Sukces nowych modeli i ostra kontrola kosztów pozwoliły Renault na poradzenie sobie z nadal niepewną sytuacją na rynku i uzyskanie marży operacyjnej w wysokości 583 milionów euro.
Obroty Grupy wyniosły 20,441 miliardów euro, czyli o 0,9% mniej, w porównaniu do pierwszego semestru 2012 roku.
Marża operacyjna Grupy zamknęła się kwotą 583 milionów euro, co stanowi 2,9% przychodów, podczas gdy w pierwszym półroczu 2012 roku[1] wynosiła 508 milionów euro (2,5% obrotów).
Strata na działalności operacyjnej Grupy w wysokości 249 milionów euro w pierwszym półroczu 2013 roku (wobec 545 milionów zysku w pierwszym półroczu roku 2012), po uwzględnieniu innych przychodów i kosztów działalności, wyniosła -832 milionów euro. Grupa utworzyła również rezerwę w wysokości 512 milionów euro z tytułu całości ryzyka w Iranie.
Wynik netto wyniósł 97 milionów euro, w porównaniu do 774 milionów euro w pierwszym półroczu 2012 roku.
Free cash flow operacyjny sektora samochodowego wykazuje niewielką wartość ujemną – 31 milionów euro.
Środki pieniężne netto sektora samochodowego wyniosły na koniec czerwca 2013 roku 732 miliony euro.
Sprzedaż Grupy wyniosła 1,3 miliona samochodów (-1,9% w stosunku do pierwszego półrocza 2012 roku). Rozwój na rynkach pozaeuropejskich nie był w stanie skompensować utrzymującej się słabej sprzedaży w Europie, a zwłaszcza we Francji[2].
Pomimo trudnej sytuacji na rynku sukces nowych modeli, ostra kontrola kosztów i mobilizacja wszystkich pracowników pozwoliły Grupie Renault na wygenerowanie w pierwszy półroczu 2013 roku dodatniej marży operacyjnej w sektorze samochodowym. Jesteśmy na dobrej drodze do realizacji celów wyznaczonych na rok 2013 – oświadczył Carlos Ghosn, Prezes Renault.
W I półroczu 2013 roku obroty Grupy wyniosły 20,441 miliardów euro, co oznacza spadek o 0,9%. Stały wzrost na rynkach pozaeuropejskich nie skompensował słabej sytuacji na rynku europejskim.
Udział sektora samochodowego w obrotach wyniósł 19,383 miliardy euro, o 0,9% mniej niż w 2012 roku, co zostało spowodowane głównie przez różnice kursowe oraz spadek sprzedaży. Ten ostatni został złagodzony przez zwiększenie ilości samochodów pozostających na stanie u niezależnych koncesjonerów.
Jednocześnie Grupa odnotowała korzystny efekt mixu produktowego, wynikający głównie z wprowadzenia nowych modeli na rynek oraz dodatni efekt cenowy. Ten ostatni świadczy o konsekwentnej polityce cenowej prowadzonej przez Grupę w celu podniesienia wartości marki Renault oraz kompensaty słabego kursu niektórych walut.
Marża operacyjna Grupy za I półrocze 2013 roku wyniosła 583 miliony euro, podczas gdy w I półroczu roku 2012 zamknęła się kwotą 508 milionów euro, co daje 2,9% przychodów (2,5% w I półroczu 2012 roku).
Marża operacyjna sektora samochodowego jest dodatnia – osiągnęła kwotę 211 milionów euro (1,1% przychodów), co oznacza spadek o 95 milionów euro w porównaniu do I półrocza 2012 roku. Pomimo efektu skali i niekorzystnych zmian kursu walut prowadzona polityka cenowa i kontroli kosztów okazała się korzystna dla Grupy.
