Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen, jadący w czwartej rundzie tegorocznego kalendarza Rajdowych Mistrzostw Świata WRC regularnie i skutecznie, zajęli na jego mecie drugie miejsce. Dani Sordo i Carlos del Barrio wystartowali w trzecim, niedzielnym etapie po skorzystaniu z reguły Rally2 i zaliczyli dla zespołu Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team dodatkowe punkty.
Wprawdzie po dwóch pierwszych etapach Rajdu Portugalii pomiędzy zawodnikami z czołówki ukształtowały się znaczne różnice czasowe, jednak żaden z nich nie mógł pozwolić sobie na ulgowe potraktowanie trzeciego, ostatniego etapu. Trasa tego dnia składała się z dwóch przejazdów pętli liczącej dwa odcinki specjalne; były to Silves (21,52 km) i Almodovar (52,30 km). Ponieważ nowy regulamin, obowiązujący w sezonie 2013, ogranicza liczbę opon dostępnych dla każdego samochodu, załogi zmuszone były starannie rozgrywać strategiczny aspekt rywalizacji, oszczędzając ogumienie, by zachować je na długi ostatni oes i dotarcie do mety.
Mikko Hirvonen, po etapie sobotnim trzeci w klasyfikacji generalnej rajdu, startował stawiając sobie za cel obronę zyskanej pozycji. Jednak już z pierwszych międzyczasów na odcinku Silves 1 (OS12), Fin zorientował się, że wyprzedzający go rywale – Sébastien Ogier i Jari-Matti Latvala muszą mieć kłopoty z samochodami, bo tracą dziesiątki sekund. „Były to tak wielkie różnice, że zadawałem sobie pytanie, czy ich powodem nie jest błąd w pomiarze czasu” – wyjaśniał fińskie kierowca, który przed metą tego odcinka awansował na drugą pozycję. – „Ten rajd jest bardzo ciężką próbą dla mechaniki aut, a mój DS3 WRC spisywał się w tych warunkach znakomicie. Teraz chcę jechać spokojnie, unikając zbędnego ryzyka, by zachować to miejsce. Nie mam szczególnych obaw odnośnie moich opon, bo dobrze gospodarowałem ich przydziałem od początku rajdu”.
W tej sytuacji Mikko pokonał ostatnie odcinki specjalne rajdu we względnym spokoju i pewną ręką doprowadził swój samochód do mety na drugim miejscu. „Drugie miejsce to zawsze powód do satysfakcji, muszę jednak przyznać, że spodziewałem się, iż będę w stanie jeździć tutaj trochę szybciej” – komentował na mecie kierowca zespołu Citroën Total Abu Dhabi WRT. – „Od czasu Rajdu Meksyku zrobiliśmy spore postępy, ale chyba zabrakło mi lepszego wjeżdżenia się w samochód, dzięki któremu umiałbym optymalnie regulować ustawienia zawieszenia. Sądzę, że właśnie to nie pozwoliło mi wejść w dobry rytm na samym początku, w piątek przed południem. Musimy dalej pracować, przede wszystkim nad poprawą osiągów na najszybszych fragmentach tras”.
Dani Sordo, który wrócił na trasę rajdu dzięki skorzystaniu z reguły Rally2, za jedyny cel stawiał sobie zaliczenie kilku punktów do klasyfikacji producentów. Hiszpan wykonał to zadanie, kończąc rajd na 9. miejscu wśród kierowców nominowanych. „Z tegorocznej Portugalii zapamiętam szczególnie początek rywalizacji, bo czułem się za kierownicą pewniej i lepiej niż kiedykolwiek przedtem” – powiedział na mecie. – „Wezmę też sobie do serca lekcję, że warto starać się o dobry wynik na odcinku testowym, by nie rezygnować z żadnych atutów, które można obrócić na swoją korzyść. Do Argentyny pojadę z jeszcze większą motywacją i wolą pokazania, na co mnie stać”.
Khalid Al Qassimi jechał przez cały rajd regularnie, unikał błędów i w efekcie zajął punktowaną pozycję. W swoich wypowiedziach szejk również wyraża nadzieje na pomyślną przyszłość: „Cieszę się, że jestem na mecie, ale najbardziej zadowolony jestem z postępów w technice jazdy, jakie zrobiłem na trasie ostatnich odcinków specjalnych” – mówił kierowca DS3 WRC zespołu Abu Dhabi Citroën Total WRT. – „Kiedy czułem, że opony grożą przegrzaniem i szybkim zniszczeniem, uspokajałem jazdę i zdałem sobie sprawę, że ta taktyka przynosi dobre efekty czasowe. Takie lekcje wzbogacają doświadczenie i pozwalają robić postępy”.
Yves Matton, Dyrektor Citroën Racing, podsumował osiągnięcia zespołu, gratulując jego członkom efektywnej pracy, trwającej od zakończenia Rajdu Meksyku: „Pokazaliśmy nie tylko to, że nasze samochody są najbardziej niezawodne z całej stawki, lecz również to, że potrafimy podnosić poziom osiągów i skuteczności dzięki umiejętnemu dostosowywaniu stylu jazdy do warunków na trasie. Są to dla nas powody do zadowolenia, dające nam motywację i pozwalające patrzeć z optymizmem na pozostałą część sezonu”.
Następna (piąta) runda w kalendarzu Rajdowych Mistrzostw Świata FIA odbędzie się w dniach 1-4 maja 2013 r. w Argentynie.
Nieoficjalna klasyfikacja końcowa na mecie Rajdu Portugalii
1. Ogier / Ingrassia, VW Polo R WRC, 4h07:38,7
2. Hirvonen / Lehtinen, Citroën DS3 WRC, +0:58,2
3. Latvala / Anttila, VW Polo R WRC, +4:04,5
4. Nowikow / Minor, Ford Fiesta RS WRC, +5:27,7
5. Al-Attiyah / Bernacchini, Ford Fiesta RS WRC, +7:43,5
6. Mikkelsen / Markkula, VW Polo R WRC, +9:39,8
7. Prokop / Ernst, Ford Fiesta RS WRC, +15:04,2
8. Østberg / Andersson, Ford Fiesta RS WRC, +15:43,6
9. Al Qassimi / Martin, Citroën DS3 WRC, +15:56,9
10. Lappi / Ferm, Skoda Fabia S2000, +16:21,0
…
12. Sordo / del Barrio, Citroën DS3 WRC, +30:36.8
Klasyfikacja oficjalna Kierowców i Producentów w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA 2012 po rundzie 4/13:
Kierowcy:
1. OGIER: 102 pkt
2. HIRVONEN: 48
3. LOEB: 43
4. OSTBERG: 32
5. LATVALA: 31
6. SORDO: 27
7. NEUVILLE: 25
8. PROKOP: 20
9. AL ATTIYAH: 20
10. NOVIKOV: 15
…/..
Producenci:
1. VW: 121 pkt
2. CITROEN TOTAL ABU DHABI WRT: 107
3. QATAR MSPORT WRT: 55
4. QATAR WRT: 36
5. ABU DHABI CITROEN TOTAL WRT: 27
6. JIPOCAR: 22
7. LOTOS: 12
8. VW MSP 2: 10
Citroen
źródło: Citroën Polska
Najnowsze komentarze