Mads Østberg i Jonas Andersson, wcześniej zdobywcy miejsca na podium w Rajdzie Szwecji, również w Rajdzie Portugalii doprowadzili swojego Citroëna DS3 WRC zespołu Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team do mety na trzecim miejscu. Norweski kierowca i jego szwedzki pilot zdobyli dodatkowy punkt za trzeci czas na odcinku Power Stage. Załoga Khalid Al Qassimi i Chris Patterson dotarła do mety na trzynastym miejscu.
Korzystając z korzystnej pozycji, konsekwentnie wypracowywanej od startu Rajdu Portugalii, w ostatnim, niedzielnym etapie Mads Østberg utrzymał zajmowaną pozycję. Zawodnik Citroëna wyruszył ostatniego dnia rajdu rano na trasę, dysponując pięcioma oponami o miękkiej mieszance, w tym trzema nowymi.
Po etapie sobotnim Norweg plasował się na trzecim miejscu w klasyfikacji generalnej i przed OS14 miał ponad trzy minuty przewagi nad najbliższym z rywali. Østberg wygrał odcinek specjalny nr 15 i z wzmocnioną wiarą w swoje możliwości stanął na starcie kończącego rajd Power Stage. Jadąc z zaangażowaniem i koncentracją, zaliczył trzeci czas ostatniej, punktowanej dodatkowo próbie Rajdu Portugalii, dzięki czemu dodał jeszcze jeden punkt do piętnastu otrzymanych za trzecie miejsce na mecie całej rundy.
Khalid Al Qassimi nadal starał się we współpracy z ekipą techniczną zespołu znaleźć najwłaściwsze ustawienia samochodu, dające dobrą stabilność na krętych, technicznych odcinkach specjalnych o nawierzchni wciąż częściowo pokrytej błotem. Ostatecznie, kierowca z Abu Dabi dojechał do mety rajdu na trzynastym miejscu.
Mads Østberg, zdobywca szesnastu punktów, umacnia się na trzeciej pozycji w klasyfikacji kierowców bieżącego sezonu Rajdowych Mistrzostw Świata. Zespół Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team pozostaje wiceliderem klasyfikacji producentów. Najbliższa runda odbędzie się w Argentynie w dniach od 8 do 11 maja.
POWIEDZIELI NA MECIE:
Mads Østberg: „Nasze drugie podium w tym sezonie, pierwsze w rajdzie na trasach szutrowych, jest nagrodą za pracę wykonywaną przez cały zespół od początku roku. Robimy postępy, które widać po każdym rajdzie i po każdej sesji testowej. Zajęte przez nas trzecie miejsce jest znakomitym wynikiem, dodatkowo wzbogaconym o premiowy punkt z Power Stage. Właśnie taki cel stawialiśmy sobie przed startem. Przez cały czas unikaliśmy nadmiernego ryzyka. To, co udało nam się tutaj osiągnąć, stanowi bardzo dobrą zapowiedź na kolejne rundy. Jeśli chodzi o przyszłość, możemy być naprawdę dobrej myśli”.
Khalid Al Qassimi: „Przez cały rajd intensywnie pracowaliśmy nad znalezieniem właściwych regulacji samochodu. Portugalia to bardzo szczególna runda, w której starałem się uzyskać ustawienia kompromisowe, dające czucie dobrego wyważenia auta. Jestem zadowolony z efektu, jaki osiągnęliśmy wspólnie z ekipą techniczną w tym, co tu ukrywać, trudnym rajdzie. Od teraz koncentruję swoją uwagę na zbliżających się rundach Rajdowych Mistrzostw Bliskiego Wschodu”.
Yves Matton (dyrektor zespołu Citroën Racing): „Trzecie miejsce Madsa Østberga pokazuje, że nasz zespół jest zdolny do walki w ścisłej czołówce. Wszyscy pracujemy z wielkim zaangażowaniem, by robić dalsze postępy i starać się osiągać jeszcze lepsze wyniki. Podium w Portugalii stanowi kolejny krok we właściwą stronę, wykonany w ciągle początkowej fazie sezonu. Liczymy na to, że będziemy stawiać kolejne kroki w tym kierunku. Jednocześnie gratuluję innym naszym załogom, które rywalizowały w kategorii Junior WRC Rajdowych Mistrzostw Świata FIA. Ci młodzi kierowcy pokazali się jako zawodnicy regularni i konkurencyjni, potrafiący pracować w napiętej atmosferze parku serwisowego. Moje gratulacje dla Stéphane’a Lefebvre za błyskotliwe zwycięstwo odniesione za kierownicą Citroëna DS3 R3”.
Migawki z trasy
OS1 – Superoes Lisbona (3,27 km). Start z Estorilu i dojazd na superoes uliczny w Lizbonie, który stał się już klasykiem. Sébastien Ogier zalicza najlepszy czas; Kris Meeke jest piąty, Mads Østberg dziewiąty, a Khalid Al Qassimi dwunasty.
