Na dzisiejszy, końcowy etap, zaplanowano sześć odcinków, trzy różne, z których każdy przejeżdżany był dwukrotnie. Oto krótka relacja z tego, co działo się podczas niedzielnych zmagań.
OS14 – Port Talbot 1 (17,40 km)
Sebastien Loeb zaatakował z samego rana wygrywając pierwszą dzisiejszą próbę i odrabiając aż 5 sekund straty do Pettera Solberga, czwartego w wynikach odcinka. Drugi czas (+2,7) uzyskał Jari-Matti Latvala, a trzeci – Mikko Hirvonen (+4,9). W efekcie Sebastiena dzieliło już od drugiego miejsca tylko 1,5 sekundy (1,4 sekundy straty do Solberga).
Thierry’emu Neuville’owi udało się wbić do czołowej szóstki z wynikiem o 15,1 sekundy gorszym od czasu Loeba.
Także Nasser pojechał zauważalnie lepiej – uzyskał dziewiąty wynik (+25,1), a dzięki kiepskiemu występowi Sebastiena Ogiera odrobił do Francuza blisko 25 sekund.
OS15 – Rheola 1 (8,80 km)
Druga z dzisiejszych prób przyniosła to, czego oczekiwaliśmy – Sebastien Loeb nie tylko znowu był najszybszy w stawce, ale pokonał o 2,1 sekundy Pettera Solberga, czwartego w wynikach, i wskoczył na pozycję wicelidera klasyfikacji generalnej.
Trzeci czas próby należał do Mikko Hirvonena, wolniejszego od zespołowego kolegi o 0,9 sekundy. Załogi Citroëna przedzielił jeszcze Jari-Matti Latvala (+0,6).
Thierry’emu Neuville’owi najwyraźniej znudziło się wczorajsze ósme miejsce i znowu zameldował się z szóstym czasem. Szkoda, że to przebudzenie przyszło dopiero dziś rano…
Nasser Al-Attiyah również jechał dziś lepiej – ukończył Rheolę na dziewiątym miejscu odrabiając olejne niemal 8,5 sekundy do Ogiera.
OS16 – Walters Arena 1 (14,90 km)
Przedsmak końcowego Power Stage’a stanowił pierwszy przejazd przez Walters Arenę. Wygrał go Jari-Matti Latvala, ale pozostałe dwa miejsca odcinkowego podium zajęły Citroëny. Loeb oddał Finowi 1,7, a Hirvonen 2,4 sekundy.
Petter Solberg znowu był dopiero czwarty i jeśli warunki nie pogorszą się w drugiej pętli, Loeb ma szansę na 18 oczek za drugie miejsce i ewentualny bonus za Power Stage. Strata Norwega wzrosła bowiem po tym odcinku do 2,9 sekundy.
Thierry nieźle się poczuł na szóstej pozycji ;-) bo znowu finiszował na tym miejscu (+13,6).
Al-Attiyah tym razem zakończył zmagania z dziesiątym czasem (+20,5) i od Ogiera dzieliło go w generalce już tylko 7,9, sekundy!
OS17 – Port Talbot 2 (17,40 km)
Niestety po serwisowej przerwie Petter Solberg okazał się szybszy od Sebastiena Loeba. Norweg wygrał próbę uzyskując nad drugim w wynikach Francuzem 3,2 sekundy i spychając go na trzecie miejsce łącznej klasyfikacji. Loeb znalazł się w generale 0,3 sekundy za Solbergiem.
Mikko Hirvonen był piąty (+6,4) i choć tracił troszkę do wyprzedzającego go w generalce Østberga, to mógł spokojnie jechać do mety po 10 punktów, ważnych dla Citroëna w całym sezonie.
Thierry Neuville po raz kolejny uzyskał szósty czas dużo lepiej niż w piątek i w sobotę czując się dziś na odcinkach Rajdu Wielkiej Brytanii.
