Przez dość długi czas Grupa Renault była praktycznie nieobecna na chińskim rynku, ale teraz odrabia lata zaniedbań. Dziś właśnie podpisała umowę o współpracy z Brilliance China Automotive. Na mocy tejże umowy powołana zostaje spółka joint venture, która zajmie się produkcją i sprzedażą lekkich samochodów dostawczych.
W celu utworzenia wspólnego przedsięwzięcia Grupa Renault kupi od Brilliance China Automotive 49% udziałów w Shenyang Brilliance JinBei Automobile Co., Ltd. (SBJ), a SBJ zostanie przekształcona w spółkę joint venture należącą do CBA (51%) i Grupy Renault (49 %). Z nieoficjalnych informacji wiemy, że transakcja ta opiewa na sumę… 1 juana. Tak – 49% udziałów Grupa Renault kupiła za równowartość mniej więcej 14 eurocentów!
Dlaczego tak tanio? Cóż – jak łatwo się domyślić Brilliance China Automotive nie było ostatnio w zbyt dobrej kondycji. Poza tym strony zobowiązały się do wspólnych inwestycji, a te mają przekroczyć poziom 200 milionów euro. Proporcjonalnie do objętych w spółce joint venture udziałów, czyli Grupa Renault wyłoży nieco mniej gotówki.
Wspomniany Shenyang Brilliance JinBei Automobile Co., Ltd. jest liderem na rynku lekkich samochodów dostawczych w Państwie Środka. Niestety – choć może trudno w to uwierzyć – jest to rynek stosunkowo mały. W kraju, w którym sprzedaje się najwięcej samochodów na świecie, gros tej sprzedaży przypada na samochody osobowe. Niemniej jednak rynek lekkich aut użytkowych w Chinach i tak ma rozmiar rzędu 3 milionów sztuk rocznie.
To fakt – podczas moich trzech wizyt w Chinach zauważyłem, że jak nowych osobówek jeździ tam mnóstwo, tak park samochodów użytkowych jest mocno wiekowy. Pamiętajmy też, że w Państwie Środka nieco inaczej rozumie się segment pojazdów użytkowych. To samochody do zastosowań biznesowych bądź mieszanych. I nie zalicza się do niego np. popularnych w Europie kombivanów.
Shenyang Brilliance JinBei Automobile Co., Ltd. Notował ostatnio straty. Przed dwoma laty było to 1,1 miliarda juanów, w roku 2016 aż 3,6 miliarda juanów. To właśnie dlatego objęcie niemal połowy udziałów w joint venture kosztowało Grupę Renault symbolicznego juana.
„Jako czołowa globalna firma zajmująca się motoryzacją, Grupa Renault angażuje się w obiecujący chiński rynek samochodów dostawczych, który rocznie przekracza 3 miliony pojazdów i zdaje się mieć wysoki potencjał wzrostowy. Poprzez porozumienie z Brilliance China Automotive, Grupa Renault ma się stać głównym graczem na rynku lekkich aut użytkowych w Chinach. Przyniesiemy tu naszą wiedzę i doświadczenie w zakresie zarządzania produktami i technologiami” – powiedział Carlos Ghosn, prezes i dyrektor generalny Renault.
„Dzięki naszym doświadczeniom w branży motoryzacyjnej i współpracy z dotychczasowymi partnerami spodziewamy się, że to nowe przedsięwzięcie poprawi nasze dotychczasowe działania w zakresie minibusów i pozwoli jednocześnie rozwijać nowe możliwości w zakresie aut użytkowych, zarówno dla firm JinBei, jak i dla Renault” – z nadzieją patrzy w przyszłość Wu Xiao An, prezes Brilliance China Automotive.
Poza istniejącymi samochodami JinBei, spółka będzie również rozwijać, produkować i dystrybuować nowe pojazdy i usługi zarówno pod markami JinBei, jak i Renault.
Grupa Brilliance China Automotive zajmuje się produkcją i sprzedażą minibusów i komponentów samochodowych w Chińskiej Republice Ludowej poprzez swoje główne spółki zależne, w tym SBJ. W 2016 roku firma SBJ sprzedała w Chinach 62.673 minibusów i aut klasy MPV. SBJ produkuje i sprzedaje minibusy JinBei od 1990 roku i na przestrzeni lat sprzedał ponad 1,3 miliona pojazdów. Jin Bei jest marką dobrze znaną na rynku chińskim. W 2016 roku sprzedano w Państwie Środka 268.485 pojazdów tej marki.
Oprócz firm zajmujących się sprzedażą minibusów i komponentów samochodowych, Grupa Brilliance China Automotive jest również właścicielem 50% udziałów w swoim głównym joint venture, BMW Brilliance Automotive Ltd. zajmującym się produkcją i sprzedażą samochodów BMW w Chinach.
Jak na razie partnerzy nie podali żadnej daty rozpoczęcia produkcji przez spółkę JV.
Transakcja podlega obowiązkowym zatwierdzeniom regulacyjnym w Chińskiej Republice Ludowej i Hong Kongu i podlega zatwierdzeniu przez akcjonariuszy Brilliance China Automotive.
Krzysztof Gregorczyk
Najnowsze komentarze