OS2 – Silves 1 (21,50 km). Po powrocie w okolice Algarve załogi wyruszają na trasy szutrowe. Wygrywa Dani Sordo startujący jako dwunasty. Mads Østberg jest piąty i awansuje w klasyfikacji. Kris Meeke kończy odcinek na trzynastej, a Khalid Al Qassimi na dziewiętnastej pozycji.
OS3 – Ourique 1 (25,04 km). Dani Sordo ponownie zalicza najlepszy czas odcinka i obejmuje prowadzenie w klasyfikacji rajdu. Mads Østberg znowu ma piąty czas. Kris Meeke zbliża się do pierwszej dziesiątki; Khalid Al Qassimi przekracza metę oesu na dwudziestym miejscu.
OS4 – Almodôvar 1 (26,48 km). Tym razem najszybszy jest Jari-Matti Latvala. Sébastien Ogier odzyskuje miejsce lidera. Czwarty czas Madsa Østberga, dziesiąty Krisa Meeke. Khalid Al Qassimi, zablokowany przez stojącego na trasie odcinka Roberta Kubicę otrzymuje czas ryczałtowy.
OS5 – Silves 2 (21,50 km). Jari-Matti Latvala wypada z trasy i nie kończy oesu. Sébastien Ogier wygrywa odcinek i umacnia się na pierwszym miejscu. Mads Østberg zyskuje piąte miejsce w klasyfikacji generalnej, a Kris Meeke wchodzi do pierwszej dziesiątki. Osiemnasty czas Khalida Al Qassimi.
OS6 – Ourique 1 (25,04 km). Najszybszym kierowcą na oesie jest Thierry Neuville. Mads Østberg i Kris Meeke zaliczają, odpowiednio, szósty i dziesiąty czas, Khalid Al Qassimi jest tym razem osiemnasty.
OS7 – Almodôvar 1 (26,48 km). Dzięki wygraniu ostatniego piątkowego odcinka specjalnego Mikko Hirvonen przejmuje prowadzenie w rajdzie, wyprzedzając Otta Tanaka i Ogiera. Mads Østberg wspina się na miejsce czwarte. Kris Meeke zmuszony jest wycofać się z rywalizacji wskutek opuszczenia drogi. Khalid Al Qassimi awansuje o jedno miejsce, na pozycję szesnastą.
OS8 – Santa Clara 1 (19,09 km). Oesowa wygrana Sébastiena Ogier, który zbliża się do Mikko Hirvonena, zachowującego pozycję lidera. Czwarty czas Madsa Østberga. Khalid Al Qassimi utrzymuje miejsce szesnaste.
OS9 – Santana da Serra 2 (31,90 km). Sébastien Ogier jeszcze raz wygrywa oes i tym razem wraca na prowadzenie w w klasyfikacji generalnej. Mads Østberg zalicza na odcinku trzeci czas.
OS10 – Malhao 1 (22,15 km). Jari-Matti Latvala po powrocie do rywalizacji zgodnie z zasadą Rally 2, wygrywa odcinek, na którym Mads Østberg jest trzeci, a Estończyk Ott Tanak odpada, dodatkowo blokując trasę, wskutek czego Mikko Hirvonen otrzymuje czas ryczałtowy.
OS11 – Santa Clara 2 (19,09 km). Sébastien Ogier powtarza swój sukces z pierwszego przejazdu tego oesu, zaliczając najlepszy czas. Mads Østberg jest na nim trzeci, a Khalid Al Qassimi piętnasty.
OS12 – Santana da Serra 2 (31,90 km). Sébastien Ogier powiększa swoją przewagę na prowadzeniu rajdu. Zajmowaną pozycję umacnia także Mads Østberg, piąty na Santana de Serra. Khalid Al Qassimi awansuje o jedno miejsce i w w klasyfikacji generalnej jest czternasty.
OS13 – Malhao 2 (22,15 km). Na ostatnim oesie dnia raz jeszcze wygrywa Sébastien Ogier. Mads Østberg pozostaje na trzeciej pozycji; Khalid Al Qassimi na czternastej.
OS14 – Loulé 1 (13,83 km). Najszybszy na pierwszym niedzielnym oesie, niedługim Loule, jest Jari-Matti Latvala, odrabiający straty po powrocie na trasie wg zasady Rally 2. Mads Østberg zajmuje na tej próbie drugie miejsce, a Khalid Al Qassimi osiemnaste. Jeszcze przed startem odcinka odpada z rajdu Dani Sordo.
OS15 – San Bras de Alportel (16,21 km). Mads Østberg wygrywa odcinek z przewagą sześciu sekund nad Mikko Hirvonenem.
OS16 – Loulé 2 (13,83 km). Lider rajdu Sébastien Ogier zalicza najlepszy czas na Power Stage; kolejne miejsca na odcinku kończącym rajd zajmują Jari-Matti Latvala i Mads Østberg. Według nieoficjalnej klasyfikacji końcowej zwycięzcą Rajd Portugalii zostaje Ogier przed Mikko Hirvonenem i Østbergiem. Khalid Al Qassimi dojeżdża do mety na pozycji trzynastej.
