Umiejętności związane z jazdą zimą można podzielić na trzy główne kategorie: hamowanie, przyspieszanie oraz manewry układem kierowniczym. W czasie gdy warunki atmosferyczne powodują zmniejszenie przyczepności samochodu ważne jest, aby wszystkie te manewry wykonywać wolniej oraz ostrożniej. To wymaga większego planowania oraz przewidywania tego, co może się zdarzyć na drodze – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.
Hamowanie
Na śniegu i lodzie dystans potrzebny do zatrzymania auta może być dziesięć razy większy niż na suchej nawierzchni, dlatego ważne jest, aby zachowywać większą odległość między pojazdami oraz odpowiednio wcześniej przygotowywać się do zmiany kierunku jazdy dając sobie więcej przestrzeni na manewry. Należy pamiętać, aby nie hamować ostro, bo w ten sposób ryzujemy wpadnięciem w poślizg – tłumaczą trenerzy Szkoły Jazdy Renault. – W przypadku samochodów bez systemu ABS zaleca się hamowanie pulsacyjne – dodają. Najbezpieczniej jest wykonywać manewr hamowania jadąc w linii prostej, a unikać go na zakrętach.
Manewry układem kierowniczym
Przestrzegamy przed nagłymi zmianami kierunku jazdy i wykonywaniem gwałtownych ruchów kierownicą – mówią trenerzy Szkoły Jazdy Renault. To szczególnie ważne, kiedy auto traci przyczepność i zaczyna wpadać w poślizg. W takiej sytuacji kierowcy zwykle sądzą, że należy gwałtownie skręcić, aby uniknąć niebezpieczeństwa, a to błąd. W sytuacji poślizgu trzeba powoli i stopniowo manewrować kierownicą. W przypadku, gdy przyczepność straciły tylne koła, powinno się wykonać kontrę, aby naprowadzić samochód na prawidłowy tor jazdy. Jeśli z kolei to przednie koła wpadły w poślizg, należy zmniejszyć wykonywany wcześniej skręt i ostrożnie wykonać go ponownie – wyjaśniają trenerzy Szkoły Jazdy Renault.
Przyspieszanie
Jadąc po ośnieżonej, oblodzonej lub mokrej nawierzchni nigdy nie powinno się wciskać pedału gazu do końca. Przyspieszać trzeba stopniowo, aby uniknąć ryzyka utraty przyczepności. Pamiętajmy też, że w takich warunkach trzeba jechać ze zredukowaną prędkością, niższą niż w czasie jazdy po suchej drodze – mówią trenerzy Szkoły Jazdy Renault.
Szkoła Jazdy Renault to pierwsza markowa szkoła doskonalenia techniki jazdy Renault na świecie. Szkoła działa na terenie lotniska Warszawa-Bemowo. W ofercie szkoły znajdują się kursy dla klientów indywidualnych i flotowych, program dla kierowców samochodów dostawczych, jazda defensywna, czyli szkolenie z techniki bezpiecznej jazdy w realnym ruchu drogowym, audyty flot samochodowych, kurs eko-jazdy, wykłady z psychologii i bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz szkolenia z zakresu pierwszej pomocy. Szkoła dysponuje 50.000 m² powierzchni do ćwiczeń, w tym płytą poślizgową o długości 120 m oraz kręgiem poślizgowym o średnicy 60 m, a także płytami betonowymi do jazdy na trolejach i torem do jazdy terenowej. Szkoła Jazdy Renault jest członkiem Partnerstwa dla Bezpieczeństwa Drogowego i Polskiego Stowarzyszenia Motorowego.
Szczegóły: www.szkolajazdyrenault.pl
Źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze