– Ogólnoświatowa sprzedaż wzrosła o 21,7%, a udział w światowym rynku (samochodów osobowych i dostawczych) o 3,8% (+0,15 punktu).
– Obroty Grupy, na poziomie 19.668 milionów euro, wzrosły o 23,1% w stosunku do pierwszego półrocza 2009 roku, przy zastosowaniu identycznej struktury i metod konsolidacji wyników.
– Marża operacyjna Grupy wyniosła 780 milionów euro, co stanowi 4% obrotów, w stosunku do -620 milionów euro, czy też -3,9% obrotów w pierwszym półroczu 2009 roku.
– Wynik netto wyniósł 823 miliony euro, w stosunku do -2.712 milionów euro, w pierwszym półroczu 2009 roku.
– Free cash flow1 dodatni wygenerowany przez sektor samochodowy, w wysokości 1.420 milionów euro, związany jest z poprawą wyniku związanego z działalnością operacyjną i spadkiem wydatków.
– Zadłużenie finansowe netto sektora samochodowego wynosi 4.663 milionów euro, co stanowi spadek o 1.258 milionów euro w stosunku do stanu z 31 grudnia 2009 roku.
Nasze działania właśnie odnoszą skutek. Wszystkie marki należące do Grupy i wszystkie regiony zwiększyły swoje udziały w rynku. Potrafiliśmy także zoptymalizować nasze koszty, częściowo dzięki współpracy w ramach Aliansu. W ciągle niepewnym kontekście gospodarczym, w drugim półroczu tego roku nasza Grupa w dalszym ciągu będzie koncentrowała swoje wysiłki na głównym celu, jakim jest dodatni free cash flow za rok 2010 – zadeklarował Carlos Ghosn, Prezes Renault.
Wyniki Grupy uległy wyraźnej poprawie. Obroty Grupy Renault wyniosły 19.668 milionów euro, co stanowi wzrost o 23,1%. Dzięki dynamicznym działaniom handlowym, udział sektora samochodowego w obrotach wyniósł 18.778 milionów euro, przy rosnącym udziale w rynku. Wzrost wyniósł 24,4%2 w stosunku do pierwszego półrocza 2009 roku, związany był głównie z pozytywnymi wynikami sprzedaży.
Marża operacyjna Grupy w pierwszym półroczu wyniosła 780 milionów euro, co stanowi 4% obrotów, w stosunku do -620 milionów euro, czy też -3,9% obrotów w pierwszym półroczu 2009 roku.
Marża operacyjna sektora samochodowego wzrosła o 1.279 milionów euro i wyniosła 410 milionów euro, co stanowi 2,2% obrotów tego sektora. Wynik ten związany jest głównie z:
– dodatnim wynikiem wzrostu sprzedaży (774 milionów euro), który jest bezpośrednio związany z bardzo dobrymi wynikami handlowymi trzech marek Grupy we wszystkich regionach;
– korzystnym wpływem różnic kursowych w wysokości 169 milionów euro;
– dalszym wzmocnieniem kontroli nad kosztami – koszty zakupów spadły o 330 milionów euro, nie uwzględniając pozytywnych skutków spadku kosztów zakupu surowców (na poziomie 112 milionów euro w pierwszym półroczu).
Udział sektora finansowania sprzedaży w marży operacyjnej wyniósł 370 milionów euro, co stanowi wzrost o 121 milionów euro i jest wynikiem wzrostu poziomu marży i większej kontroli nad kosztem ryzyka.
Udziału w wyniku spółek stowarzyszonych także uległ znaczącej poprawie. W pierwszym półroczu 2010 Grupa Renault odnotowała dodatkowy zysk w wysokości 531 milionów euro z tytułu udziału w wyniku spółek stowarzyszonych, w szczególności Nissana i AB Volvo.
Wynik netto wyniósł 823 milionów euro, wynik netto przypadający na udziały Grupy wyniósł 780 milionów euro (2,95 euro na akcję).