Klasyfikacja generalna Rajdu Portugalii po Etapie 1:
1. Mikko Hirvonen / Jarmo Lehtinen (Ford Fiesta RS WRC) 1h25:05,6
2. Ott Tanak / Raigo Molder(Ford Fiesta RS WRC) +3,7
3. Sébastien Ogier / Julien Ingrassia (Volkswagen Polo R WRC +6,5
4. Mads Østberg / Jonas Andersson (Citroën DS3 WRC) +25,6
5. Dani Sordo / Marc Marti (Hyundai i20 WRC) +25,7
6. Thierry Neuville / Nicolas Gilsoul (Hyundai i20 WRC) +42,0
7. Henning Solberg / Ilka Minor (Ford Fiesta RS WRC) +1:42,3
8. Juho Hänninen / Tomi Tuominen (Hyundai i20 WRC) +1:58,2
9. Andreas Mikkelsen / Mikko Markkula (Volkswagen Polo R WRC) +2:16,2
10. Martin Prokop / Jan Tomanek (Ford Fiesta RS WRC) +2:59,2
…
16. Khalid Al Qassimi / Chris Patterson (Citroën DS3 WRC) +5:48,3
Klasyfikacja generalna Rajdu Portugalii po Etapie 2:
1. Sébastien Ogier / Julien Ingrassia (Volkswagen Polo R WRC) 3h03:39,8
2. Mikko Hirvonen / Jarmo Lehtinen (Ford Fiesta RS WRC) +38,1
3. Mads Østberg / Jonas Andersson (Citroën DS3 WRC) +1:26,7
4. Dani Sordo / Marc Marti (Hyundai i20 WRC) +1:46,7
5. Henning Solberg / Ilka Minor (Ford Fiesta RS WRC) +4:29,9
6. Andreas Mikkelsen / Mikko Markkula (Volkswagen Polo R WRC) +4:44,8
7. Thierry Neuville / Nicolas Gilsoul (Hyundai i20 WRC) +7:21,4
8. Martin Prokop / Jan Tomanek (Ford Fiesta RS WRC) +7:21,5
9. Juho Hänninen / Tomi Tuominen (Hyundai i20 WRC) +7:30,6
10. Nasser Al Attiyah / Giovanni Bernacchini (Ford Fiesta RRC) +9:24,7
…
14. Khalid Al Qassimi / Chris Patterson (Citroën DS3 WRC) +13:07,6
Końcowa, nieoficjalna klasyfikacja generalna Rajdu Portugalii (meta):
1. Sébastien Ogier / Julien Ingrassia (Volkswagen Polo R WRC) 3h33:20,4
2. Mikko Hirvonen / Jarmo Lehtinen (Ford Fiesta RS WRC) +43,2
3. Mads Østberg / Jonas Andersson (Citroën DS3 WRC) +1:12,4
4. Andreas Mikkelsen / Mikko Markkula (Volkswagen Polo R WRC) +4:50,5
5. Henning Solberg / Ilka Minor (Ford Fiesta RS WRC) +5:10,2
6. Martin Prokop / Jan Tomanek (Ford Fiesta RS WRC) +8:27,2
7. Thierry Neuville / Nicolas Gilsoul (Hyundai i20 WRC) +8:32,3
8. Juho Hänninen / Tomi Tuominen (Hyundai i20 WRC) +8:51,6
9. Nasser Al Attiyah / Giovanni Bernacchini (Ford Fiesta RRC) +10:14,7
10. Jari Ketomaa / Kaj Lindtrom (Ford Fiesta R5) +10:36,3
…
13. Khalid Al Qassimi / Chris Patterson (Citroën DS3 WRC) +13:07,6
Klasyfikacja sezonu 2014 Rajdowych Mistrzostw Świata FIA (po rundzie 4/13)
KIEROWCY:
1. Sébastien Ogier – 91 pkt
2. Jari-Matti Latvala – 62 pkt
3. Mads Østberg – 48 pkt
4. Mikko Hirvonen i Andreas Mikkelsen – 36 pkt
6. Thierry Neuville – 21 pkt
7. Elfyn Evans – 20 pkt
8. Martin Prokop – 18 pkt
= Bryan Bouffier – 18 pkt
10. Kris Meeke – 17 pkt
PRODUCENCI:
1. Volkswagen Motorsport – 144 pkt
2. Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team – 75 pkt
3. M-Sport World Rally Team – 60 pkt
4. Hyundai Shell World Rally Team – 45 pkt
5. Volkswagen Motorsport II – 40 pkt
6. Jipocar Czech National Team – 20 pkt
7. RK M-Sport World Rally Team – 4 pkt
Następną rundą sezonu 2014 będzie Rajd Argentyny (8-11 maja).
źródło: Citroën Polska
Najnowsze komentarze