Zawiódł mnie natomiast Nasser Al-Attiyah, który jechał naprawdę dobrze, ale wykręcił pirueta pod koniec odcinka, zgasił silnik, który po uruchomieniu pracował w trybie awaryjnym, i oddał Ogierowi 7,8 sekundy zwiększając doń łączną stratę do poziomu 15,7 sekundy. To nie była dobra wiadomość :-(
Pewnym plusem było nieukończenie odcinka przez Otta Tänaka, w efekcie czego cała stawka od miejsca szóstego, w tym Thierry Neuville, przesunęła się o oczko w górę. Estończyk urwał koło Fiesty i zakończył zmagania.
OS18 – Rheola 2 (8,80 km)
Rheolę 2 wygrał Sebastien Loeb, który – z przewagą 0,1 sekundy nad Solbergiem – powrócił na pozycję wicelidera klasyfikacji generalnej zapewniając nam bardzo emocjonująca końcówkę całego rajdu. Co ciekawe pomiędzy kierowcami walczącymi o średni stopień podium zmieścił się jeszcze Jar-Matti Latvala (+0,3), o 0,1 sekundę szybszy od zespołowego kolegi.
Mikko Hirvonen wbił się do czołowej czwórki z wynikiem o 1,7 sekundy gorszym od czasu Loeba.
Thierry Neuville znowu był szósty i nie miał już szans na awans powyżej siódmej pozycji w generalce., przynajmniej w normalnych warunkach.
Nasser, dziesiąty w wynikach próby, odrobił 5,5 sekundy do Ogiera, ale czy zdoła odzyskać jeszcze przeszło 10 na ostatnim odcinku? To mało prawdopodobne, niestety.
OS19 – Walters Arena 2 (14,90 km)
Ostatnią próbę, za którą kierowcy otrzymywali dodatkowe punkty, wygrał Mikko Hirvonen, dla którego to miła pociecha po raczej średnim występie na Wyspach.
Sebastien Loeb wyprzedził jednak Pettera Solberga – na odcinku o 0,8 sekundy, a w całym rajdzie o 0,9 sekundy, i zakończył zmagania na drugim miejscu w klasyfikacji generalnej.
Mikko Hirvonen był ostatecznie piąty, ale że do dziesięciu punktów dorzucił jeszcze trzy zdobyte na Power Stage’u, z pewnością osłodziło mu to walijską rundę.
Dzięki kłopotom Chrisa Atkinsona, w generalnej klasyfikacji awansował Nasser Al-Attiyah, siódmy w wynikach próby. Katarczyk okazał się tylko o 1,5 sekundy wolniejszy od Thierry’ego Neuville’a, szóstego na ostatnim odcinku. Co ważniejsze, wyprzedził Sebastiena Ogiera i wbił się rzutem na taśmę (niemal, jak na olimpiadzie, gdzie zdobył brązowy medal po dogrywce) na dziesiąte miejsce klasyfikacji generalnej!
I na koniec nieoficjalna klasyfikacja końcowa Wales Rally GB:
1. Jari-Matti Latvala, Ford Fiesta WRC, 3:03:40,3
2. Sebastien Loeb, Citroën DS3 WRC, +0:00:27,8
3. Petter Solberg, Ford Fiesta WRC, +0:00:28,7
4. Mads Østberg, Ford Fiesta WRC, +0:01:10,6
5. Mikko Hirvonen, Citroën DS3 WRC, +0:01:29,5
6. Jewgienij Nowikow, Ford Fiesta WRC, +0:03:37,0
7. Thierry Neuville, Citroën DS3 WRC, +0:04:11,9
8. Matthew Wilson, Ford Fiesta WRC, +0:06:00,4
9. Martin Prokop, Ford Fiesta WRC, +0:06:58,9
10. Nasser Al-Attiyah, Citroën DS3 WRC, +0:09:32,1
zdjęcia: Citroën Racing
Najnowsze komentarze