Free cash-flow sektora samochodowego był dodatni i wyniósł 1.420 milionów euro, co stanowi wynik lepszy od założonego w planie działania 2010. Głównymi czynnikami mającymi wpływ na zmianę sytuacji była poprawa wyniku na działalności operacyjnej i ograniczenie wydatków.
W konsekwencji zadłużenie finansowe netto sektora samochodowego spadło o 1.258 milionów euro w stosunku do 31 grudnia 2009 roku i na dzień 30 czerwca 2010 roku wyniosło 4.663 miliony euro. Wskaźnik zadłużenia finansowego netto do kapitałów własnych wyniósł na koniec czerwca 2010 roku 23,2% (w stosunku do 35,9% na koniec grudnia roku 2009).
Poziom płynności finansowej sektora samochodowego uległ dalszemu polepszeniu i osiągnęła poziom 10,4 miliarda euro, w stosunku do 9,5 miliarda euro na koniec grudnia 2009 roku, w tym 6,3 miliarda to środki pieniężne.
1 Free cash flow: zdolność do samofinansowania pomniejszona o wartość inwestycji w środki trwałe, a także w wartości niematerialne i prawne bez przychodów ze zbycia +/- zmiana zapotrzebowania na środki obrotowe.
2 Przy zastosowaniu identycznej struktury i metod konsolidacji wyników.
PERSPEKTYWY
Zgodnie z przewidywaniami Grupy, w 2010 roku światowy rynek zanotuje wzrost o około 8% w stosunku do roku 2009, pomimo dalszego spadku na rynku europejskim, na poziomie -7% do -9% w stosunku do poprzedniego roku.
Skuteczność podjętych działań i wyniki Grupy w pierwszym półroczu są lepsze od zakładanych w planie przyjętym na początku roku, lecz w niezwykle niepewnych warunkach gospodarczych panujących w drugim półroczu, Grupa pozostaje skoncentrowana na realizacji planu działania i w dalszym ciągu ze szczególną uwagą będzie obserwować wszelkie zmiany koniunktury. Trzeci kwartał ma szczególne znaczenie, gdyż pozwoli czynić założenia w zakresie sytuacji na rynku motoryzacyjnym na koniec bieżącego roku i początek roku 2011.
Podstawowym celem grupy Renault na 2010 rok pozostaje dodatni free cash flow, przy wzroście udziału w rynku na głównych rynkach, na których Grupa jest obecna.
Skonsolidowane półroczne wyniki Grupy Renault
w milionach euro |
I półrocze 2010 |
I półrocze 2009 |
Obroty Grupy1 |
19.668 |
15.991 |
Marża operacyjna |
780 |
-620 -3,9% |
Sektor samochodowy wyrażona jako % obrotów sektora |
410 2,2% |
-869 -5,8% |
Finansowanie sprzedaży (RCI Banque) wyrażona jako % obrotów sektora |
370 41,6% |
249 28,0% |
Wynik na działalności operacyjnej |
718 |
-946 |
Wynik na działalności finansowej |
-246 |
-181 |
Udział w wyniku spółek stowarzyszonych w tym: |
531 |
-1.584 |
Nissan |
460 |
-1.211 |
Volvo |
121 |
-196 |
Podatki bieżące i odroczone |
-180 |
-1 |
Zysk netto |
823 |
-2.712 |
Zysk netto po odliczeniu zysku akcjonariuszy mniejszościowych |
780 |
-2.732 |
1 Przy zastosowaniu identycznej struktury i metod konsolidacji wyników, I półrocze 2009 = 15.997 milionów euro
INFORMACJE DODATKOWE
Skonsolidowane sprawozdania finansowe Grupy na 31 czerwca 2010 roku zostały przyjęte uchwałą Zarządu z dnia 29 lipca 2010 roku.
Biegli rewidenci księgowi Grupy przeprowadzili audyt sprawozdań finansowych, odpowiednie raporty z badania półrocznych sprawozdań finansowych są aktualnie redagowane.
Sprawozdanie z działalności wraz z kompletną analizą wyników finansowych za pierwsze półrocze 2010 roku, jest dostępne pod adresem: www.renault.com w rubryce Finance.
Źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze