15 niemal bezcennych pojazdów z fabrycznych serii specjalnych i małych serii Lancii Delta HF Integrale spotkało się po raz pierwszy. Organizatorzy Ralph Sauer i Werner Blaettel powitali około 60 Lancii Delta na sesji zdjęciowej w Limburgu oraz w „Mercato Italiano” we frankfurckim Klassikstadt.
Lancia Delta zdominowała rajdy pod koniec lat 80. i na początku lat 90. XX wieku. W latach 1987-1992 zespół fabryczny sześć razy z rzędu zdobywał rajdowe mistrzostwo świata producentów. Fabryczni kierowcy Lancii, Juha Kankkunen (Finlandia) i Miki Biasion (Włochy), dwukrotnie zostali w tym okresie mistrzami świata kierowców. Lancia uhonorowała sukces Delty całą serią serii specjalnych, które dziś – jeśli w ogóle – zmieniają właścicieli tylko za sześciocyfrowe sumy (w euro!).
Ralph Sauer, właściciel firmy JMR w Goldbach w Dolnej Frankonii, która specjalizuje się w naprawach i renowacjach włoskich pojazdów, oraz Werner Blaettel, specjalista od Lancii Delta Integrale, zebrali razem kilkanaście tych kultowych samochodów z napędem na cztery koła na jedyne w swoim rodzaju spotkanie na skalę wręcz światową. W ramach „Spotkania Specjalnego” pozowało do zdjęć jedenaście egzemplarzy z ówczesnych fabrycznych serii specjalnych, uzupełnione czterema pojazdami z małych serii wykonanych przez prywatnych tunerów. Reprezentowana była Delta z serii Evoluzione 1 (od 1991) i Evoluzione 2 (od 1993).
Wśród uczestników znalazły się również po jednym z niezwykle rzadkich klubowych serii specjalnych. Na przykład zbudowano tylko osiem egzemplarzy Lancii Delta HF integrale Evo 2 „Club Lancia”. Dzięki dwóm specjalnym edycjom Martini, wyprodukowanym odpowiednio w 310 i 400 egzemplarzach, Lancia świętowała zwycięstwa w Rajdowych Mistrzostwach Świata, a Martini zostało głównym sponsorem zespołu fabrycznego w tamtych czasach.
Obrazu dopełniały pojedyncze egzemplarze lub przedstawiciele niewielkich serii. Jest tylko jedna Lancia Delta HF Integrale „Viola” firmy Maggiora, którą firma karoseryjna o tej samej nazwie spersonalizowała licznymi detalami stylistycznymi, w tym unikalnym kolorem nadwozia, a także zwiększyła moc wyjściową ze standardowych 158 kW (215 KM) do 176 kW (240 KM). Zagato dostarczył Lancii Delta HF Integrale całkowicie niezależne nadwozie i nazwał coupé Hyena, które zostało wyprodukowane w tylko 23 egzemplarzach.
Ronald Holzer, rajdowy mistrz Niemiec w 1990 roku z Lancią Deltą Integrale, samodzielnie opracował specjalną serię „Holzer Edition”, która wyróżniała się żółtym kolorem nadwozia, który nie był wtedy dostępny fabrycznie. W 2022 roku holenderska firma Maturo Competition Cars, specjalizująca się w samochodach wyścigowych, przekształciła rajdową wersję Lancii Delty HF integrale w pojazd drogowy, wykorzystując dzisiejsze metody produkcji i najnowocześniejsze materiały. Na przykład całe nadwozie jest wykonane z włókna węglowego.
Po specjalnym spotkaniu w Limburgu w Hesji rzadkie Lancii odwiedziły „Mercato Italiano” we frankfurckim centrum samochodów zabytkowych Klassikstadt. Z ponad 200 klasycznymi włoskimi autami wydarzenie przyciągnęło setki gości. „Zgromadzono tam również około 60 egzemplarzy Lancii Delta Integrale – to był wyjątkowy widok i godne zakończenie naszego spotkania” – zachwycał się Werner Blaettel.
Uczestnicy wyjątkowego spotkania:
Lancia Delta HF integrale Evo 1 „Martini 5” (1 z 400 wyprodukowanych egzemplarzy)
Lancia Delta HF integrale Evo 1 „Martini 6” (1 z 310 wyprodukowanych egzemplarzy)
Lancia Delta HF integrale Evo 1 „Verde York” (1 z 500 wyprodukowanych egzemplarzy)
Lancia Delta HF integrale Evo 1 „Club Italia” (1 z 15 wyprodukowanych egzemplarzy)
Lancia Delta HF integrale Evo 1 „Holzer Edition” (1 z 20 wyprodukowanych egzemplarzy)
Lancia Delta HF integrale Evo 2 „Giallo Ginestra” (1 z 220 wyprodukowanych egzemplarzy)
Lancia Delta HF integrale Evo 2 „Blu Lagos” (1 z 215 wyprodukowanych egzemplarzy)
Lancia Delta HF integrale Evo 2 „La Perla” (1 z 365 wyprodukowanych egzemplarzy)
Lancia Delta HF integrale Evo 2 „Club HiFi” (1 z 20 wyprodukowanych egzemplarzy)
Lancia Delta HF integrale Evo 2 „Club Lancia” (1 z 8 wyprodukowanych gzemplarzy)
Lancia Delta HF integrale Evo 2 „Dealers Collection” (1 ze 177 e wyprodukowanych gzemplarzy)
Lancia Delta HF integrale Evo 2 „Edizione Finale” (1 z 251 wyprodukowanych egzemplarzy)
Lancia Delta HF integrale „Viola” firmy Maggiora (pojedynczy egzemplarz)
Hyena Zagato (1 z 23 okazów)
Lancia Delta Stradale firmy Maturo (1 z 2 egzemplarzy wyprodukowanych do tej pory)
Lancia w mediach społecznościowych: Twitter @Lancia / Facebook Lancia / YouTube Lancia / LinkedIn Lancia / Instagram #lanciaauto
oprac. Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Stellantis
Najnowsze komentarze