Tak samo jak w 2007 r., Citroëny C4 WRC z załogami Sébastien Loeb / Daniel Elena i Dani Sordo / Marc Martí zajęły dwa pierwsze miejsca w Rajdzie Irlandii. Od czasu objęcia prowadzenia w klasyfikacji generalnej rajdu w piątek w południe, pięciokrotni Mistrzowie Świata stopniowo powiększali swoją przewagę nad konkurentami. Dzięki świetnej postawie drugiej załogi zespołu, Citroën zapisuje na swoim koncie maksymalną liczbę punktów w Klasyfikacji Konstruktorów Rajdowych Mistrzostw Świata.
Po dwóch dniach nieprzerwanej ulewy na zimnym niebie Irlandii Północnej pojawiło się słońce. Na chwilę przed wyjazdem z parku serwisowego w Sligo nikt nie miał pewności, jakie opony wybrać: pozostać na śniegowych Pirelli Sottozero, które sprawdzały się od piątkowego południa, czy zdecydować się na asfaltowe PZero? Po przeanalizowaniu dostępnych informacji, załogi i technicy zgodzili się, że lepiej nadal stawiać na Sottozero. „Gdyby zależało nam na poprawie osiągów, na pewno na te mokre drogi wolałbym PZero” – komentował Didier Clément, odpowiedzialny za przygotowanie samochodów. – „Jednak przy przewadze Sébastiena i Daniego rozsądniej było uznać, że priorytetem jest bezpieczeństwo. Nasi kierowcy przyzwyczaili się już do poziomu przyczepności, jaką dają w tym terenie i w tych warunkach Sottozero, sądzę więc, że to właściwy wybór”.
Trzeci, ostatni dzień rajdu podzielony był na dwie części: poranną pętlę trzech odcinków specjalnych (Geevagh, Arigna i Lough Hill), rozgrywanych tuż pod Sligo oraz dwa inne, nowe odcinki (Donegal Bay i Donegal Town). Wracając do parku serwisowego po pierwszej pętli Sébastien Loeb wydawał się zadowolony, że nie stracił więcej niż kilka sekund ze swojej sporej przewagi nad Mikko Hirvonenem, jadącym na oponach PZero: „Szczerze mówiąc, liczyłem się z tym, że stracę więcej do Mikko! Jednak wykorzystywałem moje opony do granic ich możliwości, czując, że w tych warunkach mocniej cisnąć na nich się nie da. To był dobry wybór; nie żałuję go”.
Dani Sordo też stracił zaledwie kilka sekund, co nie mogło zagrozić jego pozycji. „Dobrze wybraliśmy, pomimo tego, że jazda po prawie suchym asfalcie na śniegówkach nie była łatwa. Tak jak wczoraj, jestem bardzo skoncentrowany na tym, by utrzymać moje drugie miejsce”.
Znaczna przewaga czasowa pozwoliła kierowcom Citroën Total World Rally Team pojechać dwa
ostatnie odcinki w Donegal nieco spokojniej. Zwyciężając w Irlandii, Sébastien Loeb i Daniel Elena zapisują na swoim koncie trzynaste zwycięstwo z rzędu w rajdzie na nawierzchniach asfaltowych, w tym dziesiąte na C4 WRC: „Po pierwszej piątkowej pętli, na którą źle wybraliśmy opony, przez resztę rajdu kontrolowaliśmy sytuację. Ale to nie znaczy, że było łatwo, bo warunki w ciągu całej tej rundy były wyjątkowo ciężkie. Aby wygrać, trzeba było mieć samochód łatwy w prowadzeniu. C4 WRC na śliskich, zalanych wodą drogach spisywał się doskonale. Wygrana to najlepsze z możliwych rozpoczęcie sezonu”.
Dani Sordo, drugi na mecie, jest uradowany swoim wynikiem. „Ogromnie się z tego cieszę. Najważniejsze jest oczywiście to, że rezultat ten daje Citroënowi komplet punktów w tabeli konstruktorów, ale satysfakcję sprawia też fakt, że cały rajd upłynął mi bez problemów. Nie popełnić żadnego błędu w tak trudnych warunkach to powód do radości. Na pewno zyskuje na tym moja wiara w siebie przed kolejnymi rundami sezonu!”
Olivier Quesnel, dyrektor zespołu Citroën Sport, nie ukrywał zadowolenia z podwójnego triumfu: „Ciągle widzę w zespole ten sam głód sukcesu. Wszyscy doskonale wykonali swoje zadania, zaczynając od załóg, które popisały się świetną jazdą w bardzo trudnych warunkach. Wygrana to cenna zaliczka na początek sezonu 2009, szczególnie dlatego, że tym razem czeka nas zaledwie 12 rund, w tym tylko dwie w pełni asfaltowe. W tym roku każdy błąd kosztować będzie drożej. Wychodząc po Irlandii na czoło tabeli możemy spokojniej podejść do następnego rajdu. Pamiętajmy jednak, że na „domowym” terytorium kierowców z Północy nie my będziemy w roli faworytów”.
Najskuteczniejsi: S. Loeb, 11 najlepszych czasów; M. Hirvonen, 5; JM. Latvala, 1.
Kolejni liderzy rajdu: OS1: JM. Latvala; OS2 i 3: U. Aava; OS4 do OS19: S. Loeb.
1. Loeb/Elena Citroën C4 2h48’25”7
2. Sordo/Marti Citroën C4 +1’27”9
3. Hirvonen/Lehtinen Ford Focus +2’07”8
4. Solberg/Menkerud Ford Focus +6’32”4
5. Atkinson/Prévot Citroën C4 +7’51”9
6. Ogier/Ingrassia Citroën C4 +10’44”0
7. Wilson/Martin Ford Focus +11’23”8
8. Qassimi/Orr Ford Focus +14’07”9
9. Boland/Morrissey Subaru Impreza +15’23”4
10. Aava/Sikk Ford Focus +15’35”4
1. Sébastien Loeb 10
2. Dani Sordo 8
3. Mikko Hirvonen 6
4. Henning Solberg 5
5. Chris Atkinson 4
6. Sébastien Ogier 3
7. Matthew Wilson 2
8. Khalid Al Qassimi 1
Najbliższa runda: Rajd Norwegii, w dn. 13–15 lutego 2009.
Źródło: Citroën Polska
Najnowsze komentarze