Używany Citroën C4 to samochód kompaktowy, który z powodzeniem może pełnić rolę wygodnego i oszczędnego auta na codzień. Jego groźnym konkurentem jest Citroën DS4.
Rynek wtórny daje niezmiennie ogromne możliwości wyboru. W obrębie jednego tylko segmenty do dyspozycji mamy kilkanaście modeli, także tych pozycjonujących się w tak zwanej klasie premium. W klasie kompaktowej oferta Citroëna obejmowała niegdyś dwa modele: C4 II i DS4 korzystające ze wspólnej technologii. Czy dziś nadal warto wydać więcej na zakup szlachetniejszego DS4?
Citroën C4 II
Każdy liczący się w grze o klienta producent w Europie, ma w swojej ofercie model z segmentu C. Od 2010 do 2017 roku w cenniku Citroëna to zadanie spełniała druga generacja modelu C4. Tym razem ofertę ograniczono tylko do jednej wersji nadwoziowej, dostępny był wyłącznie pięciodrzwiowy hatchback. W porównaniu do futurystycznego poprzednika bryłę ucywilizowano – postawiono na uniwersalny przekaz dla każdego klienta. Efektem tych zmian była utrata niepowtarzalnego charakteru, wyróżnika znanego z pierwszej odsłony C4.
Nadwozie nie ma problemów z korozją, co z perspektywy szarego Kowalskiego jest doskonałą informacją. Rewolucyjne zmiany zaszły także w kabinie, gdzie nie spotkamy nawet wspomnienia po frywolnym poprzedniku. Prym wiodą neutralne kształty, dobrej jakości materiały i wzorowa ergonomia. Pozycja za kierownicą jest optymalna dla kierowcy każdych gabarytów, z tyłu natomiast wygodnie podróżować będą dwie osoby. Lista oferowanych dodatków obejmuje między innymi automatyczną klimatyzację, nawigację, rozbudowane nagłośnienie, skórzaną tapicerkę i szereg systemów wsparcia kierowcy. Do napędu przewidziano bogatą gamę jednostek własnych i współtworzonych z BMW.
Gamę otwierają wolnossące czterocylindrowe 1.4 i 1.6 VTi o mocy odpowiednio 95 i 120 KM, korzystają z wielopunktowego wtrysku paliwa i łańcucha rozrządu. Z dużą dozą rezerwy należy podchodzić do doładowanego wariantu 1.6 THP o mocy 156 KM, w jego przypadku zastosowano dodatkowo bezpośredni wtrysk paliwa. W ostatniej fazie produkcji modelu pojawił się trzycylindrowy, ceniony silnik 1.2 PureTech 110-130 KM. Z niskim ryzykiem wiąże się zakup wersji z silnikiem diesla. Producent serwował czterocylindrowe konstrukcje 1.6 i 2.0 HDi dysponujące mocą 92-120 KM i 150 KM. Każda przekonuje do siebie ascetycznym spalaniem, elastycznością i kulturą pracy. Układ jezdny z kolumnami MacPhersona i belką skrętną dobrze radzi sobie z jakością polskich dróg, skutecznie izolując pasażerów od niedoskonałości.
Ogłoszenia o sprzedaży:
Citroën DS4
Niespełna rok po premierze C4 II generacji w katalogu marki pojawił się drugi, wyżej pozycjonowany kompakt – model Citroën DS4. Pod egidą Citroëna oferowany był w latach 2011-2015, od 2015 do 2018 już pod marką własną DS. W oczach władz koncernu jego rywalami była Lancia Delta, BMW serii 1 czy Volvo V40. Technologiczny bliźniak C4 otrzymał ciekawie zaprojektowane nadwozie, z feerią przetłoczeń i wypukleń – zadbano także o jakość zabezpieczenia antykorozyjnego. Pierwszy zachwyt mija po zajęciu miejsca za kierownicą, tutaj szereg elementów wprost przeszczepiono z tańszego C4, co niszczy otoczkę wyjątkowości modelu. Komfort podróżowania nie różni się niczym, nadal dostajemy do dyspozycji obszerne i wygodne fotele. Niemniej jednak do klasy premium dużo brakowało. Przewagą DS4 jest za to poziom wyposażenia, z łatwością znajdziemy egzemplarz ze skórzaną tapicerką, multimediami i automatyczną klimatyzacją.
W palecie silnikowej znalazły się pozycje znane z C4. Katalog otwierał 1.6 VTi o mocy 120 KM, 1.6 THP dysponował mocą 156-200 KM. Najmocniejszy wariant faktycznie potrafił dać kierowcy wiele radości z jazdy, pod warunkiem utrzymywania rygorystycznych zaleceń serwisowych mechaników. Diesle to znane 1.6 HDi 92-110 KM i 2.0 HDi 163 KM. Układ jezdny korzysta z jednakowych rozwiązań, w DS4 jednak pokuszono się o zmianę nastawów zawieszenia – co w połączeniu z większym rozmiarem opon poprawiło właściwości jezdne.
Oferty sprzedaży używanych Citroenów DS4:
- Citroen DS4 oferta 1
- Citroen DS4 oferta 2
- Citroen DS4 oferta 3
Oceniając C4 drugiej generacji i DS4 pod względem kosztów zakupu, eksploatacji i relacji ceny do jakości wykonania nie sposób uzasadnić wyższej ceny bardziej prestiżowego wariantu. Jednakowe rozwiązania techniczne, zbyt podobne wnętrza nie uzasadniają tak dużej różnicy w cenie – chyba że stawiamy na oryginalny design nadwozia, wówczas DS4 istotnie ma sens. Ceny C4 rozpoczynają się od 20-23 tysięcy złotych za godne uwagi egzemplarze, na zakup DS4 trzeba przygotować około 30 tysięcy złotych.
Najnowsze komentarze
The Real Person!
The Real Person!