Udział sektora finansowania sprzedaży w marży operacyjnej Grupy osiągnął 372 miliony euro, w porównaniu do 392 milionów euro w I półroczu 2012 roku. Spadek o 20 milionów euro wynika przede wszystkim z niekorzystnej zmiany kursu walut w Brazylii, niewielkiego wzrostu cen dystrybucji i wzrostu kosztu ryzyka do 0,40% średniego poziomu portfela udzielonych kredytów (w porównaniu do 0,44% w I półroczu 2012 roku).
Pozostałe przychody i koszty działalności operacyjnej wykazują wartość ujemną 832 milionów euro, głównie ze względu na utworzenie rezerwy w wysokości 512 milionów euro w celu pokrycia całości ryzyka Grupy w Iranie oraz utratę wartości niektórych programów (227 milionów euro) i koszty restrukturyzacji (173 miliony euro), związane między innymi z podpisanym we Francji porozumieniem na rzecz konkurencyjności. Wynik na działalności operacyjnej zamknął się stratą 249 milionów euro, w porównaniu do zysku 545 milionów euro w pierwszym półroczu 2012 roku.
Udział spółek stowarzyszonych w wyniku – głównie Nissana – wyniósł w pierwszym półroczu 2013 roku 749 milionów euro.
Wynik netto wyniósł 97 milionów euro, a wynik netto przypadający jednostce dominującej (Grupie Renault) – 39 milionów euro (0,14 euro/akcję w porównaniu do 2,70 euro/akcję w pierwszym półroczu 2012 roku).
Free cash flow operacyjny sektora samochodowego wykazał niewielką wartość ujemną 31 milionów euro, po uwzględnieniu spadku zapotrzebowania na kapitał obrotowy (o 138 milionów euro od 31 grudnia 2012 roku). Łączny zapas produktów odpowiada 67 dniom sprzedaży, w porównaniu do 65 dni na koniec grudnia 2012 roku.
Środki pieniężne netto sektora samochodowego zmniejszyły się o 800 milionów euro w stosunku do poziomu na dzień 31 grudnia 2012 roku i na dzień 30 czerwca 2013 roku wyniosły 732 miliony euro.
Spółka RCI Banque kontynuowała proces dywersyfikacji refinansowania poprzez działalność w zakresie przyjmowania wkładów pieniężnych, które na koniec czerwca 2013 roku osiągnęły we Francji i Niemczech wysokość 2,6 miliarda euro.
PESPEKTYWY 2013
Sytuacja na rynku jest trudniejsza niż przewidywano, zwłaszcza we Francji. Niemniej dzięki sukcesowi swoich nowych modeli i polityce redukcji kosztów Grupa jest na dobrej drodze do realizacji rocznych celów (pod warunkiem, że sytuacja na rynku nie ulegnie dalszemu pogorszeniu):
– zwiększenia ogólnoświatowej sprzedaży,
– uzyskania dodatniej marży operacyjnej w sektorze samochodowym,
– wygenerowania dodatniego free cash flow operacyjnego w sektorze samochodowym.
INFORMACJE DODATKOWE
Skonsolidowane sprawozdanie finansowe Grupy na dzień 30. czerwca 2013 roku zostało przyjęte przez Radę Administrującą w dniu 25. lipca 2013 roku.
Biegli rewidenci Grupy ukończyli badanie sprawozdań finansowych i obecnie przygotowują raport z badania półrocznych sprawozdań spółki i Grupy Renault.
Sprawozdanie z działalności Grupy wraz z pełną analizą wyników finansowych za pierwsze półrocze 2013 będzie dostępne na stronie www.renault.com w rubryce „Finance”.
źródło: Renault Polska
[1] Po uwzględnieniu zmiany standardów rachunkowości MSSF 11 „Wspólne ustalenia umowne” i MSR 19 „Świadczenia pracownicze”, patrz nota 2-B.
[2] Rynki pozaeuropejskie: Ameryka Śr. i Pd, Azja-Pacyfik, Euromed-Afryka i Eurazja.
Najnowsze komentarze