Mads Østberg i Jonas Andersson, liderzy rajdu Guanajuato Corona w jego pierwszej części, zdobyli ostatecznie punkty za zajęcie na mecie dziewiątego miejsca. Kris Meeke i Paul Nagle nie ukończyli rajdu. Zespół Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team zachowuje po Rajdzie Meksyku drugą pozycję w klasyfikacji producentów bieżącego sezonu Rajdowych Mistrzostw Świata FIA. Cykl RMŚ powraca do Europy – następna runda odbędzie się w dniach od 3 do 6 kwietnia w Portugalii.
Mads Østberg, imponująco skuteczny we wczesnej fazie rajdu, prowadził w klasyfikacji generalnej w etapie piątkowym, od 3 do 6 odcinka specjalnego. Jednak już na początku etapu sobotniego załoga zespołu fabrycznego Citroëna spóźniła się, z powodu problemów technicznych spowodowanych uszkodzeniem elementu zawieszenia, na start drugiego oesu dnia.
Wracając w niedzielę rano na trasę rajdu zgodnie z zasadą Rally2, norweski kierowca kontynuował jazdę w bardzo szybkim tempie i zaliczył dwa najlepsze czasy – pierwszy na najdłuższym odcinku specjalnym dnia, liczącym 56 kilometrów Guanajuatito, drugi na OS Derramadero. W ten sposób Mads Østberg i Jonas Andersson wrócili do pierwszej dziesiątki w klasyfikacji i po dotarciu na metę zaliczyli dwa punkty, zachowując także trzecią pozycję w tabeli kierowców.
Kris Meeke i Paul Nagle po rozpoczęciu niedzielnego etapu na dziewiątym miejscu, uderzyli w kamień na trasie odcinka liczonego jako Power Stage i w wyniku uszkodzenia koła nie byli w stanie dotrzeć do mety rajdu.
POWIEDZIELI NA MECIE:
Mads Østberg: „Trzeba zachować z tej rundy kilka pozytywnych wniosków. Osiągaliśmy tempo plasujące nas w czołówce. Pokazaliśmy skalę naszych możliwości i walczyliśmy z najlepszymi. Ostatni dzień dał nam okazję do pracy, którą można uznać za przygotowania do następnych rund. Poza jednym niefortunnym zakrętem, był to dla nas bardzo udany rajd, a wygrywanie odcinków specjalnych sprawia nam prawdziwą satysfakcję. Jestem przekonany, że zrobiliśmy przez ten tydzień spore postępy. Wiemy dziś znacznie więcej niż przed rozpoczęciem tego rajdu. Daje nam to dobrą podstawę do pracy i testów przed rajdem Portugalii”.
Kris Meeke: „Czuję, że zrobiłem duże postępy w zakresie rozumienia Citroëna DS3 WRC i właściwego rytmu jazdy tym samochodem na odcinkach specjalnych. Jesteśmy jednak rozczarowani tym, że nie udało nam się dotrzeć do mety. Na Power Stage miałem dobre notatki, jechałem właściwym torem, ale trafiłem na kamień na cięciu wewnętrznej zakrętu. Uderzenie okazało się mocne, zniszczyło nam koło w sposób uniemożliwiający dalszą jazdę. Nie ukończenie rajdu jest z pewnością frustrujące, jednak wynosimy z tej rundy sporo budujących doświadczeń”.
Yves Matton (Dyrektor Citroën Racing): „Wynik, jaki osiągnęliśmy, jest sporym rozczarowaniem, wiemy bowiem, jak poważne są możliwości naszego zespołu, samochodów Citroën DS3 WRC i dwóch głównych załóg. Mads ponownie dowiódł, że jest w stanie walczyć i wygrywać ze ścisłą czołówką światową. Przez cały czas jechał w tempie najlepszych i wymieniał się z nimi pozycją lidera. Kierowca ten robi szybkie i wyraźne postępy, co traktujemy jako dobrą zapowiedź na następne starty. Odnośnie Krisa, jego pierwszy występ w tak trudnej rundzie był z założenia skomplikowanym wyzwaniem. Mamy świadomość, że nasze załogi są jeszcze stosunkowo mało wypróbowane. Dzisiaj zapłaciliśmy za to wysoką cenę, ale wiemy, że to nie umniejsza potencjału naszego zespołu na przyszłość”.
Migawki z trasy
OS1 – Monster Street Stage Guanajuato (1,01 km). Po pięknej uroczystości startowej, zorganizowanej w sercu miasta Guanajuato rajd rozpoczyna się krótkim odcinkiem specjalnym na asfalcie. Wygrywa Sébastien Ogier, Kris Meeke ma czwarty czas, a Mads Østberg siódmy.
OS2 – Los Mexicanos 1 (9,88 km). Nazajutrz rano, po nocy spędzonej w León, załogi wyruszają w góry – na Sierras. Na pierwszym oesie, pnącym się pod górę przez wiszący w powietrzu pył wzbity kołami poprzedników, Ogier nieznacznie wyprzedza Østberga. Kris Meeke zajmuje szóste miejsce.
OS3 – El Chocolate 1 (44,03 km. Mads Østberg pokazuje swoje możliwości na najdłuższym odcinku specjalnym dnia. Norweg zalicza najlepszy czas i obejmuje prowadzenie w klasyfikacji generalnej rajdu. Awansuje także Kris Meeke, trzeci na odcinku El Chocolate, odpada natomiast Andreas Mikkelsen.
OS4 – Las Minas 1 (15,59 km). Mads Østberg po raz drugi z rzędu wygrywa oes i umacnia się na pozycji lidera. Kris Meeke na odcinku transmitowanym w telewizji uzyskuje piąty czas.
OS5 – Parque Gto Bicentenario 1 (2,60 km). Tym razem najszybszy jest Sébastien Ogier, który zmniejsza swoją stratę do Østberga w klasyfikacji. Kris Meeke kończy ostatni oes przed przerwą serwisową w połowie dnia na czwartym miejscu.
OS6 – Los Mexicanos 2 (9,88 km). Ogier wygrywa oes, wyprzedzając Madsa Østberga o 2,1 sekundy i zbliżając się tym samym do norweskiego lidera. Kris Meeke umacnia się na piątej pozycji w klasyfikacji generalnej.
OS7 – El Chocolate 2 (44,03 km). Drugi przejazd odcinka El Chocolate okazuje się dla Madsa Østberga nieco trudniejszy i norweski kierowca traci prowadzenie na korzyść Sébastiena Ogiera. Kris Meeke popisuje się na oesie drugim czasem i zajmuje po nim czwartą pozycję.
OS8 – Las Minas 2 (15,59 km). Mads Østberg walczy o pozostanie w ścisłej czołówce. Tracąc 3,9 sekundy względem zwycięzcy odcinka, zachowuje drugie miejsce w klasyfikacji. Kris Meeke zatrzymuje się przed metą oesu z powodu uszkodzenia wahacza. Mikko Hirvonen ma problemy z instalacją elektryczną.
OS9 – Parque Gto Bicentenario 2 (2,60 km). Mads Østberg zalicza piąty czas, pozostając na drugiej pozycji. Najlepszy czas na tym krótkim oesie zalicza Fin Jari-Matti Latvala.
OS10 i OS11 – Superoes 1 i 2 (2,21 km). Dwa przejazdy superoesu kończące piątkowy etap: w pierwszym najszybszy był Sébastien Ogier, w drugim Mads Østberg – dwaj najszybsi kierowcy pierwszej fazy rajdu. Robert Kubica ma wypadek, zatrzymuje się na dachu i nie kończy etapu.
OS12 – Ibarrilla 1 (30,33 km). Lider Sébastien Ogier ponownie zalicza najlepszy czas. W ostatniej części trasy Mads Østberg wypada z drogi i uszkadza zawieszenie. Dociera do mety odcinka specjalnego, ale jest zmuszony wycofać się na trasie dojazdowej do Otates. Kris Meeke, szósty na oesie, awansuje o jedno miejsce, na dwunastą pozycję w klasyfikacji.
