z dużym zainteresowaniem”.
Stéphane Lefebvre:
„To nowe wyzwanie na nowy rok: czasami trzeba zrobić krok do tyłu, zanim zrobisz dwa kroki naprzód. Dostałem świetną okazję, aby pokazać, jak konkurencyjny jest Citroën C3 R5, a jednocześnie konkurować w WRC2, bardzo konkurencyjnych mistrzostwach. Celem jest zdobycie tytułu i sprawienie, by samochód stał się nowym punktem odniesienia w tej kategorii, a po jazdach testowych wiem, że jest to dobrze zaprojektowana rajdówka. Aby się rozwijać zdobędę w WRC 2 dużo doświadczenia i to właśnie ma wielkie znaczenie na tym etapie mojej kariery”.
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcie: Citroën
Najnowsze komentarze