Citroën Racing ma przyjemność zaprezentować szczegóły programów sportowych na rok 2014. Po raz pierwszy w swojej historii, Citroën będzie uczestniczył równolegle w dwóch cyklach Mistrzostw Świata FIA, Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Świata (WRC) i Wyścigowych Mistrzostwach Samochodów Turystycznych (WTCC). To sportowe zaangażowanie, znajduje również odzwierciedlenie w produktach Marki, jak chociażby zaprezentowany dziś limitowaną wersję DS3 Racing Cabrio.
Od pierwszej rundy WRC, która odbędzie się 14 stycznia w Monte Carlo, do zakończenia ostatniego wyścigu WTCC, rozgrywanego 16 listopada w Macao, Citroën Racing jest gotowy na 306 dni intensywnej rywalizacji i 25 sportowych zmagań, w dwóch programach Mistrzostw Świata!
„Rozpoczynamy wyzwanie, które jest nie tylko sportowe, ale również techniczne i logistyczne. Cały zespół jest bardzo entuzjastycznie i twórczo nastawiony jeżeli chodzi o przygotowania do nadchodzącego sezonu, postaramy się być tak skuteczni, jak to tylko możliwe” – powiedział Yves Matton, szef zespołu Citroën Racing. – „Jesteśmy bardzo szczęśliwi, że możemy się podjąć realizacji podwójnego programu. Pomimo trudnych warunków ekonomicznych, z jakimi boryka się przemysł motoryzacyjny, zaufanie pokładane w nas przez kierownictwo wyższego szczebla PSA i wsparcie partnerów, pozwalają z powodzeniem realizować nasze plany. Mamy zamiar dotrzeć do większej liczby krajów, na obu półkulach naszego globu, dzięki czemu będziemy mieć więcej możliwości promowania marki Citroën i prezentowania Créative Technologie”.
„Nie zaczynamy od zera w obu mistrzostwach. Nasze doświadczenie w rajdach i dążenie przez FIA do utrzymania stabilnych przepisów pozwala nam ze spokojem podejść do rywalizacji WRC. Zdecydowaliśmy się na zaangażowanie załóg Kris Meeke / Paul Nagle oraz Mads Østberg / Jonas Andersson, które będą reprezentować Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team. Naszym celem jest wspieranie ich rozwoju tak, aby mogli powalczyć o zwycięstwo w kilku rajdach. Khalid Al Qassimi i Chris Patterson będą z kolei konkurować w kilku rundach WRC, ale ich głównym celem będą Rajdowe Mistrzostwa Bliskego Wschodu”.
„Mamy duże ambicje związane z naszym udziałem w WTCC, ale na razie musimy dowiedzieć się wszystkiego o tej dyscyplinie. Czujemy, że możemy liczyć na udane starty Citroëna C-Elysée WTCC, mimo, że nie mamy na razie realnych podstaw do porównania z konkurencją. Przepisy, jakie weszły w tym roku, są nowe dla wszystkich konkurentów” – ocenia Yvan Muller, który wierzy, że samochód został dobrze zaprojektowany, również pod względem kierunku rozwoju. – „Nie możemy się doczekać, rozpoczęcia rywalizacji na torze, i uzyskania potwierdzenia!”.
Z radością możemy potwierdzić naszego trzeciego kierowcę, którym obok Yvana Mullera i Sébastien Loeba będzie Jose-Maria Lopez”.
MISTRZOSTWA ŚWIATA SAMOCHODÓW TURYSTYCZNYCH FIA (WTCC)
Dzień po dniu, tydzień po tygodniu, zegar w Citroën Racing odlicza czas do pierwszej rundy WTCC w Marrakeszu, zaplanowanej na 5-6 kwietnia 2014 r. Zespół, mający przed sobą długą drogę, oficjalnie ogłosił że weźmie udział w mistrzostwach 19 lipca br. ! Citroën C-Elysée WTCC zakończył już pierwsze testy na torze. Od tego czasu samochód przeszedł szereg sesji rozwojowych, mających na celu uzyskanie szybkiego i niezawodnego samochodu.