OS13 – Otates (53,69 km). Na najdłuższym oesie dnia Sébastien Ogier wyprzedza Jari-Mattiego Latvalę. Kris Meeke powraca do pierwszej dziesiątki. Odpadają dwaj kolejni zawodnicy – Andreas Mikkelsen i Robert Kubica.
OS14 – Ibarrilla 2 (30,33 km). Sébastien Ogier kontynuuje serię zwycięstw oesowych. Kris Meeke z czwartym czasem odcinka uparcie posuwa się w górę klasyfikacji.
OS15 – Otatitos (43,06 km). Jeszcze jeden czwarty czas Krisa Meeke na długim odcinku, którego przejazd trwa ponad trzydzieści minut. Sébastien Ogier prowadzi i ciągle powiększa swoją przewagę.
OS16 – El Brinco 1 (8,25 km). Na odcinku transmitowanym w telewizji Kris Meeke zyskuje jeszcze jedno miejsce w klasyfikacji generalnej – jest teraz dziewiąty. Najszybszy jest niezmiennie Sébastien Ogier, który nieznacznie wyprzedza Mikko Hirvonena.
OS17 i OS18. Superoes 3 i 4 (2,21 km). W pierwszym przejeździe superoesu, wygranym przez Jari-Mattiego Latvalę, Kris Meeke obraca się, tracąc kilka sekund, za to w drugim wygrywa. W ten sposób Fin i Irlandczyk pozbawiają lidera, Sébastiena Ogier, dodatkowej satysfakcji, jaką dawałoby wygranie wszystkich odcinków sobotniego etapu rajdu.
OS19 – Super Special 5 (4,42 km). Piąty przejazd superoesu przynosi zwycięstwo Sébastiena Ogier. Mads Østberg jest trzeci, Kris Meeke ma ósmy czas.
OS20 – Guanajuatito (55,92 km). Na najdłuższym odcinku specjalnym pierwszej części bieżącego sezonu Mads Østberg dowodzi swoich możliwości. Dzięki wygraniu oesu liczącego prawie 56 km Norweg zbliża się w klasyfikacji generalnej do pierwszej dziesiątki. Kris Meeke zalicza szósty czas.
OS21 – Derramadero (11,63 km). Mads Østberg ponownie wygrywa oes i awansuje na dziesiątą pozycję. Piąty na tym odcinku Kris Meeke zachowuje swoje dziewiąte miejsce.
OS22 – El Brinco 2 Power Stage (8,25 km). Na Power Stage Kris Meeke uderza w kamień na cięciu zakrętu i nie może kontynuować jazdy. Mads Østberg jadąc w deszczu zalicza piąty czas i pozostaje na dziewiątym miejscu. Trzema najszybszymi zawodnikami, którzy zgodnie z zasadą Power Stage zdobywają dodatkowe punkty, są Sébastien Ogier, Jari-Matti Latvala i Mikko Hirvonen.
