Niespodzianek było jednak więcej, z których niewątpliwie istotną jest pozycja lidera rajdu dla Daniego Sordo. Hiszpan, wieloletni zawodnik Citroëna, wciąż pozostający w cieniu Sebastiena Loeba, powiedział nawet po zakończeniu etapu: „Gdybym miał wybierać rajd, chciałbym prowadzić właśnie tutaj. Liderowanie na terenie Citroëna jest bardzo fajne!”. Cóż, nie powiem, że nie rozumiem…
Ale przyjrzyjmy się temu, co działo się na poszczególnych OS-ach dzisiejszego etapu.
OS1 Klevener 1 – 9,68 km
Pierwszym liderem rajdu został – zgodnie z wieloma przewidywaniami – Sebastien Loeb. Francuz pokonał o 2,6 sekundy Jari-Mattiego Latvalę, choć – jak sam przyznawał na mecie – nie podejmował zbędnego ryzyka, po prostu jechał zwyczajnie.
Trzeci czas należał do Sebastiena Ogier (+3,7), który również nie cisnął – czekał na rozwój sytuacji, bo wie dobrze, że czasem ruszenie z kopyta wcale nie musi się zakończyć dotarciem do mety.
Czołową czwórkę uzupełnił Petter Solberg, który zapowiedział, że nie zakończy kariery, dopóki nie wygra rajdu. Oczywiście miał na myśli tylko eliminację Mistrzostw Świata. Jak dla nas, to dobra wiadomość, bo Mr Hollywood zdecydowanie ubarwia nam cykl WRC.
Kimi Räikkönen był dziewiąty (+10,6), za Østbergiem, Hirvonenem, Sordo i Meeke’iem. Iceman wypadł na jednym ze skrzyżowań i zebrał trochę trawy.
Peter Van Merksteijn finiszował na dwudziestej pozycji, co było efektem pirueta zakończonego zgaszeniem silnika Citroëna DS3 WRC.
OS2 Ungersberg 1 – 15,45 km
Citroëny dobrze sobie radziły na drugim odcinku specjalnym – Sebastien Ogier zaatakował i wygrał, wyprzedzając Daniego Sordo o 2,9 sekundy i Sebastiena Loeba o 3,6 zbliżając się w łącznych wynikach do zespołowego kolegi na 0,1 sekundy.
Petter Solberg znów był czwarty (+4,0) zbliżywszy się dzięki temu na odległość również 0,1 sekundy do trzeciego w generalce Latvali, tym razem szóstego, za Hirvonenem.
Räikkönen był ósmy (+10,1), a Van Merksteijn osiemnasty (+29,9).
OS3 Pays d’Ormont 1 – 36,00 km
Najdłuższy odcinek Rajdu Francji przyniósł szok – Loeb zatrzymał się niespełna 10 kilometrów przed metą próby. Awarii uległ silnik Citroëna DS3 WRC (spadek ciśnienia oleju) i Loeb musiał się wycofać :-( Zdecydowanie nie wiedzie się ostatnio siedmiokrotnemu Mistrzowi Świata. Sytuacja w cyklu staje się dość trudna dla Citroëna i szczególnie dla Loeba. Załoga wróciła do parku serwisowego śmigłowcem, a DS3 zostało ściągnięte do serwisu celem zdiagnozowania usterki. Jeśli to drobiazg, Loeb wróci w systemie SupeRally, jeśli trwałe uszkodzenie silnika – nie ukończy ojczystej rundy :-(
Na szczęście jednak na trasie był Ogier, który mijając Loeba pomyślał, iż zespołowy kolega przebił oponę. Młodszy z Sebastianów samotnie musiał bronić honoru marki sygnowanej szewronami.
Tymczasem Petter Solberg był autorem drugiego czasu (+1,2) i awansował na pozycję wicelidera, oczywiście za Ogierem.
Czołową trójkę na OS-ie i w klasyfikacji generalnej uzupełnił Dani Sordo.
Fabryczne Fordy miały kłopoty: Hirvonen stracił niemal 50 sekund wypadając z trasy już dwa kilometry po starcie, a Latvala miał jeszcze większego pecha, bo wizyta w rowie kosztowała go ponad 80 sekund.
Peter Van Merksteijn wbił się do jedenastki (+1:10,5) i awansując tym samym na czternaste miejsce w generalce. Przyszło mu to o tyle łatwiej, że próby nie zaliczył Kimi Räikkönen – na dojazdówce zderzył się z Henningiem Solbergiem, uszkodził zawieszenie i musiał się wycofać, przynajmniej z dzisiejszych zmagań.
OS4 Salm 1 – 13,06 km
Ostatnią przed serwisową przerwą próbę zapisał na swoje konto Jari-Matti Latvala. Podium uzupełnili Dani Sordo (+2,9) i Petter Solberg (+6,4), który zbliżył się na pięciosekundową odległość do Sebastiena Ogiera, tym razem czwartego w wynikach (+7,9).
Peter Van Merksteijn znów miał niespecjalny występ – stracił niemal 38 sekund i finiszował z dwudziestym czasem utrzymując jednak czternaste miejsce w generalce.
OS5 Klevener 2 – 9,68 km
Pierwszy odcinek po serwisie padł łupem Sebastiena Ogiera, który o 2,1 sekundy wyprzedził Latvalę i o 2,3 Daniego Sordo. Petter Solberg musiał się zadowolić czwartym czasem (+2,7), a w zapasie zostało mu już tylko 1,2 sekundy nad Hiszpanem w Mini.
Peter Van Merksteijn popisał się czternastym wynikiem próby, ale w generalce spadł na piętnaste miejsce, za Nowikowa, który zapowiedział, że w Katalonii pojedzie Citroënem!
OS6 Ungersberg 2 – 15,45 km
Ungersberg miał dwóch zwycięzców – taki sam czas uzyskali Dani Sordo i Petter Solberg. Dla zespołu Mini to ważne – na pewno motywacja chłopakom wzrośnie jeszcze bardziej.
Ogier był czwarty (+2,7) i ustąpił jeszcze Latvali (+1,5).
Van Merksteijn nie ukończył odcinka.
OS7 Pays d’Ormont 2 – 36,00 km
Petter Solberg powtórzył wynik z poprzedniej próby i – tym razem już samodzielnie – wygrał odcinek, powtórny przejazd przez najdłuższy w programie Pays d’Ormont. Mimo sporego dystansu Mr Hollywood dołożył drugiemu na mecie Latvali tylko 0,3 sekundy i trzeciemu Sordo 1,8. Dzięki wygraniu z Ogierem o 7,6 sekundy Petter znalazł się jednak na pozycji lidera klasyfikacji generalnej!
Sebastien Ogier nie szalał, bowiem zaczął się obawiać o jednostkę napędową Citroëna. Czuł pewne niedostatki mocy i wsłuchiwał się w pracę silnika. Być może to efekt uszkodzenia w samochodzie Loeba – w takich sytuacjach niepokój o własny silnik zauważalnie rośnie.
OS8 Salm 2 – 13,06 km
Na szczęście przyszedł Salm 2 kończący dzisiejsze zmagania, co pozwoliło Ogierowi zjechać do serwisu i uspokoić skołatane serce. Sebastien nie szalał, ale też nie odpuszczał za bardzo kończąc OS na trzecim miejscu, ze stratą tylko 3,2 sekundy do zwycięskiego Sordo. Ponieważ Hiszpan o 4 sekundy pokonał Pettera Solberga (tym razem piątego na mecie), Mini znalazło się na pozycji lidera rajdu z przewagą równiutkiej sekundy nad norweskim asem.
I to już wszystko, jeśli chodzi o piątkowe zmagania w Rajdzie Francji. Teraz jeszcze pierwsza dziesiątka klasyfikacji generalnej po pierwszym etapie alzackich szaleństw:
1. Dani Sordo, Mini WRC, 1:23:02,1
2. Petter Solberg, Citroën DS3 WRC, +0:00:01,0
3. Sebastien Ogier, Citroën DS3 WRC, +0:00:02,8
4. Kris Meeke, Mini WRC, +0:00:54,5
5. Jari-Matti Latvala, Ford Fiesta WRC, +0:01:13,7
6. Mikko Hirvonen, Ford Fiesta WRC, +0:01:20,6
7. Armindo Araujo, Mini WRC, +0:02:23,1
8. Mads Østberg, Ford Fiesta WRC, +0:02:36,8
9. Dennis Kuipers, Ford Fiesta WRC, +0:02:46,8
10. Henning Solberg, Ford Fiesta WRC, +0:03:18,0
I już wiemy, że DS3 WRC Sebastiena Loeba zostanie przetransportowane do zakładów Działu Sportu Citroëna mieszczących się pod Paryżem, gdzie zostanie przeprowadzona analiza uszkodzeń. Zespół wolał nie ryzykować kompletnego uszkodzenia jednostki napędowej, uznano, że lepiej wycofać swojego kierowcę, zamiast wykończyć silnik, który ma posłużyć jeszcze w hiszpańskiej rundzie WRC.
Z Rajdu Francji wycofał się też Kimi Räikkönen, który wprawdzie mógł kontynuować jazdę po serwisie jego Citroëna DS3 WRC, Iceman uznał jednak, że straty były tak wielkie, że nie było już po co jechać, i odleciał do Szwajcarii.
KG
zdjęcia: Citroën Racing i oficjalna strona Pettera Solberga
Najnowsze komentarze