Sébastien Loeb, będący blisko projektu od samego początku był pierwszym kierowcą potwierdzonym w zespole. Jest to bez wątpienia jedno z największych wyzwań w karierze 39-letniego, dziewięciokrotnego Rajdowego Mistrza Świata. Loeb ostrożnie podjął próbę poznania od zera wewnętrznych mechanizmów tej kategorii wyścigowej, która różni się zasadniczo do tego, w czym do tej pory brylował! Aby osiągnąć swój cel, alzacki kierowca brał udział w różnych zawodach rozgrywanych na torze wyścigowym, podczas których wygrał nawet kilku wyścigów GT.
Pomocą służył mu Yvan Muller, nauczyciel i rywal z ekipy Citroën Racing, który ma stanowić mocny punkt tej nowej przygody. Po starcie w wyścigach jednomiejscowych okazał się nie do pobicia w wyścigach na lodzie. Muller jest jednym z najbardziej doświadczonych kierowców samochodów turystycznych na świecie i ma za sobą dwadzieścia sezonów! Zdobywając czwarty tytuł Mistrza Świata w 2013 roku, Yvan został najbardziej utytułowanym kierowcą w historii WTCC i na pewno nie powiedział jeszcze ostatniego słowa!
Obok dwóch Francuzów, José-Maria Lopez będzie trzecim kierowcą, rywalizującym w zespole Citroën Racing. Po imponującej karierze w wyścigach samochodów jednomiejscowych, jest on coraz bliżej startów w Formule 1. Argentyńczyk szybko dostosował się do wyścigów GT i Touring Car. Ścigając się w bardzo popularnej kategorii TC2000, „Pechito” zdobył mistrzostwo Argentyny w 2008, 2009 i 2012 (Super TC). Jego doświadczenie z WTCC ogranicza się do spotkania, które odbyło się na torze wyścigowym Termas de Rio Hondo w 2013 roku, podczas którego uzyskał oszałamiające wyniki i wygrywał już drugi wyścig!
Yves Matton, szef zespołu Citroën Racing: „Po spędzeniu ostatnich dziesięciu lat na szczycie WRC, jesteśmy podekscytowani pomysłem pisania nowego rozdziału w naszej wspólnej historii z Sébastienem Loebem. Wybraliśmy WTCC, ponieważ jest to forma wyścigów, w których koszty są utrzymywane na przystępnym poziomie, kalendarz wyścigowy jest rzeczywiście światowy, a wsparcie medialne bardzo interesujące. Tak jak to miało miejsce w Cross Country, Rally-Raid i WRC, staraliśmy się zapewnić najlepszych kierowców dla naszego zespołu. Yvan Muller był mocno zaangażowany w rozwój samochodu i był jedną z sił napędowych postępu, jaki zrobiliśmy. Mamy także duże oczekiwania wobec José-Maria Lopeza, który czuł się bardzo dobrze za kierownicą C-Elysée WTCC podczas pierwszych testów…”.
SÉBASTIEN LOEB (FRANCJA)
Urodzony 26. lutego 1974
Dziewięciokrotny Mistrz Świata WRC (2004 do 2012)
Wyścigi WTCC: 0
YVAN MULLER (FRANCJA)
Urodzony 16. sierpnia 1969
Dziesięciokrotny zwycięzca “Andros Trophy”
Wyścigi WTCC: 182
Zwycięstwa w wyścigach WTCC: 37
Czterokrotny Mistrz Świata Samochodów Turystycznych WTCC (2008, 2010, 2011 i 2013)
JOSÉ-MARÍA LÓPEZ (ARGENTYNA)
Urodzony 26. kwietnia 1983
Wyścigi WTCC: 2
Zwycięstwa w wyścigach WTCC: 1
Miejsce w Mistrzostwach Świata Samochodów Turystycznych WTCC: 15. w 2013
RAJDOWE MISTRZOSTWA ŚWIATA FIA (WRC)
Z 93. zwycięstwami i ośmioma tytułami Mistrza Świata Producentów, Citroën Racing posiada rekordowy dorobek wśród zespołów obecnie rywalizujących w WRC. Te wyjątkowe osiągnięcia będą stanowić inspirację dla zespołu Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team i jego zaangażowania w WRC w 2014 roku.
Citroën DS3 WRC, po raz pierwszy zaprezentowany w 2011 roku, kiedy wprowadzono nowe regulacje techniczne, był używany podczas czterech kolejnych sezonów. Po wygraniu trzech tegorocznych rajdów w Monte-Carlo, Argentynie i Niemczech, DS3 WRC potwierdził swoją szybkość na wszystkich rodzajach nawierzchni, nawet w konfrontacji z nowszymi samochodami.
Największe zmiany na 2014 rok dotyczą nominowania przez zespół kierowców zdobywających punkty w klasyfikacji Mistrzostw Świata Producentów. Mający za sobą dwa okazjonalne starty w ubiegłym sezonie Kris Meeke, przygotowuje się do pierwszego pełnego sezonu w Mistrzostwach Świata. 34-letni, pochodzący z Irlandii Północnej kierowca, jest częścią rodziny Citroën Racing już długi czas, począwszy od startów C2 Super 1600 w mistrzostwach Junior WRC w latach 2005 i 2006. Kris, Rajdowy Mistrz Irlandii Północnej z 2009 roku, ma co prawda na koncie tylko dziesięć startów w rajdach WRC za kierownicą samochodu najwyższej kategorii, ale jest niezwykle zmotywowany, aby dać z siebie wszystko.
Regularny uczestnik WRC – rozpoczynający starty w wieku 19 lat – Mads Østberg, jest obecnie najbardziej doświadczony w zespole. 26-letni Norweg ma na koncie 65 rajdów, z których sześć skończył na podium, a jeden wygrał (Portugalia 2012). W swoim czwartym pełnym sezonie, Mads jest nastawiony na poznawanie zespołu a w drugiej połowie chce na poważnie włączyć się do walki! Liczy, że jego naturalnie agresywny styl jazdy w połączeniu z doświadczeniem i szybkością Citroëna DS3 WRC, pozwoli odnieść kolejne zwycięstwa.
Khalid Al Qassimi, mający w planach regularne starty w Mistrzostwach Bliskiego Wschodu, będzie również uczestnikiem części rund WRC. Kierowca z Abu Dhabi, wystartuje w Szwecji, Portugalii, Włoszech i Hiszpanii.
Yves Matton, szef zespołu Citroën Racing: „Dzięki wsparciu naszych partnerów, szczególnie marki Total i Abu Dhabi Racing, mamy możliwość kontynuowania zaangażowania Citroën Racing w WRC. Zespół ma wiedzę i doświadczenie aby pomóc naszym załogom w dotarciu na czoło mistrzostw. Kris i Mads muszą się jeszcze trochę nauczyć, startując w różnych krajach. Naszym celem jest wsparcie ich rozwoju tak, aby mogli być rzeczywiście konkurencyjni i wygrywać rajdy”.
KRIS MEEKE (IRLANDIA)
Urodzony 2. lipca 1979
Pilot: Paul Nagle (IRLANDIA)
Pierwszy rajd WRC: 2002 – Rajd Wielkiej Brytanii
Rajdy WRC: 40
Najlepszy rezultat w mistrzostwach WRC: 11 miejsce w 2011 roku
MADS ØSTBERG (NORWEGIA)
Urodzony 11. października 1987
Pilot: Jonas Andersson (SZWECJA)
Pierwszy rajd WRC: 2006 – Rajd Szwecji
Rajdy WRC: 65
Najlepszy rezultat w mistrzostwach WRC: 4 miejsce w 2012 roku
KHALID AL QASSIMI (ZJEDNOCZONE EMIRATY ARABSKIE)
Urodzony 18. lutego 1972
Pilot: Chris Patterson (WIELKA BRYTANIA)
Pierwszy rajd WRC: 2004 – Rajd Akropolu
Rajdy WRC: 52
Najlepszy rezultat w mistrzostwach WRC: 12 w 2009 i 2010 roku
KLIENCI INDYWIDUALNI
Od DS3 R1 do DS3 WRC – Citroën Racing oferuje prawdziwy program stopniowego i spójnego rozwoju, opartego na produktach przeznaczonych dla klientów indywidualnych. Na poziomie krajowym, programy Citroën Racing Trophy (DS3 R3) i Junior Citroën Racing Trophy (DS3 R1), promują kierowców wkraczających w świat rajdowej rywalizacji oraz pomagają w odkrywaniu młodych talentów. W 2014 roku siedem europejskich krajów będzie organizowało rozgrywki “Trophy”. Na Bliskim Wschodzie, pięciu kierowców z Emiratów, wybranych poprzez eliminacje organizowane przez Citroën Racing i Abu Dhabi Racing, będzie częścią przyszłorocznego programu, startując za kierownicą DS3 R3s.
Na drugim stopniu rozwoju, seria Citroën Top Driver umożliwia udział w sześciu rundach WRC3. Najbardziej utalentowani, młodzi kierowcy w swoich DS3 R3 będą mieli szansę walczyć o możliwość startów w kolejnym sezonie WRC2, za kierownicą Citroëna DS3 R5.
Dwóch kierowców w sezonie 2014, będzie korzystać ze wsparcia jakie daje program rozwoju Citroën Racing. Zwycięzca Junior Citroën Racing Trophy – Frédéric Hauswald będzie startował w Citroën Racing Trophy za sterami DS3 R3, przygotowywanego przez liceum Henri Laurens’a w Saint-Vallier. Po wygraniu tegorocznego Citroën Top Driver, Sébastien Chardonnet wyruszy do walki na trasach sześciu rajdów mistrzostw WRC2, zasiadając za kółkiem DS3 R5.
CITROËN DS3 RACING CABRIO
Zaangażowanie Citroëna w sporty motorowe znajduje również odzwierciedlenie w produktach, m.in. w prezentowanej dziś limitowanej edycji Citroën DS3 Racing Cabrio. Bazujący bezpośrednio na samochodzie koncepcyjnym, pokazanym na tegorocznym Goodwood Festival of Speed i Salonie Samochodowym we Frankfurcie model, łączy w sobie wszystkie cechy Citroëna DS3 Racing, z przyjemnością jazdy z otwartym dachem, jaką oferuje DS3 Cabrio . Spójne rozwiązania i uproszczona konstrukcja (tylko 25 kg cięższy niż w wersji hatchback), wpłynęły na to, że Citroën DS3 Cabrio jest wyjątkowo zwinny.
Zachowując charakterystyczne cechy konstrukcyjne Citroëna DS3 Cabrio, wersja Racing została dodatkowo wyposażona w atrybuty sportowe, takie jak podwójne chromowane rury wydechowe czy wykończenia z prawdziwego karbonu, (osłony nawiewów, pół-elastyczny splitter w przednim zderzaku, elementy ochronne nadwozia, spoilery, itp.).
Kabina również otrzymała specjalne wyposażenie. Na przykład ekskluzywne, matowe wykończenie, w połączeniu z kolorem nadwozia Moondust Grey, zastosowane zostało na górnej części deski rozdzielczej i na wielu wewnętrznych elementach wykończeniowych. Wewnątrz znajdziemy także elementy z włókna węglowego. Pozostała część deski rozdzielczej przykuwa spojrzenie czerwonym kolorem Crimson, użyty również na pionowym paskiem wewnętrznego wykończenia drzwi. Ekskluzywny charakter Citroën DS3 Racing Cabrio, jest podkreślony napisem „Citroën Racing” na zagłówkach foteli przednich i numerach identyfikacyjnych limitowanej serii, umieszczonych u podstawy dźwigni zmiany biegów.
Wydajność leży u podstaw projektu Citroën DS3 Cabrio Racing. Jego 207 KM, uzyskano w silniku o pojemności 1,6 litra, opracowanym przez Citroën Racing, dzięki wiedzy i doświadczeniu ośmiokrotnych Mistrzów Świata Producentów.
C-ELYSÉE WTCC – SPECYFIKACJA TECHNICZNA
NADWOZIE
Struktura: wzmocniona dodatkowymi spawami, wielopunktowa klatka bezpieczeństwa
Nadwozie: stalowe z elementami kompozytowymi
SILNIK
Typ: Citroën Racing – 1.6-litra turbo-doładowany z bezpośrednim wtryskiem paliwa
Rozrząd: dwa wałki rozrządu w głowicy, cztery zawory na cylinder
Pojemność: 1,598 cm³
Moc maksymalna: 380 KM przy 6,000 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 400 Nm przy 4,500 obr/min
UKŁAD NAPĘDOWY
Typ: napędzane koła przednie
Skrzynia biegów: Sadev sześcioprzełożeniowa, sekwencyjna z manualnym sterowaniem
Dyferencjał: mechaniczny z układem blokującym
Sprzęgło: karbonowe, dwutarczowe
ZAWIESZENIE
Typ: McPherson przód i tył
Amortyzatory: Citroën Racing regulowane
Hamulce przednie: 380 mm wentylowane, zaciski czterotłoczkowe
Hamulce tylne: 300 mm wentylowane, zaciski dwutłoczkowe
Układ kierowniczy: hydrauliczny ze wspomaganiem
KOŁA
Obręcze kół: 10×18’’
Opony: Yokohama 660×275
WYMIARY, MASY I POJEMNOŚCI
Długość/szerokość: 4.577/1.950 mm
Rozstaw osi: 2.700 mm
Rozstaw kół: 1.750 mm (przód i tył)
Zbiornik paliwa: 50 litrów
Waga: 1.100 kg z kierowcą (regulaminowo)
CITROËN DS3 WRC SPECYFIKACJA TECHNICZNA
NADWOZIE
Struktura: wzmocniona dodatkowymi spawami, wielopunktowa klatka bezpieczeństwa
Nadwozie: stalowe z elementami kompozytowymi
SILNIK
Typ: Citroën Racing – 1.6-litra turbo-doładowany z bezpośrednim wtryskiem paliwa
Rozrząd: dwa wałki rozrządu w głowicy, cztery zawory na cylinder
Pojemność: 1,598 cm³
Moc maksymalna: 300 KM przy 6,000 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 350 Nm przy 3,250 obr/min
UKŁAD NAPĘDOWY
Typ: napędzane cztery koła
Skrzynia biegów: Sadev sześcioprzełożeniowa, sekwencyjna z manualnym sterowaniem
Dyferencjał: mechaniczny z układem blokującym
Sprzęgło: ceramiczno-stalowe
ZAWIESZENIE
Typ: McPherson przód i tył
Amortyzatory: Citroën Racing, trzy zakresy regulacji
Hamulce przednie: 355 mm (asfalt) i 300 mm (szuter) tarcze wentylowane, zaciski czterotłoczkowe
Hamulce tylne: 300 mm tarcze wentylowane, zaciski czterotłoczkowe
Układ kierowniczy: hydrauliczny ze wspomaganiem
KOŁA
Obręcze kół: 8×18’’ (asfalt) i 7×15’’ (szuter i śnieg)
Opony: Michelin
WYMIARY, MASY I POJEMNOŚCI
Długość/szerokość: 3.948/1.820 mm
Rozstaw osi: 2.461 mm
Rozstaw kół: 1.618 mm (przód i tył)
Zbiornik paliwa: 75 litrów
Waga: minimum 1.200 kg/1.350 kg wraz z załogą (regulaminowo)
Z Monte-Carlo do Makao: Citroën Racing walczy na wszystkich frontach!
źródło: Citroën Polska
Najnowsze komentarze