Klasyfikacja generalna Rajdu Meksyku po Etapie 1:
1. Sébastien Ogier / Julien Ingrassia (Volkswagen Polo R WRC) |
1h46:25,3 |
2. Mads Østberg / Jonas Andersson (Citroën DS3 WRC) |
+26,1 |
3. Jari-Matti Latvala / Miikka Anttila (Volkswagen Polo R WRC) |
+42,5 |
4. Elfyn Evans / Daniel Barritt (Ford Fiesta RS WRC) |
+2:28,7 |
5. Thierry Neuville / Nicolas Gilsoul (Hyundai i20 WRC) |
+2:30,2 |
6. Martin Prokop / Jan Tomanek (Ford Fiesta RS WRC) |
+3:31,1 |
7. Benito Guerra / Borja Rozada (Ford Fiesta RS WRC) |
+5:06,0 |
8. Chris Atkinson / Stéphane Prévot (Hyundai i20 WRC) |
+6:32,8 |
9. Yuriy Protasov / Pavlo Cherepin (Ford Fiesta R5) |
+7:39,1 |
10. Lorenzo Bertelli / Mitia Dotta (Ford Fiesta RRC) |
+12:00,7 |
Klasyfikacja generalna Rajdu Meksyku po Etapie 2:
1. Sébastien Ogier / Julien Ingrassia (Volkswagen Polo R WRC) |
3h36:42,2 |
2. Jari-Matti Latvala / Miikka Anttila (Volkswagen Polo R WRC) |
+1:00,3 |
3. Thierry Neuville / Nicolas Gilsoul (Hyundai i20 WRC) |
+4:37,0 |
4. Elfyn Evans / Daniel Barritt (Ford Fiesta RS WRC) |
+5:24,0 |
5. Martin Prokop / Jan Tomanek (Ford Fiesta RS WRC) |
+8:02,5 |
6. Benito Guerra / Borja Rozada (Ford Fiesta RS WRC) |
+10:33,6 |
7. Chris Atkinson / Stéphane Prévot (Hyundai i20 WRC) |
+12:18,3 |
8. Mikko Hirvonen / Jarmo Lehtinen (Ford Fiesta RS WRC) |
+16:09,4 |
9. Kris Meeke / Paul Nagle (Citroën DS3 WRC) |
+17:18,9 |
10. Jurij Protasow / Pawlo Czerepin (Ford Fiesta R5) |
+17:35,0 |
Końcowa, nieoficjalna klasyfikacja generalna Rajdu Meksyku (meta):
1. Sébastien Ogier / Julien Ingrassia (Volkswagen Polo R WRC) |
4h27:41,8 |
2. Jari-Matti Latvala / Miikka Anttila (Volkswagen Polo R WRC) |
+1:12,6 |
3. Thierry Neuville / Nicolas Gilsoul (Hyundai i20 WRC) |
+5:28,6 |
4. Elfyn Evans / Daniel Barritt (Ford Fiesta RS WRC) |
+6:49,3 |
5. Martin Prokop / Jan Tomanek (Ford Fiesta RS WRC) |
+9:54,4 |
6. Benito Guerra / Borja Rozada (Ford Fiesta RS WRC) |
+12:57,6 |
7. Chris Atkinson / Stéphane Prévot (Hyundai i20 WRC) |
+15:15,4 |
8. Mikko Hirvonen / Jarmo Lehtinen (Ford Fiesta RS WRC) |
+17:06,8 |
9. Mads Østberg / Jonas Andersson (Citroën DS3 WRC) |
+25:41,6 |
10. Jurij Protasow / Pawlo Czerepin (Ford Fiesta R5) |
+28:18,2 |
Klasyfikacja sezonu 2014 Rajdowych Mistrzostw Świata FIA (po rundzie 3/13)
KIEROWCY:
1. Sébastien Ogier – 63 pkt
2. Jari-Matti Latvala – 60 pkt
3. Mads Østberg – 32 pkt
4. Andreas Mikkelsen – 24 pkt
5. Elfyn Evans – 20 pkt
6. Mikko Hirvonen – 18 pkt
= Bryan Bouffier – 18 pkt
8. Kris Meeke – 17 pkt
9. Thierry Neuville – 15 pkt
10. Ott Tanak – 10 pkt
= Martin Prokop – 10 pkt
12. Benito Guerra – 8 pkt
13. Henning Solberg – 6 pkt
= Chris Atkinson – 6 pkt
15. Jaroslav Melicharek – 4 pkt
= Pontus Tidemand – 4 pkt
17. Matteo Gamba – 2 pkt
= Craig Breen – 2 pkt
= Jurij Protasow – 2 pkt
PRODUCENCI:
1. Volkswagen Motorsport – 115 pkt
2. Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team – 60 pkt
3. M-Sport World Rally Team – 40 pkt
4. Hyundai Shell World Rally Team – 31 pkt
5. Volkswagen Motorsport II – 28 pkt
6. Jipocar Czech National Team – 10 pkt
7. RK M-Sport World Rally Team – 4 pkt
Następna rundą sezonu 2014 będzie Rajd Portugalii (3-6 kwietnia).
źródło: Citroën Polska
Najnowsze komentarze